همشهری آنلاین: دویچه بانک پیش بینی خود را در مورد بهای نفت خام در سال 2008 افزایش داد و دلیل آن را تنش‌های سیاسی و توازن نه چندان انعطاف پذیر میان عرضه و تقاضا اعلام کرد.

به گزارش شانا، دویچه بانک پیش‌بینی کرد: بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و برنت در سال جاری به طور متوسط 85 دلار هر بشکه خواهد بود که در قیاس با پیش‌بینی قبلی 6.3 در صد بیشتر است. دویچه بانک پیش از این بهای نفت را در سال 2008 ، 80 دلار هر بشکه پیش‌بینی کرده بود.

تحلیل‌گران دویچه بانک، شامل پاول کوشنیر در گزارشی اعلام کردند: بهای نفت برای سال 2009 به طور متوسط 80 دلار و برای سال 2010 هر بشکه 75 دلار خواهد بود.
کوشنیر و اولگا دانیل انکو، تحلیل‌گران دویچه بانک مستقر در مسکو نوشتند: بنیادهای انعطاف‌ناپذیر، دشواری های ژئوپولتیک و افزایش هزینه‌ها در صنعت نفت همچنان ویژگی‌های بازار نفت خواهند بود.

به گفته این تحلیل‌گران به دلیل رشد درآمدهای واقعی، تقاضا در برابر قیمت‌های بالاتر انرژی چندان حساس نخواهد بود.
قیمت‌های نفت خام که در قیاس با سال گذشته 83 درصد افزایش یافته است، 13 دی (3 ژانویه) در بازار نیویورک به 100 دلار و 9 سنت رسید.
محدودیت‌های عرضه نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که حدود 40 درصد نفت جهان را عرضه می‌کند، یکی از عوامل افزایش بهای نفت در سال گذشته بود.

دویچه بانک همچنین پیش بینی کرده است که بهای نفت در سال 2011 و 2012 به طور متوسط هر بشکه 80 دلار خواهد بود.
در همین حال برخی تحلیل‌گران شامل گرت لوئیس دیویس، از موسسه "درسدن کلایورت سکیوریتیز" می‌گویند که بهای نفت در سال جاری کاهش خواهد یافت.

وی طی گزارشی که 12 ژانویه انتشار یافت، نوشت که افزایش بهای نفت در سال 2007 به میزان زیادی بازتاباننده کاهش ذخایر نفت بود که خود از محدودیت‌های تولید اوپک ناشی می‌شد. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری به دلیل افزایش عرضه اوپک ذخایر افزایش یابد، عرضه تولید غیر اوپک روند صعودی یابد و به دلیل کاهش رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت کاهش یابد.

بنا به پیش‌بینی درسدن کلایورت بهای نفت خام برنت در سال جاری به طور متوسط 78 دلارو 70 سنت خواهد بود و تا پایان سال به 70 دلار هر بشکه کاهش خواهد یافت.
دویچه بانک در مورد قیمت‌های گاز طبیعی در سال 2008 گفت که افزایش قیمت‌های نفت موجب بالا رفتن بهای گازطبیعی خواهد شد. بر اساس این پیش‌بینی بهای گاز طبیعی در اروپا در سال جاری به 340 دلار و 70 سنت هر یک هزار متر مکعب افزایش خواهد یافت. این بانک در پیش‌بینی قبلی خود رقم  یاد شده را 327 دلار و 10 سنت اعلام کرده بود.

کد خبر 41620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز