کرونا که آمد، کسب و کارهای بسیاری را نشانه گرفت و فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرد.

مادر

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:   نتیجه آن بیکاری سرپرستان خانوار و ایجاد مشکلات معیشتی برای خانواده‌هایی شد که در خرج روزانه خود دچار مشکل بودند. «مریم سروری» که چند سالی است در کارهای خیرخواهانه فعالیت می‌کند طرح جهادی «‌رزمایش مادرانه» را با هدف حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و آسیب دیده تشکیل داده و جمعی از بانوان منطقه یک در این طرح او را همراهی می‌کنند. سروری درباره جزئیات این طرح توضیح می‌دهد. 

  • همدلی مومنانه

اجرای طرح قرنطیه خانگی اگرچه فاصله‌های اجتماعی را بیشتر کرد اما نتوانست بر همدلی و همراهی مردم تأثیر بگذارد. گروه‌های مردمی در محله‌های مختلف همدیگر را در فضای مجازی پیدا می‌کنند. مردم با حرکتی کاملاً خودجوش طرح‌های جهادی را بر مبنای کمک به افراد آسیب دیده از شرایط اقتصادی پایه‌گذاری می‌کنند. سروری از اهالی محله نیاوران است که این روزها با تشکیل گروه رزمایش مادرانه حسابی سرش شلوغ شده است. او شروع فعالیت این گروه مجازی را سخنرانی رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان مبنی بر تشکیل گروه‌های جهادی در محله‌ها می‌داند و توضیح می‌دهد: «وقتی رهبر معظم انقلاب بر همدلی مؤمنانه توصیه و تأکید فرمودند، تصمیم گرفتیم با تشکیل گروه جهادی در خدمت‌رسانی به نیازمندان فعالیت کنیم. خانواده‌ها در ایام قرنطینه به دلیل ماندن در خانه فرصت بیشتری داشتند به همین دلیل نام این گروه را رزمایش مادرانه گذاشتیم تا ما، بانوان با همراهی خانواده‌ها بتوانیم در حرکتی جهادی خدمت کنیم. ماه مبارک رمضان انگیزه ما را برای خدمت‌رسانی دوچندان کرد. خیلی از ما در ماه مبارک رمضان افطاری‌های خانوادگی داشتیم یا در سفره‌های افطاری مساجد مشارکت می‌کردیم اما امسال به دلیل شرایط پیش آمده، همه این برنامه‌ها تعطیل شد. بنابراین تصمیم گرفتیم یک شب در میان با انتخاب یک نوع غذا در تهیه افطاری برای توزیع در مناطق محروم مشارکت کنیم. با تشکیل گروهی در فضای مجازی به نام رزمایش مادرانه، نوع غذا را با مشارکت اعضای گروه انتخاب می‌کنیم.

برای مثال می‌پرسیم فردا افطار دوست دارید برای مهمانانتان چه غذایی بپزید؟ اعضای گروه پیشنهادهایی می‌دهند و بعد به جمع‌بندی می‌رسیم. یک شب عدس پلو، شب بعد زرشک پلو با مرغ و یک شب هم قورمه سبزی و... همه مادران گروه از یک تا هر تعداد از غذای تعیین شده را در خانه می‌پزند و به 2 نشانی در نیاوران و شهرک شهید محلاتی تحویل می‌دهند.» سروری استقبال از برنامه رزمایش مادرانه را بیش از حد انتطار می‌داند و اضافه می‌کند: «خوشبختانه به تدریج بر تعداد اعضا اضافه شد و توانستیم طرح‌های دیگر را نیز با همدلی بانوان انجام دهیم. تهیه میوه‌های نوبرانه، سبدکالا، پخت کیک به مناسبت میلاد امام حسن(ع)، بسته‌های گوشت قربانی، مرغ و... از کارهای دیگری است که در ایام ماه مبارک مبارک رمضان توسط این گروه انجام می‌شود. تاکنون به 50 خانوار سبد ارزاق اهدا شده است و یک شب در میان هم بسته‌های افطاری با پخت غذاهای گرم را تهیه می‌کنیم.»

  • جرقه این کار 15 سال پیش زده شد

ماجرای کمک به مناطق محروم از سال‌ها قبل ذهن سروری را مشغول کرده بود. او شروع کمک به مناطق محروم را مربوط به یک جرقه ساده در زندگی‌اش می‌داند و می‌گوید: «حدود 15 سال پیش وقتی برای خرید به بازار تره‌بار رفته بودم فردی را دیدم که از ظاهرش معلوم بود نیازمند است. اسمش را پرسیدم و اینکه از کجا به تهران آمده است. او با لهجه‌ای که به سختی متوجه می‌شدم نام کلات زیگری را به زبان آورد. اسم جایی که می‌گفت برایم ناآشنا بود. بعد با سؤالات ما اسم چند روستای نزدیک به محل زندگی‌اش را گفت تا سرانجام متوجه شدیم در یکی از روستاهای توابع اسدیه بیرجند زندگی می‌کند که خیلی دورافتاده و بدون امکانات است. بعد از این ماجرا با همسرم تصمیم گرفتیم به این روستا سفر کنیم. با هواپیما به بیرجند رفتیم و بعد هم ماشین کرایه‌ای گرفتیم و پرسان پرسان به نشانی مورد نظر رسیدیم. با رسیدن به این روستا، متوجه محرومیت و فقر اهالی شدیم. منطقه‌ای سنی‌نشین بود که 10 کیلومتر با مرز افغانستان فاصله داشت. آب نداشت. خانه‌ها به‌صورت کپر و روی سنگلاخ بود و مردم در وضع بهداشتی بسیار بدی زندگی می‌کردند. همان زمان تصمیم گرفتیم هزینه سفر مکه‌ای را که قرار بود با همسرم عازم شویم در این روستا هزینه کنیم. در رفت و آمدهای بعدی متوجه شدیم روستای دیگر قنات دارد. صحبت کردیم و قرار شد آب را با تانکر به این روستا بیاورند تا منبع بزرگی را که برای اهالی خریده بودیم پر کنند. از این منبع هم تا خانه‌ها لوله‌کشی کردیم. کمک به این روستا توسط من و همسرم انجام می‌شد اما بعدها این جمع 2 نفره بزرگ‌تر شد و افراد دیگری از خانواده‌هایمان هم همفکری و مشارکت کردند. 2 حمام برای اهالی ساختیم و تلاش کردیم تا با خریددار قالی و کارهای دیگر شرایط زندگی و کسب و کار در این روستای محروم را فراهم کنیم. با فرماندار خراسان جنوبی برای تهیه سیمان و ساخت خانه ارتباط برقرار کردیم. اکنون اگرچه شرایط در این روستا مطلوب نیست اما بهتر از قبل است. رفت و آمدها به این روستا ادامه دارد و الان مانند یک خانواده بزرگ هستیم.»

  • هدف، کارآفرینی است

«در توزیع و ارسال کمک‌ها به مناطق محروم تهران با خانواده‌هایی آشنا شدیم که در اثر شیوع ویروس کرونا کسب و کارشان را از دست داده بودند.» سروری شناسایی این افراد را یکی از اهداف طرح رزمایش مادرانه می‌داند و می‌گوید: «توزیع بسته‌های غذایی یکی از کارهای ما در ماه مبارک رمضان است که تداوم خواهد یافت اما هدف اصلی و دغدغه ما فراتر از این است. خانواده‌های بسیاری در مناطق محروم با معضل بیکاری و اعتیاد درگیر هستند و مشکلاتی که در زندگی دارند به دلیل همین مسائل است. یکی از برنامه‌های ما ایجاد کارآفرینی و فراهم کردن شرایط نسبتاً مطلوب برای کسب درآمد است. اعضای گروه ایده‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و با توجه به توانایی‌های خانواده‌های نیازمند تلاش می‌کنیم آنها را با راه‌های کسب درآمد حلال، آشنا و شرایطی را برای اشتغال آنها فراهم کنیم. با روحیه جهادی که مادران در این مدت داشته‌اند امیدوارم بتوانیم گام‌های بزرگ‌تری را جهت حمایت از هموطنانمان برداریم.»

  • تکیه تعطیل نمی‌شود

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان تکیه درکه با حضور اهالی شور و حالی دیگر پیدا می‌کرد. اهالی با تدارک جشن رمضان و گستردن سفره‌های افطاری، برگزاری مراسم شب‌های قدر و برپایی هیئت دور هم جمع می‌شدند تا بهره‌ای معنوی از شب‌های پربرکت رمضان نصیب خود کنند. امسال برای عمل به توصیه‌های بهداشتی هیچ مراسم عمومی در تکیه برگزار نمی‌شود اما این موضوع به معنای تعطیلی فعالیت‌های خیرخواهانه نیست. «محسن میرزمانی» از اهالی درکه می‌گوید: «هیئت محبان‌الزهرا(س) تکیه درکه همزمان با شروع ماه مبارک رمضان پخت هزار و 500 غذا را با رعایت کامل اصول بهداشتی برعهده گرفته است. هر سال غذاهای طبخ شده در تکیه و میان روزه‌داران و اهالی توزیع می‌شد اما امسال غذاها در مناطق و روستاهای اطراف تهران و میان نیازمندان توزیع می‌شود.» میرزمانی معتقد است که هیئت دوستداران اهل‌بیت(ع) هیچ‌وقت تعطیل نخواهد شد: «اهل‌بیت(ع) یاریگر محرومان بودند. ما هم با تأسی از زندگی این بزرگواران سعی می‌کنیم قدم‌هایی هرچند کوچک در راه خیر برداریم. تهیه جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند، تأمین هزینه‌های درمانی و تهیه بسته‌های غذایی از کارهایی است که در طول سال توسط اهالی درکه انجام می‌شود. سال‌های قبل در محله درکه، پخت سمنو برای 3 هزار نفر را داشتیم اما امسال این هزینه را به پخت غذای نذری برای محرومان اختصاص دادیم. در واقع نوع فعالیتمان تغییر کرده است و فعالیت جوانان این هیئت به‌صورت جهادی و با قوت ادامه دارد.» توزیع اقلام بهداشتی، گندزدایی معابر محله‌های درکه، تجریش، ولنجک و محمودیه و ضدعفونی کردن برخی اداره‌های شمیرانات با همکاری بسیجیان محله درکه و جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) درکه انجام شده است. میرزمانی می‌گوید: «فعالیــــت‌های خیرخواهانه در ماه رمضان و شب‌های قدر انجام می‌شود اما دستگیری از نیازمندان به‌ویژه در شرایطی که خیلی از کسب و کارها، تعطیل و برخی بیکار شده‌اند ادامه خواهد داشت.»

کد خبر 511230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha