راسته بلوار خلیج‌فارس را می‌گیرم و در امتداد پیاده‌رو تا خیابان ابوسعید شرقی جلو می‌روم...

سرقت

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: بین راه متوجه شکل عجیب یکی از پل‌های عابرپیاده می‌شوم. انگار نرده‌های دوطرف پل کامل نیست یا تخریب شده است. پیرمردی نفس زنان از پله‌ها پایین می‌آید و از اینکه نمی‌تواند دستش را به جایی بگیرد و از پله‌های آهنی پایین بیاید، کلافه می‌شود. رنگ به رخسار ندارد و زیر لب و آرام به زمین و زمان ناسزا می‌گوید. به ما که می‌رسد عقده دل باز می‌کند و می‌گوید: «دخترم می‌بینی دزدها حتی به نرده‌های آهنی این پل عابر هم رحم نکرده‌اند. یکی نیست به آنها بگوید اگر خواهر و مادرتان از این پل عبور کنند و زمین بخورند و دست و پایشان بشکند، راضی می‌شوید.»  

بلوار خلیج‌فارس جنوبی از معابر پررفت و آمد است و شهروندان بسیاری برای رفتن به سوی دیگر خیابان ترجیح می‌دهند از پل عابرپیاده استفاده کنند، اما با سرقت نرده‌های آهنی پل‌ها دیگر حق انتخابی برای اهالی باقی نمی‌ماند، چراکه مجبورند ازعرض خیابان عبور کنند و جانشان را به خطر بیندازند. آنها اذعان می‌کنند عبور از عرض خیابان بهتر از بالا و پایین آمدن از پلی است که نرده محافظ ندارد. از آثاری است که سارقان در پل عابرپیاده به‌جا گذاشته‌اند و نحوه برش و جدا کردن نرده‌های آهنی مشخص است که با دارودسته‌ای حرفه‌ای مواجه هستیم. «احمد وفاداری» از کاسبان محله خلیج‌فارس جنوبی است که تا به حال چندبار سرقت از تجهیزات شهری را به سامانه ۱۱۰ نیروی انتظامی گزارش داده است. او عنوان می‌کند که متأسفانه درماه‌های اخیر سرقت تجهیزات آهنی در خیابان‌های این محدوده بیشتر شده است.  
«جلال‌الدین استاد» شهروند هم‌محله‌ای و بازنشسته نیروی انتظامی نیز به تجربه‌هایی که در دوران خدمتش در زمینه دستگیری سارقان داشته، رجوع می‌کند و می‌گوید: «دستبرد المان‌ها و تجهیزات شهری راحت‌تر از سرقت از منازل است. معمولاً این سرقت‌ها به‌صورت گروهی درمحل‌های خلوت و کم رفت‌وآمد و در تاریکی هوا اتفاق می‌افتد. یک نفر به‌عنوان مراقب و بپا و چند نفر دیگر هم با ابزارهایی مثل اره آهن‌بر و چکش به جان این وسایل می‌افتند و کمتر از ربع ساعت کار را تمام می‌کنند. »
«یاور شاهچراغی» یکی دیگر از ساکنان محله خلیج‌فارس جنوبی، کارگر خدماتی یکی از شرکت‌های تولیدی در شمال شهر است. برای اینکه سر وقت به محل کارش برسد صبح خیلی زود از خانه بیرون می‌زند. او تعریف می‌کند که حدود یک ماه پیش حوالی ساعت ۵ صبح هنگام عبور از بلوار خلیج‌فارس متوجه چند نفر شده است که دور و بر گاردریل وسط بلوار پرسه می‌زدند و با چکش قطعه‌هایی از آن را جدا می‌کردند و پشت وانت می‌انداختند. می‌گوید: «به رفتارشان مشکوک شدم و فوری با ۱۱۰ تماس گرفتم. »۴۰ درصد از سرقت‌ها با همکاری مردم کشف می‌شود

از زمانی که سرقت از تجهیزات و امکانات شهری از جمله پل‌های عابرپیاده، عرشه‌های پل، ایستگاه‌های اتوبوس و... در محله خلیج‌فارس جنوبی بیشتر شده، فعالیت عوامل اجرایی و رفع خطر حوزه فنی و ترافیک ناحیه۵ شهرداری منطقه۱۸ افزایش یافته است. در گفت‌وگو با «قاسم رحیمی» رئیس اداره فنی و ترافیک ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۸ از جزئیات این نوع سرقت‌ها و اقدامات انجام شده برای تأمین رفاه و امنیت اهالی باخبر شدیم.  

قاسم رحیمی/ رئیس اداره فنی و ترافیک ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۸

  به نظر شما چرا این نوع سرقت‌ها در محله خلیج‌فارس جنوبی بیشتر شده است؟  
به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در رفت و آمد، خیابان‌ها خلوت‌تر شده است و این امر به سارقان فرصت می‌دهد تا با خیال راحت به اموال عمومی شهر دست درازی کنند و آنها را سرقت کنند.  
  چنددرصد از این سرقت‌ها منجر به کشف و دستگیری بزهکاران می‌شود؟  
طبق گزارش واحد تجسس و مبارزه با سرقت نیروی انتظامی تاکنون ۴۰ درصد از سرقت‌های محله خلیج‌فارس جنوبی که باعث تخریب و آسیب به اموال عمومی شده سر بزنگاه و با مشارکت اهالی خنثی و با شکست مواجه شده است.  
  تکلیف باقیمانده سرقت‌ها چه می‌شود؟ آیا مأموران شهرداری به دنبال پیدا کردن رد و نشانی از این اموال شهری در پارکینگ و گاراژهای ضایعات‌فروشی منطقه هستند؟  
به محض وقوع جرم، گزارش سرقت با حضور کارشناسان نیروی انتظامی تنظیم می‌شود و برای اینکه به نتیجه برسد باید مراحل اداری آن طی شود که کمی زمانبر است. شناسایی نرده‌های آهنی سرقت شده در محل‌هایی که ضایعات‌فروش‌ها فعالیت دارند ممکن نیست و احتمال خطا بیشتر است، اما گاردریل‌ها به دلیل جنس و نوع کاربری قابل شناسایی هستند. البته تاکنون نشانه‌ای از این اموال مسروقه در محل فعالیت ضایعاتی‌های منطقه۱۸ پیدا نشده است.  
  غیر از نرده آهنی پل‌های عابر، تجهیزات شهری دیگری هم سرقت شده است؟  
هر چیزی که از جنس آهن یا ارزش مادی داشته باشد از دست سارقان در امان نیست. در محله خلیج‌فارس جنوبی بیشتر سرقت‌ها از نوع نرده‌های آهنی پل‌های عابرپیاده، نرده‌های ایمنی عرشه پل‌ها، گاردریل بزرگراه‌ها، وسایل فلزی ایستگاه‌های اتوبوس، قفل‌های آهنی برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌های فاقد روشنایی و علائم هشداردهنده، دریچه‌های آهنی و چدنی سطح معابر است.  
  این حوزه در زمینه رفع خطر و مرمت اموال عمومی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟  
با تأکید شهردار منطقه رفع این‌گونه مشکلات که با حفظ سلامت و جان شهروندان ارتباط دارد، با حضور نیروهای فنی و ترافیک و کارشناسان سامانه ۱۳۷ در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر انجام می‌شود. جالب است بدانید که بعضی از این پل‌های عابرپیاده در طول ماه چندبار مرمت و بازسازی می‌شوند تا شهروندان هنگام عبور و مرورمشکلی نداشته باشند.  

کد خبر 513200

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha