براساس قانــــون شهرداری، سدمعبر به هر نحو و شکل و همچنین ایجاد آلودگی صوتی، تخلف محسوب می‌شود و مدیران شهری باید با متخلفان برخورد کنند.

امیرآباد

برابر همین قانون سال ۹۴ قانون منع استفاده از بلندگو توسط وانت‌بارها تصویب شد، اما با گذشت حدود ۵ سال از این قانون همچنان شاهد تردد برخی از وانت‌بارهایی هستیم که با ایجاد آلودگی صوتی مزاحم آرامش و آسایش شهروندان می‌شوند.  
چند سالی است که اهالی محله امیرآباد در منطقه ۶ با این مشکل مواجه هستند. مشکلی که به گفته «سیامک سمنانی‌نژاد» شورایار محله، هیچ مسئولی در برابر آن پاسخگو نیست و تاکنون اقدامی ‌برای رفع آن انجام نشده است.  
او می‌گوید: «حضور وقت و بی‌وقت وانت‌بارهایی که اقدام به فروش ضایعات، لوازم اسقاطی منزل و میوه و صیفی می‌کنند، آرامش و آسایش اهالی را سلب کرده است. صدای بلند وانت‌بارها در هر ساعتی از روز به گوش می‌رسد و شهروندان از این موضوع به شدت ناراحت هستند. »
به گفته سمنانی‌نژاد این مشکل بارها از طریق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به مدیران شهری گزارش شده است، اما همسو و همراه نبودن مدیران شهری و مأموران راهور مانع رفع این مشکل می‌شود.  
او می‌گوید: «نهادهای متولی با یکدیگر همکاری ندارند و رانندگان وانت‌بارها هم با علم به این موضوع به راحتی در محله جولان می‌دهند و دود این ضعف نظارتی و نبود همکاری بین‌دستگاهی به چشم اهالی می‌رود. »
مدیران شهری می‌توانند با وانت‌بارها به دلیل سدمعبر و ایجاد مزاحمت برخورد کنند، اما توقیف یا برخورد قهری به عهده مأموران پلیس راهور است.  
شورایار محله به کارهای انجام‌شده توسط شهرداری ناحیه ۴ اشاره می‌کند و می‌گوید: «پس از کلی پیگیری اواخر سال گذشته شهردار ناحیه ۴ با مشارکت نیروهای راهور، فعالیت وانت‌بارها را تا ساعت ۱۱ صبح ممنوع کردند و تا حدودی آرامش به محله بازگشت، اما فعالیت مستمر وانت‌بارها از ساعت تعیین‌شده تا غروب خورشید همچنان موجب آزار اهالی است. »
برابر اصلاحیه جدید برخی از تخلفات رانندگی که مصوب فروردین امسال است، آلودگی صوتی و تولید صدای نامتعارف و ناهنجار از بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی نصب‌شده در وسایل نقلیه تخلف است و فرد خاطی بار اول ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و در صورت تکرار تخلف در بار دوم ۲۰۰ هزار تومان و بار سوم هم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.  
سمنانی‌نژاد با بیان اینکه جریمه‌های تعیین‌شده بازدارنده نیستند، می‌گوید: 
«وانت بارها با توجه به درآمد روزانه‌ای که دارند، پرداخت جریمه را می‌پذیرند و همچنان به تخلف ادامه می‌دهند. »
شورایار محله امیرآباد در پایان می‌گوید: «اهالی امیرآباد سال‌های زیادی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و امیدواریم مدیران شهری و نیروهای راهور بتوانند راهکار مناسب‌تری برای رفع آن بیابند و به‌زودی شاهد کوچ وانت‌بارهای مزاحم از محله باشیم. »

کد خبر 509565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha