ساکنان محله جوادیه به خوبی یاد دارند که عصرها با تاریک شدن هوا وانتی‌ها و دستفروشان به خیابان ۲۰متری جوادیه هجوم می‌آوردند و هریک قسمتی از خیابان و پیاده‌رو را اشغال می‌کردند.

میوه

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:   پارک دوبله و سوبله، شلوغی، سر و صدا، ترافیک و راهبندان امنیت این خیابان و شهروندان را به هم ریخته بود. در طول ۴۰ سال گذشته سایه این پدیده اجتماعی، همچنان بر سر اهالی جوادیه سایه افکنده بود و مدیریت شهری در این ۴ دهه، هربار به دلایلی موفق نمی‌شد وضع این خیابان را سامان دهد. در طول ۲ سال گذشته مدیران شهری بار دیگر برای حل این مشکل ریشه‌دار و قدیمی محله جوادیه وارد میدان شدند و در دومین ماه از سال‌جاری توانستند به وعده خود در این زمینه جامه‌عمل بپوشانند. برای آگاهی از نحوه ساماندهی وانتی‌ها و دستفروشان خیابان ۲۰ متری جوادیه و چگونگی اجرای آن با «سیدمهدی میرمرادی» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۶ گفت‌وگو کردیم.  

  اجرای طرح ساماندهی خیابان ۲۰ متری جوادیه از چه نظر قابل اهمیت است؟  
در طول این سال‌ها وانتی‌ها، چرخی‌ها و بساطی‌ها باعث به وجود آمدن آشفته بازار و بی‌نظمی ترافیکی و شهری در این محل شده بودند. این خیابان در تاریکی هوا به پاتوق دستفروشان تبدیل می‌شد که غیر از ایجاد مزاحمت برای ساکنان، باعث از رونق افتادن کسب و کارهای قانونی بازارچه جوادیه می‌شد. از ۲ سال قبل عزم مدیران شهری منطقه ۱۶ برای پایان بخشیدن به این مشکل بیشتر و با تأکید شهردار منطقه، طرح ساماندهی خیابان ۲۰ متری جوادیه وارد فاز عملیاتی شد.  
  این طرح را چگونه پیش بردید و آیا به موانع و مشکلاتی برخورد نکردید؟  
طرح ساماندهی بساط‌گستران و وانتی‌های محله جوادیه از ابتدای سال در قالب پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی در دستورکار شهرداری منطقه قرار گرفت و در کمتر از ۲ ماه به نتیجه رسید. در این مدت با ساعت‌ها کار کارشناسی و تحقیق میدانی برای نحوه اجرای پروژه تصمیم‌گیری کردیم. در تحقیقات مشخص شد که ۹۵ درصد وانتی‌ها و دستفروشان این گذر از افراد بومی و محلی‌اند و سال‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند. نیروهای معبربان هر بار که در محل حاضر می‌شدند تا با متخلفان برخورد کنند، عده‌ای مداخله می‌کردند و مانع اجرای قانون می‌شدند. این در حالی بود که‌درصد بالایی از اهالی جوادیه از شهرداری انتظار داشتند تا به این وضع خاتمه دهند.  

سیدمهدی میرمرادی/ شهردار ناحیه یک منطقه ۱۶


  آیا قانونی وجود دارد که فعالیت وانتی‌ها و دستفروشان را غیرقانونی و جرم معرفی کند؟  
سدمعبر به هر شکل خلاف قانون است و عقوبت دارد، چراکه موجب تضییع حقوق سایر شهروندان می‌شود. در قانون شهرداری‌ها به صراحت برای افرادی که به حریم و معابر عمومی تجاوز می‌کنند و باعث اخلال در نظم و رفت‌وآمد شهروندان می‌شوند جزای نقدی و حبس تعیین کرده است، همچنین رفع سدمعبر در خیابان‌ها و معابر عمومی یکی از وظایف مهم شهرداری‌هاست.  
  شهرداری در اجرای این طرح حتماً با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. آیا توانستید به خوبی موانع را از سر راه بردارید؟  
بله. در واقع جدیت و قاطعیت شهردار منطقه برای حل این مشکل ۴۰ ساله، همکاری و همیاری شورایاران و معتمدان محلی و مشارکت پلیس راهنمایی و رانندگی در موفقیت این پروژه بسیار مؤثر بوده است.  
  یعنی اکنون هیچ سدمعبری در خیابان اصلی محله جوادیه دیده نمی‌شود؟  
با هماهنگی انجام شده نیروهای خدمات شهری ناحیه یک، نیروهای یگان حفاظت شهرداری منطقه ۱۶، پلیس راهور و معبربان‌ها به‌طور مستمر از ساعت ۸ تا ۲۰ در خیابان ۲۰ متری جوادیه مستقر هستند و اجازه نمی‌دهند حتی یک وانتی و دستفروش درمعبر توقف کند و باعث اخلال در نظم و انضباط ترافیکی شود. اگر آنها به تذکر معبربان‌ها و مأموران اداره راهنمایی و رانندگی توجه نکنند، خودرو و وسایل‌شان توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.  
  همان‌طور که در حرف‌هایتان اشاره کردید اغلب این افراد بومی و محلی‌اند و با اجرای این طرح در امرار معاش به مشکل برمی‌خورند. آیا برای حمایت از این اقشار برنامه‌ای دارید؟  
خاصیت ویژه و ممتاز پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی که مورد تأکید مسئولان شهری قرار گرفته این است که آثار مثبت و تأثیرگذاری آن گستردگی دارد و به رفاه و آسایش این گروه از اهالی هم توجه شده است. شهرداری برای ساماندهی و استقرار وانتی‌ها و دستفروشان خیابان ۲۰ متری جوادیه، زمین و فضای مناسبی در نظر گرفته تا آنها بتوانند به شکل قانونی کسب و کار راه بیندازند و رزق و روزی حلال به دست آورند.  
  فضایی که برای استقرار وانتی‌ها و دستفروشان در نظر گرفته شده، کجاست؟ آیا رایگان دراختیار این افراد قرار می‌گیرد؟  
این زمین انتهای خیابان ۲۰ متری جوادیه و نبش کوچه شهید اسلامی قرار دارد و با ساماندهی و استقرار مشاغل مزاحم در این محل، از یک‌سو مزاحمت ۴۰ ساله آنها برطرف می‌شود و از سوی دیگر این قشر بدون نگرانی می‌توانند کسب درآمد کنند. البته غرفه‌هایی که دراختیار آنها قرار می‌گیرد، کاملاً رایگان نیست و مبلغ ناچیزی از فروشندگان دریافت می‌شود تا صرف امکانات و تجهیزات غرفه‌ها شود.  
  آیا وانتی‌ها و دستفروشان محله جوادیه از اجرای این طرح باخبر شده‌اند؟  
کارشناسان و عوامل اجرایی ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۶، شورایاران و معتمدان محلی آنها را از طرح واگذاری غرفه‌های دائمی و استقرار در این فضا باخبر کرده‌اند، بنابراین منتظر اعلام همکاری و مشارکت آنها در اجرای این پروژه هستیم.  
 

  • یک‌ماه تایک‌سال حبس مجازات متصرفان معابر

براساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها؛ اراضی، کوچه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر ملک عمومی محسوب و تعرض در این معابر تخلف تلقی می‌شود و شهرداری‌ها ملزم به برخورد با متخلفان هستند. همچنین براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها؛ سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

سعید محمدی/ وکیل پایه یک دادگستری

بند ۲۰ همین ماده از قانون نیز تأکید می‌کند که شهرداری‌ها موظفند با مشاغل مزاحم یا تأسیس مکان‌هایی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کنند. ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هم مقرر کرده که هر نوع تجاوز و تصرف عدوانی در معابر عمومی شهر و ایجاد مزاحمت برای رفت‌وآمد شهروندان، مجازاتی از یک ماه تا یک‌سال حبس و از ۹۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مجازات نقدی در پی دارد.  

  • رئیس پلیس راهور منطقه ۱۶ خبر داد/ برخورد قاطع با رانندگان متخلف

جلوگیری از پارک دوبله و رفع مشکلات ترافیکی خیابان ۲۰متری جوادیه برعهده اداره اداره راهنمایی‌ورانندگی است. سرهنگ «احمد طریقت» رئیس راهور منطقه ۱۶ در این‌باره گفت: «توقف و پارک خودروها در گذرگاه‌ها و معابر عمومی از جمله پیاده‌روها، روی پل‌ها، حریم تقاطع و میدان‌ها تخلف آشکار است. »  وی با بیان اینکه رانندگان متخلف در خیابان ۲۰متری جوادیه اعمال قانون می‌شوند، ادامه داد: «ماموران راهور مدام در حال گشتزنی در این معبر هستند و به متخلفان تذکر می‌دهند و در صورت تکرار، جریمه و انتقال خودرو به پارکینگ در انتظارشان است. »

کد خبر 513208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha