ساکنان محله بیشتر از هرکسی در جریان مشکلاتش قرار دارند و می‌توانند مدیریت شهری را در شناسایی این موارد و رفع آنها یاری کنند.

مطالبه

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   ساکنان محله بیشتر از هرکسی در جریان مشکلاتش قرار دارند و می‌توانند مدیریت شهری را در شناسایی این موارد و رفع آنها یاری کنند. درحالی‌که مشارکت شهروندان در اعلام مشکلات محلی نقش بسزایی در عملکرد سامانه‌های ۱۳۷ و نظارت همگانی ۱۸۸۸ دارد، با تعدادی از شهروندان که به‌عنوان مشترکان فعال از سوی این سامانه‌ها معرفی شده‌اند، آشنا می‌شویم.  

خدیجه قراکشلو/ (شهروند فعال ناحیه یک)

  • تعصب شهروندی «خاله خدیجه»

«خدیجه قراکشلو» جزو شهروندان فعال ناحیه یک منطقه ۱۹ در ارتباط با سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است. این بانوی ۴۸ ساله که از ۴۰ سال پیش ساکن محله خانی‌آباد نو است، با بیان اینکه تعصب خاصی به محله‌اش دارد و از نوجوانی با عضویت در گروه‌های مختلف مساجد، خیریه‌ها و... در کارهای گروهی مشارکت داشته است، می‌گوید: «در این گروه‌ها بیشتر برای پیگیری مشکلات بانوان کمتربرخوردار و سرپرست خانوار تلاش می‌کردم، اما به مرور دغدغه‌مندی مشکلات محله را هم پیدا کردم.»

قراکشلو با اشاره به اینکه اکنون بیشتر بانوان محله او را می‌شناسند و خاله خدیجه صدایش می‌زنند، می‌گوید: «هرجا مشکلی باشد من را در جریان آن قرار می‌دهند تا با پیگیری از سامانه‌های مدیریت شهری‌درصدد رفع آنها قرار بگیرم.» بانویی که در محله، یک مغازه خواربارفروشی دارد و به سبب شغلش در جریان بسیاری از اتفاقات محلی قرار می‌گیرد، می‌گوید: «در هفته حداقل ۲ بار با ۱۳۷ یا سامانه‌های ارتباطی سازمان‌ها و نهادهای مختلف تماس می‌گیرم و مشکلات محله را به آنها اعلام می‌کنم.» او به پاسخگویی مطلوب سامانه‌های مدیریت شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: «از بین بردن جانوران موذی و جمع‌آوری زباله‌های داخل نهر جزء اقدامات اخیر سامانه ۱۳۷ در پاسخ به درخواستم بوده و تقاضای بعدی‌ام تأمین روشنایی بوستان امام علی(ع) است.»

فخرالدین محمدرضایی/ شهروند فعال ناحیه ۳

  • روزانه مشکلات محله را رصد می‌کنم

«فخرالدین محمدرضایی» ساکن ۵۱ ساله محله نعمت‌آباد است که به گفته کارشناسان سامانه ۱۳۷ هر روز به دفتر سامانه سر می‌زند و آنها را در جریان جدیدترین مشکلات محله قرار می‌دهد. محمدرضایی که از سال ۱۳۵۷ در محله نعمت‌آباد سکونت دارد درباره فعالیت‌های محلی‌اش این‌گونه می‌گوید: «از دوران دانش‌آموزی به بررسی مشکلات و همکاری کردن در رفع آنها علاقه داشتم. در مدرسه عضو شورا بودم و بعد هم همان فعالیت‌ها را به محله‌ام انتقال دادم. یک موتور دارم. هر روز سوار آن می‌شوم و در محله چرخ می‌زنم. با اهالی محله صحبت می‌کنم. ضمن رصد کردن خیابان‌ها و کوچه‌ها موضوعات و مشکلاتی را که به مدیریت شهری مربوط باشد به سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ و موارد مربوط به اداره برق، گاز و... را به نهادهای مربوطه اعلام می‌کنم.»

این کاسب محله که بنگاه املاک دارد، با بیان اینکه ایجاد چنین سامانه‌هایی مشکلات شهروندان را برای اعلام مشکلات‌شان تا حد زیادی رفع کرده است، می‌گوید: «طرح احداث لوپ شمال شرق پل شکوفه (شهید کاظمی) یکی از مطالبه‌های ثبت شده ساکنان ناحیه ۳ در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ بود که خوشبختانه مورد تأیید قرار گرفته است. همه اعتبار آن تأمین شده و قرار است بعد از مناقصه پیمانکار اجرایی شود.» وی در پایان، نوسازی زمین‌های چمن محتشم و امام خمینی(ره) را هم جزء این موارد می‌شمارد و می‌گوید: «تعویض جدول‌ها خیابان طالقانی و ایجاد یک باشگاه ورزشی مجهز از دیگر درخواست‌های اهالی است که قصد دارم برای پاسخگویی به سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ اعلام کنم.»

علی بغدادی/ شهروند فعال ناحیه ۴
  • به محله و آبادانی‌اش اهمیت می‌دهم  

«علی بغدادی» ساکن ۵۵ ساله روستای جعفرآباد یکی دیگر از شهروندان فعال در ارتباط با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است که در رفع بسیاری از مشکلات محله‌اش مؤثر بوده است. وقتی از او می‌خواهیم تا درباره دلیل مشارکتش در این زمینه صحبت کند، می‌گوید: «از بدو تولد در این روستا سکونت دارم و در جریان همه مسائل آن هستم. از سوی دیگر به دلیل علاقه‌ای که به اینجا دارم تا جایی که در توانم باشد برای‌ آبادانی آن تلاش می‌کنم. اوایل حضوری به شهرداری می‌رفتم و درخواستم را برای رفع مشکلات محله ابراز می‌کردم، اما بعد از راه‌اندازی سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ با این شماره‌ها تماس می‌گیرم و تقاضاهایم را اعلام می‌کنم.»

او درباره شیوه خدمت‌رسانی این سامانه‌ها می‌گوید: «درخواست‌های فوریتی ما با حضور به موقع نیروها حل و فصل می‌شود. طرح بازسازی گلزار شهدای روستای جعفرآباد موضوع مهمی است که با درخواست‌های ما از سامانه ۱۳۷، چندی پیش به اجرا در آمد و اکنون مراحل کار را طی می‌کند.» ایجاد فضای سبز و سالن ورزشی مجهز جزء دیگر درخواست‌های مهم اهالی این محله است که بغدادی به آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: «وجود چنین فضاهایی در روستا جوانان را از آسیب‌های اجتماعی دور نگه می‌دارد.»

داود فخری/ شهروند فعال ناحیه ۲
  • به مطالبه‌گری حقوق شهروندان علاقه دارم

«داود فخری» شهروند ۴۲ ساله ناحیه ۲ است که در برقراری ارتباط با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ فعال است. این کارشناس ارشد رشته حقوق که ساکن قدیمی محله عبدل‌آباد است، ضمن تقدیر و تشکر از راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی می‌گوید: «همیشه به مطالبه حقوق شهروندان، به‌خصوص اهالی محله‌ام علاقه‌مند بودم و به شیوه‌های مختلف مشکلات محله را به گوش مسئولان می‌رساندم، اما شکل‌گیری چنین سامانه‌هایی کار را برایم آسان‌تر کرده است.»

فخری، ساماندهی بازار بزرگ احسانی در سال گذشته، تخریب و نوسازی پاساژ توحید، رفع سدمعبر و... را جزء مطالبه‌هایی می‌شمارد که در این سامانه‌ها مطرح شده است و می‌گوید: «خوشبختانه این موضوعات با مشارکت خوب مدیریت شهری منطقه از قالب درخواست بیرون آمد و مورد پاسخگویی قرار گرفت.» او به ارتقای کیفیت پاسخگویی سامانه اشاره می‌کند و می‌گوید: «درخواست‌هایی که ماهیت فوریتی دارند خیلی سریع از سوی سامانه ۱۳۷ پاسخ داده می‌شود و در صورت رسیدگی نشدن سامانه ۱۸۸۸ پیگیری شکایت‌ها را به عهده می‌گیرد.»

روح‌الله صادقی/ شهروند فعال ناحیه ۵
  • دیگر به شهرداری نمی‌روم

«روح‌الله صادقی» از ساکنان قدیمی محله شهرک رسالت است که به‌صورت مستمر درخواست‌های شهروندان را از سامانه‌های ارتباطی مدیریت شهری پیگیری می‌کند.
 این شهروند ۳۹ ساله با اشاره به اینکه در این محله مغازه خواربارفروشی دارد، می‌گوید: «سال‌های زیادی است که به سبب شغلم با اهالی در ارتباط هستم و در جریان مسائل مهم‌محله قرار می‌گیرم و علاقه‌مند به پیگیری دغدغه‌های اهالی محله‌ام هستم. سال‌های گذشته برای دریافت پاسخ، مراجعه‌های مکرر به شهرداری داشتم و بعد از راه‌اندازی سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ برقراری ارتباط با شهرداری برایم راحت‌تر شد.»
صادقی از اقدامات خوب سامانه ۱۳۷ در پاسخگویی به مشکلات محله تشکر می‌کند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین درخواست‌های اهالی محله ما رفع ترافیک سنگین و مقابله با پارک‌های دوبل در خیابان کلهر است. این مشکل آسایش را اهالی گرفته است.»

کد خبر 576504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha