با وجود وعده‌های مسئولان برای افزایش تولید و خودکفایی در تولید برنج، کاهش تعرفه واردات و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، روند افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی در بازار ادامه دارد.

این امر باعث شده تا دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه علل افزایش قیمت این محصول مطرح و دستگاه‌های ذی‌ربط برای تنظیم بازار این کالا تلاش کنند. با عباس قلی‌زاده، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به اقدامات انجام شده برای تامین بازار برنج و کاهش تعرفه‌واردات این محصول علت افزایش قیمت‌ها چیست؟

با توجه به اقدامات انجام شده از سوی وزارت بازرگانی در زمینه خرید و ذخیره‌سازی برنج، مشکلی برای تامین نیاز بازار داخلی وجود ندارد. ذخیره‌ مناسب برنج از سوی شرکت‌ بازرگانی دولتی ایران فراهم شده و اکنون نیز این شرکت همچنان در حال خرید برنج برای تامین نیاز بازار است.

گرچه با کاهش تعرفه واردات برنج باید به طور منطقی قیمت این محصول کاهش یابد اما به‌دلیل جو روانی ناشی از برخی مطالب مطرح شده در زمینه خشکسالی و افزایش قیمت‌های جهانی، افراد فرصت‌طلب با احتکار این کالا نابسامانی اخیر بازار برنج را دامن زده‌اند.

این در حالی است که کاهش سطح زیرکشت برنج در کشورهایی مانند تایلند و هند و کاهش تولید این محصول، تاثیری آنی در بازار داخلی ایران نداشته است  و حتی در سال‌های گذشته نیز وزارت بازرگانی تنها یک بار نسبت به واردات برنج از هند اقدام کرده است.

همچنین خشکسالی سال زراعی جاری نیز تاثیری در تامین نیاز کنونی بازار نداشته است و بنابر‌اعلام وزارت‌ جهاد‌کشاورزی و پرآبی سال‌گذشته، میزان تولید این محصول افزایش خوبی داشته است. حتی با پذیرش این تاثیر در کاهش عرضه نیز باید آثار آن در سال زراعی جدید آشکار شود این در حالی است که هنوز محصول جدید برنج به بازار عرضه نشده است.

  • آیا حذف کالا‌برگ برنج در افزایش قیمت و نابسامانی بازار برنج داخلی و خارجی مؤثر نبوده است؟

حذف کالا برگ برنج تاثیری در کاهش عرضه این کالا به اقشار هدف نداشته و این امر عاملی در افزایش قیمت برنج محسوب نمی‌شود، چرا که با حذف کالا برگ سهمیه اقشار هدف در چارچوب سایر سهمیه‌ها مانند، سهمیه سبد‌ کارمندی، نذورات، نیروهای مسلح یا سایر اقشار هدف توزیع این کالا جایگزین و افزایش یافته است.

در واقع با حذف کالا‌برگ برنج،  این کالا به روش‌های دیگری به سبد حمایتی دولت تزریق و به اقشار آسیب‌پذیر عرضه شده است.

  • با وجود دیدگاه‌های متفاوت، به‌نظر شما علت اصلی نابسامانی بازار برنج چیست؟

براساس روال متداول سال‌های گذشته و با توجه به اینکه اکنون فصل کاشت برنج بوده و برنج نو هنوز به بازار نیامده است، تا حدودی افزایش قیمت این محصول طبیعی است  اما با ورود برنج‌نو به بازار و تزریق سهمیه‌های اعلام شده اقشار هدف به بازار تلاش‌می‌کنیم با افزایش عرضه بازار را ساماندهی کنیم تا تب افزایش قیمت برنج فروکش کند.

اما عامل اصلی افزایش کنونی قیمت برنج را باید در مسائل روانی و سودجویی برخی افراد دنبال کرد. با توجه به افزایش تولید برنج در سال گذشته و ذخیره‌سازی راهبردی انجام شده، مشکلی برای تامین بازار برنج وجود ندارد.

  • چه تدابیری برای برخورد با عوامل نابسامانی قیمت برنج در تهران در نظر گرفته‌اید؟

باید توجه کرد که قیمت برنج در بازار تابع نظام عرضه و تقاضا بوده و دولت تنها با تامین بخشی از نیاز بازار به ساماندهی قیمت این کالا کمک می‌کند.

با  وجوداین برای ساماندهی بازار برنج در استان تهران، طرح نظارتی جلوگیری از احتکار و افزایش قیمت برنج را اجرا می‌کنیم. بر این اساس با افزایش بازرسی و سرکشی‌ها، نسبت به برخورد با عوامل نابسامانی بازار برنج اقدام می‌کنیم. همچنین شهروندان تهرانی نیز می‌توانند اطلاعات خود در زمینه عوامل گرانفروشی برنج را به این سازمان ارائه کنند تا اقدام لازم صورت گیرد.

کد خبر 51218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز