پس از چند سال آنقدر تعدادشان زیاد شده بود که کسی جرئت رویارویی با آنها را نداشت. یکی‌شان سردسته بود و دیگران نوچه و گوش به فرمانش بودند و هر جا لازم بود با قدرت‌نمایی جلو افرادی که به آنها اعتراض می‌کردند می‌ایستادند و با خشونت آنها را مجبور به سکوت می‌کردند و...

مافیای سد معبر

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  اهالی نام‌شان را باند بزرگ سدمعبر نامیده‌اند، چراکه هر جا که باشند ترافیک، شلوغی و سرو صدا به وفور پیدا می‌شود. آنها قانون خودشان را دارند؛ قانونی که خودشان می‌نویسند و دیگران باید آن را بپذیرند و اعتراض نکنند. هر جا که بخواهند می‌توانند وانت خود را پارک کنند و با بلندگو داد و هوار راه بیندازند و تا زمانی که بارشان را، که عمدتاً انواع میوه و تره‌بار است، بفروشند همانجا باقی می‌مانند. این مطالب توضیحی بود تا از اتفاقی مبارک برای‌تان صحبت کنیم که باعث و ‌بانی آن درخواست‌های مکرر ساکنان منطقه ۱۸ بود که با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گرفته و از مسئولان شهری بخواهند باند سدمعبر در محدوده ناحیه ۴ منطقه را از بین ببرند.  

«امیر محمدی» شهردار نواحی ۴ و ۷ که سال گذشته به‌عنوان شهردار نمونه در بین نواحی ۱۲۳ گانه شهر تهران برگزیده شده ‌بانی و مجری این طرح ویژه بود. او عنوان می‌کند که جمع‌آوری باند بزرگ سدمعبر که در محدوده ناحیه ۴ و در فاصله بلوار الغدیر شمالی و میدان جانبازان، ۱۵ متری دوم، بازار آهن شادآباد فعالیت داشتند و همچنین بساط‌گستران و کسبه‌ای که به شکل غیرقانونی از پیاده‌رو و گذر عمومی اجاره‌بهای هنگفت دریافت می‌کردند با پشتیبانی شهردار منطقه ۱۸ و مشارکت یگان حفاظت شهرداری و پلیس فاتب به اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد.

  • رعایت حقوق شهروندان، اولویت شهرداری

محمدی با اشاره به اقدامات مقدماتی و طرح مطالعاتی ساماندهی اصولی و جمع‌آوری باند و شبکه سدمعبر می‌گوید: «متأسفانه در بازدید و تحقیقات میدانی مشخص شد که با باند بزرگی از سدمعبر در این محدوده از شهر مواجه‌ایم که هیچ‌گونه اعتنایی به قانون و رعایت حقوق شهروندان ندارند و تنها با قلدری و قداره‌بندی می‌خواهند کارشان را پیش ببرند. دیدن این رفتارها برای مدیریت شهری و مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ به هیچ‌وجه قابل تحمل نبود، بنابراین با برنامه‌ریزی و اقتدار وارد میدان شدیم تا برای همیشه این باند جمع‌آوری و آسایش و امنیت به محله برگردانده شود.» «احمدـ‌الف» از شهروندان ساکن بلوار الغدیر شمالی است که مدتی قبل با یکی از بارفروشان بر سر جای پارک خودرو وانت درگیر می‌شود و صدمه جسمی شدید می‌بیند.

او عنوان می‌کند که خودرویش را در بلوار الغدیر شمالی پارک کرده بود. هنگام خروج از پارک یکی از خودروهای میوه‌فروش جلو راهش را سد می‌کند و به سختی کنار می‌رود. این موضوع باعث می‌شود که مشاجره‌ای میان این دو به وجود آید. چند نفر از دوستان و هم‌باندی‌های مرد بار فروش وارد معرکه می‌شوند و به این شهروند حمله می‌کنند و باعث صدمات بدنی شدید به سرو صورت و پاهایش می‌شوند.»این شهروند می‌گوید که در چند دهه گذشته کسی جرئت رویارویی با این افراد را نداشت، اما شهرداری منطقه نشان داد که نمی‌گذارد عده‌ای با قلدری حق مردم را ضایع کنند و به کارهای ناشایست خود ادامه دهند.

بساط مافیای سدمعبر در بلوار الغدیر شمالی برچیده شد
«امیر محمدی» شهردار نواحی ۴ و ۷
  • آنها سابقه شرارت هم دارند

شهردار نواحی ۴ و ۷ منطقه تأکید می‌کند که جمع‌آوری باند سدمعبر دشواری‌های خاص خودش را داشته و البته «سید محمد فیاض» شهردار منطقه با مدیریت راهبردی باعث شد تا این طرح ویژه بدون کوچک‌ترین مشکلی به اجرا درآید.
محمدی برای اینکه شهروندان بیشتر در جریان جزئیات اقدامات خلافکارانه باند سدمعبر منطقه قرار بگیرند، توضیح می‌دهد: «این باند برای خودش تشکیلاتی دارد. معمولاً یکی‌شان که از همه قدیمی‌تر و قوی‌تر است به‌عنوان رئیس و سردسته بقیه را زیر سلطه خودش دارد و همه باید مطیع او باشند. رئیس باند است که تصمیم می‌گیرد چه ساعتی و در چه محدوده‌ای از شهر مستقر شوند و بارشان را به مردم بفروشند. نوچه معمولاً از خود سرمایه‌ای ندارد و با خودرو رئیس باند کار می‌کند. در تحقیقات پلیس فاتب مشخص شده که این افراد دارای سوابق کیفری و شرارت هستند و از دعوا و درگیری ترس و ابایی ندارند.»

  • قانون شوخی‌بردار نیست

«طبق تبصره یک اصلاحی‌بند ۲ ماده قانون ۵۵ شهرداری‌ها هر نوع سدمعبر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن و همچنین میادین، پارک‌ها، باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است ضمن جلوگیری از سدمعبر در رفع موانع موجود و آزاد کردن اماکن مذکور به وسیله مأموران خود اقدام کند.» محمدی با استناد به این قانون می‌گوید: «شهرداری منطقه با تبعیت و به پشتوانه قانون با این جرائم شهری برخورد می‌کند و بدون تعارف باید گفت که ما برای اجرای قانون، تأمین امنیت و آسایش شهروندان با کسی شوخی نداریم و با هر نوع قانون‌شکنی که منجر به گلایه و ناراحتی شهروندان باشد با جدیت برخورد می‌کنیم.»
«مسلم‌ـ الف» از کاسبان قدیمی چهارراه قهوه‌خانه است که به همراه تعدادی از اهالی چند بنر تبریک و قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه در زمینه جمع‌آوری وانتی‌ها تهیه و آنرا در گوشه و کنار منطقه نصب کرده است. او می‌گوید: «۱۵ سال است که اینجا مغازه میوه‌فروشی دارم. همیشه این وانتی‌ها در چند متری مغازه‌ام پارک می‌کردند و بارشان را می‌فروختند و می‌رفتند، بدون اینکه لحظه‌ای فکر کنند که کاسبان محل چه قدر ضرر می‌کنند و آیا می‌توانند اجاره‌شان را بپردازند.»

بساط مافیای سدمعبر در بلوار الغدیر شمالی برچیده شد

شهردار نواحی ۴ و ۷ منطقه ۱۸:

  • کارگروه پایش برای رفع سدمعبرتشکیل داده‌ایم

شهرداری نواحی ۴ و ۷ منطقه در ادامه ازتشکیل کارگروه پایش صحبت می‌کند که اعضای اصلی و راهبردی آن را «سید محمد فیاض» شهردار منطقه، «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار، «امیرحسین عساری» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار، رئیس اداره حراست، مدیر اداره حقوقی و شهرداران نواحی ۷‌گانه و همچنین نمایندگانی از قوه قضاییه و نیروی انتظامی تشکیل می‌دهند و هدف آن شناسایی و اجرای طرح ضربتی در نقاطی است که
با معضل بساط‌گستری و سد معابر مواجه‌اند.
محمدی درباره شیوه بساط‌گستری و تاریخچه شکل‌گیری آن در منطقه می‌گوید: «در برخی از محله‌ها با دستفروشان و بساط‌گسترانی مواجهیم که پس از چند دهه فعالیت غیرمجاز، پیاده‌روها و گذر عمومی را ملک شخصی خود می‌دانند و به هیچ‌وجه حاضر نیستند آن را از دست بدهند. به همه افرادی که پیاده‌روها و گذرهای عمومی را به هر شکل تصرف کرده‌اند تذکر داده‌ایم و در صورت تخلف با حکم و دستور قضایی و طبق قانون به سراغ‌شان می‌رویم.»

کد خبر 607750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha