یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

سید‌حسین غضنفری: با افزایش رشد مصرف انرژی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تحلیل‌گران بازار انرژی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است در تابستان صادرات نفت از این منطقه با کاهش زیادی مواجه شود

گزارش «لهمن برادرز» در این باره نشان می‌دهد که کاهش احتمالی صادرات نفت از این منطقه ممکن است به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز باشد که برابر با افزایش بالای تقاضا برای مصرف داخلی در شیخ‌نشین‌ها است.

 با این حال دبیر‌کل اوپک گفته است میزان ذخایر نفت خام کشورهای صنعتی بیانگر افزایش این ذخایر است و در حال حاضر کمبودی در بازار نفت خام وجود ندارد.

ادوارد مورس، تحلیلگر ارشد انرژی در بانک لهمن برادرز می‌گوید بازار جهانی در ماه جولای و آگوست گذشته با کمبود یک میلیون بشکه نفت در روز مواجه شد و این رویداد ممکن است دوباره امسال تکرار شود.

مورس بر این عقیده است که امروزه خاورمیانه بر خلاف روند گذشته بیشتر منابع هیدروکربن را به تولید انرژی اختصاص می‌دهد، چرا که نیاز به مصرف انرژی در کشور‌های این منطقه رشد زیادی داشته است.

با وجود آنکه پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری در سراسر منطقه در دست اجرا است،  این نگرانی وجود دارد که ظرفیت صادرات نفت طی شش ماه آینده به میزانی که مورد نیاز جهان است رشد نکند و لذا میزان عرضه و تقاضا بسیار بیش از گذشته تنگاتنگ خواهد بود.

ساموئل سیزکوک، تحلیلگر انرژی در موسسه گلوبال اینسایت نیز می‌گوید: «رشد اقتصادی کشور‌ها به واسطه صادرات نفت به همراه افزایش جمعیت این کشور‌ها و روند مصرفی توام با  پرداخت یارانه، باعث شده است کشور‌های منطقه یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف انرژی را در دنیا داشته باشند.

 این در حالی است که بسیاری از این کشور‌ها نتوانسته‌اند به میزان کافی از منابع گاز خود بهره‌برداری کنند که این امر منجر به افزایش مصرف نفت در راستای تولید انرژی شده است.

وی با بیش از حد بالا دانستن پیش‌بینی لهمن درباره کمبود بازار جهانی به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز یادآور شد در تابستان امسال و در اوج مصرف، احتمالا شاهد کاهش تزریق گاز به میادین نفتی خواهیم بود که این امر باعث کاهش تولید نفت خواهد شد و نفت تولید شده بیشتر به مصرف نیروگاه‌ها خواهد رسید.

 طی سالیان اخیر، برخی از کشور‌های حاشیه جنوب خلیج فارس نظیر کویت، عربستان، و عمان قطعی چرخشی برق را اجرا کرده‌اند تا کمبود تولید انرژی را به نحوی جبران کنند.

همچنین گزارش شده است که ابوظبی نیز با انحراف بخشی از گاز تزریقی میادین نفتی به نیروگاه‌ها، برای جلوگیری از قطعی برق پیشقدم شده است. بر اساس این پیش‌بینی‌ها، بانک لهمن در ارزیابی جدید خود قیمت نفت خام در سه ماهه دوم، سوم و چهارم را افزایش داده است.

 این بانک پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت به‌طور متوسط در سه ماهه دوم 85 دلار در هر بشکه، در سه ماهه سوم 105 دلار و در سه ماهه پایانی 80 دلار باشد. با وجود کمبود احتمالی بازار نفت، مورس از لهمن پیش‌بینی می‌کند ظرفیت تولید نفت در منطقه خاورمیانه در سال 2009 افزایش یابد و بازار جهانی وضعیت بهتری را تجربه کند.

همشهری امارات

کد خبر 48654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز