ورود دوچرخه به سیستم حمل‌ونقل عمومی چند سالی است که در دستور کار مدیریت کلانشهر تهران قرار گرفته است.

دانشگاه

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:  وسیله نقلیه بی‌دودی که همگانی شدن استفاده از آن به حل معضلات ترافیکی و آلودگی کلانشهر تهران کمک می‌کند. توسعه حمل‌ونقل پاک در شبکه حمل‌ونقل عمومی نیازمند ایجاد زیرساخت از جمله مسیر ویژه دوچرخه است. منطقه ۶ جزء مناطق پیشگام در فراهم کردن این زیرساخت است و به گفته «مرتضی مطهری» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶، به‌زودی شهروندان شاهد بهره‌برداری از مسیرهای ویژه دوچرخه و توسعه حمل‌ونقل پاک در محله‌ها خواهند بود. 

ترافیک و آلودگی هوا چند سالی است که به معضل لاینحل کلانشهرهای کشور از جمله تهران تبدیل شده‌ است. «پیروز حناچی» وقتی سکان شهرداری تهران را به دست گرفت، شعار «تهران، شهر انسان‌محور» را سرلوحه کارهای مدیران شهری قرار داد و شاید همین شعار بود که زمینه عملیات‌های عمرانی ایجاد پیاده‌راه و مسیرهای ویژه دوچرخه در مناطق را فراهم کرد. 


شهرداری منطقه۶ در ایجاد مسیرهای پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری پیشقدم شد و ۲۲ نقطه برای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه و پیاده‌رو تعیین کرد. معاون فنی و عمران شهرداری منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید قرار است حدود ۳۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و پیاده‌رو در منطقه ایجاد شود و از آغاز عملیات عمرانی در خیابان پورسینا خبر می‌دهد.
خیابان پورسینا با توجه به موقعیتی که دارد به در شمالی دانشگاه تهران منتهی می‌شود و به گفته مطهری، براساس تأکید شهردار تهران در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به دانشجویان، عملیات عمرانی این خیابان در اولویت قرار گرفته است. 
دانشگاه تهران از ضلع جنوب به خیابان انقلاب و از ضلع شمال به بلوار کشاورز و از ضلع شرقی هم به انتهای خیابان طالقانی منتهی می‌شود. دانشجویان برای‌ تردد در مسیر شرقی ـ غربی مشکلی ندارند، اما به دلیل شیب مسیر شمال به جنوب رفت‌وآمد آنها به سختی انجام می‌شود. بنابراین با بهره‌برداری از مسیر ویژه دوچرخه که در خیابان پورسینا ایجاد می‌شود و حدود ۵/۳ کیـــلومتر طـــــول دارد قطعاً دسترسی دانشــجویان از کوی دانشگاه به ورودی شمالی دانشگاه تهران آسان‌تر می‌شود.
ایجاد خانه دوچرخه در این مسیر هم از دستورات «پیروز حناچی» شهردار تهران است که به گفته مطهری حوالی خوابگاه دانشجویان و نزدیکی دانشگاه تهران خانه دوچرخه هم پیش‌بینی شده است. 
خیابان‌های عضدی، طالقانی، سمیه، خردمند، فلسطین، احمد قصیر، خالد اسلامبولی، سنایی، به‌آفرین، حافظ، الوند و شهید بهشتی، مهم‌ترین معابری هستند که مسیر دوچرخه به طول حدود ۴ کیلومتر در آنها ساخته می‌شود. 
به گفته معاون فنی و عمران شهردار منطقه، مسیرهای ویژه دوچرخه و پیاده‌رو به گونه‌ای طراحی شده که دوچرخه‌سواران و عابران پیاده می‌توانند در یک معبر تردد کنند. 

  •  مرمت آسفالت میدان ولی‌عصر(عج)

میدان ولی‌عصر(عج) مهم‌ترین و پر ترددترین میدان پایتخت است. روزانه هزاران نفر در آن با استفاده از وسایل نقلیه یا پیاده رفت‌وآمد می‌کنند. رفع نواقص و ایجاد زیبایی بصری همواره در اولویت کارهای مدیریت شهری منطقه ۶ بوده است. به تازگی آسفالت این میدان که به دلیل وجود نهرهای زیرزمینی تخریب شده بود، مرمت شده است. مطهری می‌گوید: «نهرهای شمالی‌ـ جنوبی در بخش شرقی و غربی میدان وجود دارد که در گذر زمان این نهرها دچار فرسودگی شده و همین امر سبب تخریب آسفالت میدان شده است. تراش و روکش دوباره آسفالت این میدان همزمان با اصلاح نهرها انجام شده تا دیگر شاهد تخریب آسفالت در این میدان نباشیم.»
به گفته معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۶ بیش از ۵۰۰ تن آسفالت در میدان ولی‌عصر(عج) استفاده شده است: «هنوز عملیات عمرانی ادامه دارد و اواخر اردیبهشت کار مرمت آسفالت میدان ولی‌عصر(عج) به پایان می‌رسد.»
او ادامه می‌دهد: «مرمت و اصلاح نهرها در میدان فردوسی، برنامه دیگری است که پس از اتمام عملیات عمرانی میدان ولی‌عصر(عج)، آغاز می‌شود.»

  • آسفالت‌های نو زیر چرخ‌های بی‌.آر.تی

مرمت آسفالت ایستگاه‌های بی.آر.تی هم توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۶ در حال انجام است. به گفته مرتضی مطهری، ایستگاه‌هایی که آسفالتشان تخریب شده‌ بود، با همکاری شهرداران نواحی شناسایی شده‌اند. او می‌گوید: «عمده کارهای انجام‌شده در محدوده ناحیه یک و ۳ بوده که تاکنون حدود ۲۶۲ تن آسفالت برای مرمت خطوط بی.آر.تی در محدوده ناحیه یک و ۸۸ تن هم در محدود ناحیه۳ استفاده شده است.» معاون فنی و عمران شهردار منطقه۶ از شهروندان خواست در صورت مشاهده ایستگاه‌های بی.آر.تی که نیاز به مرمت آسفالت دارند، با سامانه ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ تماس بگیرند. 

  • احداث جزیره‌ ترافیکی در بزرگراه شهید گمنام

جزیره‌های ترافیکی به‌طور کلی در معابر شهری به‌عنوان جداکننده مسیرهای‌ تردد خودرو، شناخته‌ می‌شوند. اغلب این جزیره‌ها به شکل مثلثند و بیشتر در تقاطع‌ها برای هدایت بهتر عبور خودروها ایجاد می‌شوند. به گفته «مرتضی مطهری» معاون فنی و عمران شهردار منطقه۶ جزیره ترافیکی تقاطع بزرگراه شهید گمنام‌ـ چمران با ۲ هدف ایجاد شده است: «اول برای ساماندهی و هدایت بهتر رفت‌وآمد خودروها و دوم ایمن‌سازی محل تاکسی‌هایی که در آنجا توقف می‌کنند.» این جزیره حدود ۸۰۰‌مترمربع مساحت دارد که با ایجاد آن‌ تردد خودروها بهتر انجام می‌شود و به روان‌سازی ترافیک در این محور کمک می‌کند.

کد خبر 509571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha