همشهری آنلاین: رئیس اوپک می‌گوید که با کاهش ارزش دلار آمریکا بهای نفت ممکن است به 200 دلار هر بشکه افزایش یابد

به گزارش شانا به نقل از بلومبرگ، شکیب خلیل، رئیس اوپک، روز پنج شنبه با اعلام این مطلب در «مجمع اقتصادی آمریکا و اعراب» در واشنگتن گفت: اگر کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها ادامه یابد، افزایش بهای نفت به 200 دلار هر بشکه محتمل است.

کاهش ارزش دلار و نگرانی از این که تورم ممکن است تشدید شود، سبب شده است بهای نفت درقیاس با سال گذشته دو برابر شود. این نگرانی ها همچنین سبب شده است سرمایه گذاران برای ایجاد حاشیه امنیت برای دارایی های خود به سوی بازار کالاها وری آوردند.

همچنین گسیختگی های عرضه در نیجریه و افزایش تقاضای جهانی نفت موجب شده است بهای نفت از اوایل ماه مارس سال جاری بیش از 100 دلار هر بشکه باقی بماند.

شکیب خلیل گفت که عرضه و تقاضا در بازار متعادل است و ذخایر نفت در پنج سال گذشته در بالاترین سطح قراردارد.

رئیس اوپک نگرانی های ژئوپولتیک را از دیگر عوامل افزایش بهای نفت دانست و گفت که ما نباید قیمت های کنونی را با عرضه و تقاضا مرتبط بدانیم.

سخنان رئیس اوپک در حالی است که جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، قرار است به زودی از عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان، دیدن کند.

استفان هادلی، مشاور امنیت ملی بوش، روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری آمریکا در دیدار از ریاض از مقام های عربستان سعودی خواهد خواست تولید نفت را افزایش دهند.

با این وجود، شکیب خلیل گفت که حتی اگر عربستان سعودی تولید نفت خود را افزایش دهد، هیچ تاثیری (بر قیمت ها) نخواهد داشت.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که 40 درصد نفت جهان را تولید می کند، قرار است طی نشست 9 سپتامبر (18 شهریور) برنامه های خود را درزمینه تولید مورد بررسی قرار دهد.

این در حالی است که عبدالله البدری، دبیرکل اوپک نیز روز پنج شنبه گفت که بازار با کمبود نفت روبه رو نیست.

اعضای اوپک در نشست 5 ماه مارس (14 اسفند) تصمیم گرفتند میزان تولید را در سطح قبلی حفظ کنند.

براساس برآوردهای بلومبرگ، اوپک در ماه آوریل 32 میلیون و 100 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

کد خبر 51311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز