مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همزمان با شروع‌ماه مبارک رمضان شهرداری‌های مناطق مختلف تهران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقدام به برگزاری برنامه‌های ویژه این‌ماه کرده‌اند.

برپایی سفره اطعام نیازمندان در مناطق شمالی پایتخت، برپایی کارگاه‌های سلامت، اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ویژه‌ماه مبارک رمضان به همراه اقدامات جهادی به‌منظور زیباسازی فضاهای شهری از برنامه‌های دیگری است که شهرداری‌های مناطق به‌منظور استقبال از‌ماه ضیافت‌الله و شروع‌ماه مبارک رمضان در دستور کار خود قرار داده اند. البته آنچه در این گزارش آمده تنها برنامه‌های تعدادی از مناطق شهر را به عنوان نمونه تشریح کرده است.

سفره اطعام نیازمندان در شمال تهران

همزمان با شروع‌ماه مبارک رمضان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه سه تهران سفره اطعام نیازمندان و ایتام را در محلات و مراکز اجتماعی این منطقه برپا‌ کرد. شهرداری این منطقه مانند دیگر مناطق تهران این اقدام را به‌منظور احیای سنت حسنه افطاری برای اطعام نیازمندان و ایتام در طول‌ماه مبارک رمضان در محلات و مراکز خدمات اجتماعی این منطقه برپا می‌کند. برپایی بازارچه کارآفرینی نیز از دیگر برنامه‌های ویژه منطقه سه در‌ماه مبارک رمضان است که با مشارکت کارآفرینان سطح منطقه و نواحی و میادین میوه‌وتره‌بار این منطقه برپا می‌شود.

اهدای کالاهای مورد نیاز به نیازمندان نیز در قالب طرح هبه در‌ ماه رمضان ازجمله مواردی است که شهرداری منطقه سه تهران توجه ویژه‌ای به آن دارد. در این طرح شهروندان ضمن تماس با تلفن 137اقلام و کالاهای خانگی خود را در اختیار این مرکز قرار می‌دهند که این وسایل پس از بازسازی به افراد نیازمند اهدا می‌شود.

خانه‌های سلامت این منطقه نیز در روزهای‌ماه مبارک رمضان کارگاه‌های آموزشی با محور سلامت معنوی، تغذیه سالم، پیشگیری از مشکلات گوارشی، عوارض روزه بدون سحری، روزه و ضعف بینایی، روزه و اهدای خون، تأثیر روزه بر سلامت جسم و روان، ارتباط عبادت با سلامت روان، بهداشت روزه‌داری، تأثیر روزه بر کاهش چربی خون، افطاری مناسب برای سالمندان برگزار می‌کنند.

صدها برنامه فرهنگی و قرآنی

شهرداری‌های مناطق تهران در این شب‌ها صدها برنامه قرآنی دارند.شهرداری منطقه چهارنیز با برگزاری جشن میهمانی خدا در بوستان پلیس این منطقه، مساجد شمال‌شرق تهران را نیز غبارروبی و آذین‌بندی کرد. بدین‌ترتیب 134مسجد در این منطقه غبارروبی ‌شدند و بیش از 40جشن و محفل انس با قرآن نیز در سطح محلات 20گانه برگزار می‌شوند. برپایی سفره اطعام نیازمندان به‌منظور احیای سنت حسنه افطاری، برنامه‌ریزی برای جوانان و نوجوانان و تحقیق و پژوهش در قرآن کریم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که شهرداری منطقه چهار در‌ماه مبارک رمضان تدارک دیده است. برگزاری مسابقات قرآنی ویژه کارکنان شهرداری و دعوت از قاریان بین‌المللی و گروه‌های تواشیح از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه چهار در این‌ماه مبارک است. قرار است 1800جلد قرآن کریم به همراه بسته‌های فرهنگی شامل ادعیه این ماه، کتاب‌های فرهنگی و نرم‌افزار نیز به روزه‌داران اهدا شود.

جشنواره بزرگ مشکات در مناطق تهران

شهرداری منطقه هفت تهران ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی مذهبی را برای شهروندان این منطقه تدارک دیده است. در این منطقه مانند دیگر مناطق برپایی جشنواره بزرگ مشکات، نمایشگاه قرآن، جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نیمه‌ماه مبارک رمضان و برپایی سفره اطعام ایتام از برنامه‌های ویژه این منطقه برای‌ماه مبارک رمضان است. در این منطقه قرار است بیشتر برنامه‌های فرهنگی شهرداری از طریق مساجد به شهروندان ارائه و از فضای مساجد برای رشد و گسترش ارزش‌های دینی به‌ویژه در‌ماه مبارک رمضان بهره‌گیری شود. اهدای اقلام فرهنگی و مذهبی، کمک به اهدای قرآن کریم و کتب ادعیه به مساجد، عزاداری و نوحه‌سرایی و برگزاری مسابقه‌های مختلف از ویژه‌برنامه‌های منطقه هفت در ایام‌ماه مبارک رمضان است. همچنین قرار است مسابقه‌های ورزشی جام رمضان، جشن مغفرت، بازاچه خیریه، مراسم ختم قرآن و برپایی نمایشگاه قرآنی ویژه این‌ماه مبارک در بوستان هلال‌احمر برگزار شود.

توزیع بسته‌های فرهنگی نیایش

شهرداری منطقه12 نیز با همکاری نواحی شش‌گانه این منطقه ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی را در سطح این منطقه برگزار می‌کند. برگزاری محافل انس با قرآن ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که توسط ادارات اجتماعی نواحی شش‌گانه شهرداری منطقه12 تهران در‌ماه نزول قرآن اجرا می‌شود. بررسی و رسیدگی به مشکلات شهروندان نیز در این‌ماه با تلاش بیشتری در این منطقه ادامه خواهد داشت.

توزیع بسته‌های فرهنگی نیایش، برگزاری کلاس‌های احکام، تفسیر قرآن و مسابقات قرآنی در مساجد سطح محلات و سراهای محله نیز از دیگر برنامه‌های این منطقه برای‌ماه مبارک رمضان است. نشست کمیته خیرین منطقه12 و تهیه و توزیع ارزاق بین بانوان سرپرست خانوار، به همراه برپایی ضیافت افطار ایتام و تقدیر از خادمین قرآنی و برپایی جشن ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) در سطح محلات این منطقه از دیگر برنامه‌های ویژه‌ماه مبارک رمضان برای منطقه12 تهران است. در این منطقه همچنین ایستگاه‌های صلواتی و افطاری نیز برپاست.

غبارروبی از مساجد پایتخت

غبارروبی و عطرافشانی مساجد منطقه15 مانند تمام مناطق تهران ازجمله برنامه‌های‌ ماه رمضان است. مراسم غبارروبی از مساجد منطقه 15 به‌صورت نمادین در 10مسجد منتخب باحضور مسئولان منطقه و شهرداران نواحی اجرا شد. تقدیر از نخبگان برتر قرآنی در منطقه15 به همراه ‌برگزاری گردهمایی با ائمه جماعات مساجد نیز از دیگر اقدامات در حال اجرا در این منطقه است.

اهدای 500جلد قرآن،‌ مفاتیح و نهج‌البلاغه، ‌فضاسازی معنوی،‌ آراستگی سیمای بصری محوطه اطراف مساجد و نظافت مساجد از دیگر فعالیت‌هایی است که در دهه تکریم مساجد همزمان با حلول‌ماه مبارک رمضان در شهرداری منطقه15 اجراشد. رویکرد شهرداری منطقه15 تهران در‌ماه مبارک رمضان بهره‌گیری معنوی و قرآنی از ظرفیت مساجد اعلام شده و به همین منظور برگزاری جشنواره‌های شمسه قرآنی، نهج‌البلاغه و دعا، ‌محفل انس با قرآن، ‌جشن میلاد کریم اهل‌بیت(ع)، ‌تقدیر از قاریان، ‌خادمان و موذنین مساجد ، مراسم افطاری ایتام و خانواده‌های بی‌بضاعت ازجمله برنامه‌های ویژه‌ماه مبارک رمضان در منطقه 15تهران است.

فعالیت فرهنگی در جنوب تهران

شهرداری منطقه17 اقدامات مختلفی را برای غبارروبی مساجد انجام داد. قرائت مناجات شعبانیه، نقالی با موضوع‌ماه مبارک رمضان، خواندن اشعار مذهبی و ترویج اخلاق اسلامی ازجمله برنامه‌های فرهنگی مساجد این منطقه بود. همچنین با توجه به حضور بیشتر شهروندان در مساجد در روزهای‌ماه مبارک رمضان رعایت بهداشت و سلامت محیط مساجد این منطقه در اولویت قرار دارد. شست‌وشوی نمای تمام مساجد این منطقه که در معابر اصلی قرار دارند نیز از برنامه‌های این منطقه در‌آغاز ماه مبارک رمضان بود.

بیش از 90مسجد منطقه19 نیز با برگزاری آیین غبارروبی به استقبال‌ماه مبارک رمضان رفتند. غبارروبی و شست‌وشوی فرش‌های مساجد، اهدای لوازم بهداشتی و شوینده و اهدای کتیبه دعای‌ماه مبارک رمضان به مساجد منطقه19 از اقدامات انجام شده به‌منظور استقبال از‌ماه مبارک رمضان در این منطقه است.طرح خادمان مساجد نیز برای رفاه حال مردم روزه‌دار در شب‌های قدر در مساجد منطقه19 اجرا می‌شود. در این طرح به‌منظور استفاده راحت افراد مسن حاضر در مساجد، امکانات رفاهی شامل صندلی مجزا برای سالخوردگان نیز تأمین می‌شود.

صدهاویژه‌برنامه در غرب تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه20 با اشاره به اینکه تمامی مساجد این منطقه غبارروبی شده‌اند از اجرای 478ویژه برنامه‌ماه رمضان در این منطقه خبر داد. برگزاری محافل انس با قرآن در 26مسجد سطح منطقه،‌ برپایی کرسی تلاوت قرآن، جشن بزرگ میلاد امام حسن مجتبی(ع)، مسابقات اذان، یادواره‌های شهید، تورهای نیایش، دیدار از خانواده شهدا، اطعام یتیمان، همایش‌های امربه‌معروف و نهی از منکر و مراسم‌های شب‌های قدر ازجمله فعالیت‌های ‌ماه مبارک رمضان است که در این منطقه انجام می‌شود.

برپایی مراسم کرسی تلاوت و سه‌شب احیا در مقبره شهدای گمنام واقع در میدان نماز نیز از دیگر برنامه‌های این‌ماه است که مسئولان شهرداری منطقه 20تمهیدات لازم را برای میزبانی از بیش از یک ‌هزار شهروند انجام داده‌اند.

حمایت از زنان سرپرست خانوار

همپای دیگر مناطق،معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه21 از اجرای 10برنامه فرهنگی، اجتماعی و حمایتی ویژه زنان سرپرست خانواده و بانوان این منطقه در‌ماه مبارک رمضان خبر داد. طرح گوهر رحمت عنوان برنامه‌ای است که با موضوع احکام و مسائل شرعی در ارتباط است و در قالب 9کارگاه آموزشی به دختران نوجوان و جوان با حضور اساتید مجرب مسائل دینی آموزش داده خواهد شد.

در این برنامه هشت مسابقه کتابخوانی نیز با موضوع احکام برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها برگزار می‌شود. برگزاری کارگاه آموزشی بهترین‌ها از دور ریختنی‌ها نیز در‌ماه مبارک رمضان در چهار سرای محله دریا، یاس، چیتگر شمالی و غزالی و در چهار مقطع سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان این منطقه برگزار می‌شود.

اهدای کارت هدیه به بانوان سرپرست خانوار در راستای حمایت از بانوان خود‌سرپرست خانواده به مبلغ یکصد‌هزار تومان از دیگر برنامه‌های این منطقه است. کلاس‌های تقویتی و تجدیدی ویژه فرزندان بانوان سرپرست خانواده منطقه نیز از دیگر برنامه‌های اداره بانوان منطقه21 در‌ماه مبارک رمضان است.

کد خبر 178996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز