همشهری آنلاین: بیست و نهمین اجلاس شورای وزیران صندوق سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 28 خرداد در اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، این اجلاس، روز سه شنبه با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد در محل هتل عباسی اصفهان افتتاح می‌شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران) کشورمان میزبان وزراء و مقامات ارشد 12 کشور عضو صندوق اوپک خواهد بود.

بنابراین گزارش یکصد و بیست و سومین نشست هیأت مدیره صندوق اوپک نیز بلافاصله پس از نشست شورای وزیران روز چهارشنبه 29 خرداد ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.
در این نشست علاوه بر انتخاب دبیر کل صندوق برای مدت سه ساله، گزارش پیشرفت کار عملیات تأمین مالی صندوق و راهبردهای آتی تأمین مالی برای کشورهای فقیر و در حال توسعه بررسی و تصویب می‌شود.

در این نشست وام‌‌های جدیدی برای طرح‌های توسعه‌ای برای بخش عمومی و خصوصی کشورهای در حال توسعه بررسی و گزارش سبد سرمایه‌گذاریهای صندوق و اعطای کمک‌های بلاعوض و استماع گزارش حسابرس داخلی و پیشرفت‌های آتی صندوق مورد بررسی و تأیید قرار خواهد گرفت.

همچنین در نشست شورای وزیران صندوق اوپک عملکرد سالیانه و صورتهای مالی آن برای سال 2007 مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است هدف از تأسیس صندوق اوپک، کمک به رشد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه (به جز کشورهای عضو صندوق) از طریق اعطای کمکهای بلاعوض و وام‌های ترجیحی به صورت بلند‌مدت و ارزان قیمت می‌باشد.

همچنین عملیات توسعه ای صندوق اوپک از طریق اعطای وام‌های ترجیحی برای تأمین مالی طرح‌ها و برنامه‌ها و حمایت از توازن پرداختها که مستقیماً به دولت‌ها و توسعه بخش خصوصی کشورهای متقاضی جهت عملیات توسعه‌ای اقتصادی و اجتماعی پرداخت می‌شود که تاکنون 21 کشور در حال توسعه از تازه‌های آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، کشورهای کارائیب و خاور میانه از تسهیلات صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی بهره‌مند شده‌اند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است:تا پایان دسامبر سال 2007 مبلغی نزدیک به 5/9 میلیارد دلار وام توسعه‌ای در قالب طرحهای مصوب، توسط صندوق تعهد گردیده است که متناسب با جذب اعتبار، رقمی نزدیک به 9/5 میلیارد دلار در اختیار کشورهای متقاضی قرار خواهد گرفت. علاوه بر تأمین مالی طرحهای توسعه‌ای صندوق اوپک برای کمک به تراز پرداختهای جاری کشورهای در حال توسعه مبالغی را اختصاص میدهد که در طول دوره مورد نظر 185 مورد وام حمایتی تراز پرداختها بالغ بر 724 میلیون دلار اعطا می‌شود.

همچنین برای تقویت بنیه مالی کشورهای بسیار فقیر تاکنون تعداد 35 مورد وام بالغ بر 251 میلیون دلار و یک مورد وام در چارچوب ساز و کار صندوق بین‌المللی پول و در قالب تسهیلات رشد کاهش فقر این کشورها، اختصاص داده شده است.

گفتنی است برای اولین بار در اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در سال 1975 میلادی در کشور الجزایر برگزار گردید، پیشنهاد تأسیس صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی    [The opec fund for international development (OFID)] به عنوان مجرایی برای اعطای کمکهای توسعه‌ای سازمان اوپک به کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب‌ مانده، توسط وزرای اقتصاد کشورهای عضو مطرح و پیشنهاد تأسیس صندوق بدین منظور به تصویب رسید.

این صندوق رسماً فعالیت خود را در سال 1976 میلادی با مشارکت 13 کشور عضو و با سرمایه‌ای بالغ بر 800 میلیون دلار آغاز نمود. در حال حاضر 11 کشور اعم از الجزایر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا به عنوان عضو فعال صندوق می‌باشند.

کد خبر 55160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز