پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: بهای نفت در بازارهای آسیا پنجشنبه برای مدت کوتاهی به رقم بی‌سابقه صد و یک دلار و سی و دو سنت در بشکه رسید.

 در پی اعلام سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش میزان تولید روزانه خود و نگرانی‌ها درباره میزان ذخایر نفتی آمریکا و نظر به افزایش تنش‌های ژئو پلتیکی در ونزوئلا و نیجریه، بهای نفت دربازار معاملات نفتی نیویورک به هر بشکه بیش از صد دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، هر بشکه نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه مارس به ازای هر بشکه صد و یک دلار و سی و دو سنت در بازارهای آسیا معامله شد.
بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه آوریل با چهار سنت افزایش به نود و هشت دلار و چهل و شش سنت رسید.  دیوید مور تحلیلگر نفتی استرالیایی گفت: ممکن است بهای نفت از این هم فراتر رود و هرگونه تصمیم وزیران کشورهای صادرکننده نفت اوپک در جریان نشست آینده که قرار است پنجم مارس برگزار شود در کوتاه مدت به‌طور اساسی بر بهای نفت تاثیر می‌گذارد.
کوین نوریش تحلیلگر دیگر نفتی نیز گفت: نگرانی‌ها درباره تامین عرضه نفت و سخنان اعضای اوپک مبنی براین که این سازمان تولید نفت را احتمالا افزایش نخواهد داد باعث افزایش بهای این فرآورده شده است.  رئیس سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک ) در کنفرانسی خبری اعلام کرد که این سازمان نه تنها میزان تولید روزانه خود را افزایش نخواهد داد بلکه ممکن است میزان آن را نیز کاهش دهد. اوپک قرار است نشست آینده خود را در پنجم ماه مارس در وین پایتخت اتریش تشکیل دهد. این سازمان در این نشست احتمالا بر کاهش میزان تولید روزانه خود تصمیم خواهد گرفت. سیزده کشور بزرگ عضو این سازمان نفتی با این تصمیم خود که احتمالا در نشست ماه مارس امسال اتخاذ خواهد شد، در واقع کندی رشد اقتصادی آمریکا و پیامدهای منفی آن بر کل اقتصاد جهان را به جلو خواهند انداخت. هر چند که با فراسیدن فصل بهار، مصرف انرژی خودبه‌خود در جهان کاهش پیدا می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از کشورهای عضو اوپک به ویژه ایران از بیم آنکه بهای نفت کاهش یابد، تصمیم دارند میزان تولید خود را اندکی کاهش دهند. شکیب خلیل رئیس سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در همین باره تصریح کرد: میزان تولید نفت به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت. به هر حال، این چشم‌انداز احتمالا باعث ایجاد تنش‌ها با عربستان سعودی خواهد شد که به‌طور سنتی خواستار ثبات در قیمت‌های نفت است.
نگرانی دیگر که در این خصوص وجود دارد افزایش تنش‌های ژئوپلتیک است که از جمله آنها می‌توان به نزاع و اختلافات سیاسی و اقتصادی ونزوئلا و شرکت آمریکایی اکسون موبیل اشاره کرد. هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا تهدید کرده است که به‌علت اختلافش با اکسون موبیل ممکن است صادرات نفت به آمریکا را که اولین مشتری نفت ونزوئلا است قطع کند. بی‌ثباتی و ناامنی در نیجریه نیز عامل ژئو پلیتیک دیگری است که زمینه را برای افزایش بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان فراهم کرده است.
کد خبر 44907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز