این روزها درشرایطی که زمان زیادی تا رسیدن بسته جدید گروه 1+5 به تهران باقی نمانده است.

نمایندگان این گروه بیش از همیشه ایران را به تامل و عدم‌قضاوت زود هنگام درباره محتویات بسته فرا می‌خوانند و این در حالی است که روش‌های متفاوتی در این زمینه از سوی آنان در مواجهه با واکنش ایران اتخاذ شده است.

بسته‌ای که مورد بحث قرار دارد؛ مجموعه‌ای است که به گفته مقامات ارشد 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل؛ شامل مشوق‌هایی کامل‌تر و جذاب‌تر از بسته ییشین 1+5 جهت انجام مصالحه هسته‌ای با ایران است. نمایندگان این گروه روز جمعه گذشته به توافق نهایی جهت ارسال این بسته به تهران دست یافتند و از این اتفاق نیز خرسند بودند. با این حال اظهاراتی که برخی مسئولان کشورمان درباره آن بیان داشته‌اند آنان را واداشته تا از ایران بخواهند قبل از باز شدن بسته؛ درباره آن تصمیم‌گیری نکنند.

در همین راستا وزیر امور خارجه فرانسه ضمن سخاوتمندانه توصیف کردن بسته پیشنهادی قدرت‌های جهانی به ایران؛ گفته است که تهران نباید بدون تامل آن را رد کند. وی که برای شرکت در دومین اجلاس کمیته مقدماتی بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ژنو به سر می‌برد؛ خاطرنشان شد: آنها بسته‌ای را رد می‌کنند که به عقیده من بسیار سخاوتمندانه است. بنابراین به عقیده من اینکه آنها قبل از اینکه حتی آن را ببینند به رد آن می‌پردازند اندکی عجولانه است. اشاره وی به اظهارات وزیر خارجه ایران ساعاتی پس از اعلام خبر حصول توافق 1+5 در لندن بود که گفت: از قبل گفته‌ایم که هیچ پیشنهادی نباید وارد محدوده ممنوعه ما شود.

منظور منوچهر متکی از منطقه ممنوعه تعلیق غنی‌سازی‌ اورانیوم بود که به گفته وزیر خارجه روس؛ در این بسته به آن اشاره شده و از تهران خواسته شده که فقط در طول مذاکرات فعالیت‌های غنی‌سازی‌ خود را متوقف کند. در عین حال دیروز محمد علی حسینی نیز در نشست هفتگی خود به صراحت گفت هر بسته‌ای که حقوق ایران را نقض کند نخواهیم پذیرفت. وی این حرف را در پاسخ به سؤالی درخصوص وجود بحث تعلیق موقت در بسته بیان کرد. در همین حال تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه از پاسخ منفی ایران پیش از اعلام مشوق های پیشنهادی جدید انتقاد کرد.

او گفت اگر ایران به مخالفت خود با این پیشنهاد ادامه دهد با تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی بیشتری روبه‌رو خواهد شد. اما در ادامه این نشست نماینده انگلیس نیز به ایران هشدار داد که ایران یا باید به مشوق‌های پیشنهادی پاسخ مثبت بدهد یا اینکه با اقدامات بیشتری از سوی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شود. وی در ادامه نیز خاطرنشان شد که پیام ارسالی 1+5 برای ایران روشن است که باید به حقوق و تعهداتش عمل کند.  اما این اظهارات واکنش منفی نمایندگان روسیه و چین را در پی داشت به گونه‌ای که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: توافقات بدست آمده در گروه 1+5 که در لندن برگزار شد، تدوین بسته پیشنهاداتی مشوق گونه و صرفاً مثبت برای ایران را در نظر دارد.

وی با تاکید بر اینکه توافقی درباره تشدید مواضع حاصل نشده است افزود: این برخورد نادرست افرادی است که با آنها توافق کرده بودیم بسته مشوق آماده کنیم. به گزارش نووستی وی گفت: بسته پیشنهادی در زمانی که ما با ایران توافق کنیم، به این کشور داده خواهد شد. مسلماً از آنجایی که این بسته ویژه ایران است، درباره محتوای آن نیز اول ایران آگاهی خواهد یافت. از این رو درباره محتوای این بسته من نمی توانم چیزی بگویم، تنها این را می گویم که بسته دارای مشوق های مثبت بیشتری است.

اگرچه غنی‌سازی اورانیوم، عنصر کلیدی در مناقشه‌ی هسته‌ای ایران است و همه اعضای گروه 1+5 درباره تعلیق آن اتفاق نظر دارند اما به‌نظر می‌رسد مناقشه دیگری بین کشورهای قدرتمند جهان درباره نحوه بیان این موضوع به ایران وجود دارد. از همین روست که روش‌های متفاوتی در این درباره از سوی کشورهای مذکور مشاهده می‌شود.

کد خبر 51045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز