یکی از این بخش‌های کم برخوردار منطقه ۱۵، محله مظاهری در ناحیه یک است که از سال گذشته پروژه مجموعه ورزشی مظاهری در آن کلید خورده است، اما روند کند عملیات عمرانی این مجموعه باعث شده پیشرفت قابل توجهی در آماده‌سازی آن دیده نشود.

افتتاح

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: یکی از این بخش‌های کم برخوردار منطقه ۱۵، محله مظاهری در ناحیه یک است که از سال گذشته پروژه مجموعه ورزشی مظاهری در آن کلید خورده است، اما روند کند عملیات عمرانی این مجموعه باعث شده پیشرفت قابل توجهی در آماده‌سازی آن دیده نشود. عده‌ای از اهالی این محله معتقدند زمان ساخت این پروژه از حد معمول طولانی‌تر شده و از این بابت گله‌مند هستند. مسئولان پروژه عوامل مختلفی از جمله بارش‌های زمستانی، شیوع ویروس کرونا و کمبود نقدینگی را عامل طولانی شدن روند ساخت این مجموعه می‌دانند.  در گزارش زیر عواملی را که باعث تأخیر تکمیل پروژه مجموعه ورزشی مظاهری شده پیگیری کردیم.  

  • نبود مجموعه ورزشی، دغدغه اهالی

محدوده ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۵ به دلیل قدمت بالای برخی بناها و بافت فرسوده با کمبود سرانه‌های خدماتی روبه‌رو است و در این میان، تراکم جمعیت در این ناحیه و نبود مکان‌های ورزشی استاندارد باعث شده شهروندان درخواست ساخت مجموعه‌های تفریحی و ورزشی را داشته باشند. «عصمت جمال لو» یکی از اهالی قدیمی این محله درباره کمبود مراکز ورزشی و تفریحی در این بخش از منطقه می‌گوید: «حدود ۲۵ سال است در این محله زندگی می‌کنم و صاحب ۲ فرزند پسر هستم. هر سال با فرارسیدن فصل تابستان، تأمین بهینه اوقات فراغت فرزندانم برایم به یک مشکل جدی و دغدغه تبدیل می‌شود چون محله از امکانات تفریحی و ورزشی مطلوبی برخوردار نیست. هر سال مجبور هستیم برای استفاده از امکانات مناسب ورزشی به محله نبرد برویم تا فرزندانم را در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنند. » 

  • زمین خالی در محله نداریم

در سال‌های گذشته تعداد زیادی مجموعه ورزشی در برخی از محدوده‌های منطقه ۱۵ ساخته شده اما گروهی از شهروندان معتقدند برخی از محله‌ها به‌ویژه محله‌های کم برخوردار امکان و ظرفیت ساخت مجموعه ورزشی را ندارند. «حسن‌میرزایی» یکی از قدیمی‌های محله که در صنف مشاور املاک فعالیت دارد، درباره محدودیت‌های محله برای ساخت پروژه‌ها می‌گوید: «مشکل اصلی در زمینه نبود مجموعه‌های ورزشی این است که محله ما بسیار قدیمی است و امکان و ظرفیت ساخت مجموعه‌های متعدد با امکانات مختلف را ندارد. »

او با اشاره به کمبود زمین در این محله می‌گوید: «به دلیل بافت قدیمی، کمبود زمین و نبود فضای خالی، در طول چند سال اخیر اماکن ورزشی جدیدی در این محله ساخته نشده است. در واقع باید یک زمین و فضای خالی در محله باشد که شهرداری با تملک آن بتواند فضای ورزشی درخوری در محله بسازد. نمی‌شود که خانه‌ها را خراب کرد و به جای آن مجموعه تفریحی و ورزشی ساخت. شهروندان اگر درخواستی هم در خصوص ساخت مراکز ورزشی و تفریحی دارند ابتدا باید نگاهی هم به ظرفیت‌های محله داشته باشند که آیا جوابگوی ایجاد مراکز جدید هست یا نه. »

مانند بسیاری از مشاغل که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفته‌اند، برخی پروژه‌های ساختمانی هم در زمان شیوع این ویروس به حالت تعطیل درآمده‌اند. «سمیه قضاتی» یکی از فعالان حوزه ورزش در محله مظاهری درباره رکود پروژه‌های خرد و کلان در زمان شیوع بیماری کرونا می‌گوید: «مجموعه ورزشی مظاهری در روزهای ابتدایی اسفند بیش از ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اگر کرونا اپیدمی نمی‌شد، این مجموعه زودتر به پایان می‌رسید اما با شیوع کرونا همه پروژه‌های خرد و کلان به‌صورت راکد ماند و هیچ پیشرفتی نکرد. »

قضاتی ادامه می‌دهد: «این رکود در پروژه‌ها فقط مربوط به پروژه‌های شهرداری نبود و حتی ملک‌های شخصی در حال ساخت هم از این وضعیت تأثیر گرفته‌اند وبیشتر کارگران ساختمانی بیکار شده‌اند و عده‌ای از کارگران که در این نوع پروژه‌ها فعالیت دارند از ترس کرونا به شهر و ولایت خود بازگشته‌اند. »

  • بهره‌برداری از مجموعه در اواسط تابستان

مسئولان حوزه فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۵ با تلاش بی‌وقفه مشغول اتمام پروژه مجموعه ورزشی مظاهری هستند.

علیرضا حلاجیان/ معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵

«علیرضا حلاجیان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع می گوید: «در خصوص اینکه شهروندان تصور می‌کنند پروژه مجموعه ورزشی مظاهری قدری طولانی شده باید بگویم که در فصل زمستان بارش‌های متعدد، شیوع ویروس کرونا، کمبود نقدینگی و مسائل مختلف مالی باعث شد روند کار کمی کند شود اما در حال حاضر مسائل مالی برطرف شده و پروژه به بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. در صورت نبود مشکل جدید این پروژه در اواسط تابستان تکمیل خواهد شد. » 
 

کد خبر 512816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha