شاید بارها نام سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ را شنیده باشید اما از نوع و جزئیات فعالیت آن اطلاعی نداشته باشید.

1888

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  کار این سامانه نظارتی متفاوت‌تر از سامانه فوریتی ۱۳۷ است و برخی شهروندان میان کار این دو سامانه تمایز و تفاوتی قائل نمی‌شوند این درحالی است که این چنین نیست. سامانه نظارتی ۱۸۸۸ از سال ۸۵ در سیستم شهرداری تهران تعریف شده و در واقع همان‌طور که از نامش پیداست کار آن، نظارت بر عملکرد حوزه‌های مختلف است. این سامانه در شهرداری‌های مناطق فعال است و اخیراً هم سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ شهرداری منطقه ۱۵ موفق به کسب رتبه بسیار مطلوب شده است. این موضوع بهانه‌ای شد تا با «کامران همایونی» رئیس این سامانه در شهرداری منطقه گفت‌وگو کنیم.  

  • کسب رتبه ۳/۹۶

عملکرد سامانه نظارت همگانی شهرداری منطقه ۱۵ حدود ۳ سال متوالی است که در رده بسیار مطلوب قرار گرفته است. رئیس این سامانه نظارت همگانی در شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «مدت ۳ سال است که سامانه ۱۸۸۸ منطقه ۱۵ موفق به کسب رتبه بسیار مطلوب می‌شود. این درحالی است که این منطقه، ۷ ناحیه، محدوده حریم و محله‌های کم برخوردار دارد که رسیدگی به امور در این منطقه کمی متفاوت‌تر و بلکه دشوارتر از مناطق دیگر است. با این حال، سامانه نظارت همگانی منطقه در همه شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها توانسته نمره خوبی را کسب کند.» همایونی ادامه می‌دهد: «در کمیت و زمان رسیدگی، نمره ۱۰۰؛ دقت رسیدگی، نمره ۹۹؛ مشارکت در شهروندی، نمره ۱۰۰؛ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، نمره ۵/۹۹ و رضایتمندی هم نمره ۷/۹۴ را کسب کرده‌ایم و امتیاز کل منطقه ۳/۹۶ است.»

  • تفاوت سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸

برخی از شهروندان اطلاع چندانی درباره تفاوت عملکرد سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ ندارند و تصور می‌کنند کار هر دو مشابه و یکسان است در حالی این‌طور نیست. همایونی برای روشن شدن تفاوت کار این دو سامانه توضیح می‌دهد و می‌گوید: «همان‌طور که از نام سامانه فوریت‌های ۱۳۷ مشخص است، این سامانه کار فوریتی انجام می‌دهد و در حوزه‌های خدمات شهری، نظافت، لکه‌گیری آسفالت و درواقع رسیدگی به هر کار فوریتی که آیتم‌های زمان و سرعت عمل در آنها حائز اهمیت است خدمات ارائه می‌دهد. اما در یک جایی که شهروند نسبت به عملکرد سامانه ۱۳۷، مدیران و عملکرد شهرداری، ساخت پروژه‌ای در منطقه انتقاد یا پیام تقدیر و تشکر و یا حتی پیشنهادی دارد می‌تواند با سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرد و در واقع این سامانه یک اهرم نظارتی بر عملکرد حوزه‌های مختلف در امور شهری است.»

  • تغییر کارکرد سامانه نظارت همگانی 

عملکرد سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ مراحل و ویژگی‌های خاص خود را دارد وپروسه رسیدگی به پیام‌ها در این سامانه به شکل حرفه‌ای و استاندارد تعریف شده است. همایونی با یادآوری این موضوع، به تغییر کار سامانه نظارت همگانی هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «در ۶ ماه انتهای سال ۹۸ رسیدگی به پیام‌ها در این سامانه تغییر کرد و درصورت عدم رسیدگی به پیام شهروند، روی همان پیام تذکر ثبت می‌شود و برای واحد ۱۳۷ ناحیه مربوطه ارسال و در نهایت از نمره ارزیابی ناحیه کم می‌شود و همین موضوع نواحی را ملزم به رسیدگی مجدد پیام و کسب رضایت شهروند می‌کند.»

  • فرایند تماس با سامانه 

شهروندان می‌توانند پیام‌های شکایت، انتقاد، پیشنهاد و تقدیر و تشکر خودر ا از عملکرد شهرداری در سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ ثبت کنند و از چند روش با این سامانه تماس بگیرند. همایونی با اشاره به انواع این روش‌ها می‌گوید: «روش اول، تماس مستقیم با تلفن چهاررقمی ۱۸۸۸ است و در روش دوم، پست الکترونیک Tehran.ir@۱۸۸۸ وب‌سایت سامانه http://۱۸۸۸. tehran.ir آماده دریافت پیام‌های شهروندان است. درصورت تماس با این سامانه کد پیگیری به شهروند تعلق می‌گیرد که تا آخرین لحظه رسیدگی به پیام شهروند از طریق این کد پیگیری می‌تواند در جریان رسیدگی به پیام خود قرار بگیرد و حتی اپراتور سامانه هم از طریق کد پیگیری با شهروند ارتباط می‌گیرد. در این پروسه اپراتورهای سامانه نظارتی ۱۸۸۸ برای صحت‌سنجی پیام با شهروند تماس می‌گیرند و اگر در نهایت نشانی و تلفن شهروند درست بود، پیام ثبت نهایی می‌شود.» او می‌افزاید: «پیام در چرخه رسیدگی قرار می‌گیرد و به منطقه مربوطه ارجاع می‌شود. منطقه هم به حوزه رسیدگی یا همان معاونت ادارات نواحی ارجاع می‌دهد و در نهایت رسیدگی به پیام که صورت گرفت، پیام به کارتابل رئیس اداره بازرسی منطقه ارجاع شده که در صورت عدم قبول پاسخ به حوزه رسیدگی‌کننده برگشت خورده و در صورت تائید پاسخ به کارتابل مدیر ارشد منطقه یعنی شهردار منطقه ارجاع گردیده و مدیر سامانه ۱۸۸۸ منطقه به نیابت از شهردار منطقه پیام را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تائید نهایی پیام از چرخه رسیدگی خارج  و به مرکز اعاده می‌گردد. اگر شهروند تأیید کند پیام بسته می‌شود و در صورت عدم تأیید شهروند مجدد پیام در چرخه رسیدگی قرار می‌گیرد.»

  • ناظرافتخاری ۱۸۸۸ باشید

برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به شهروندان بخشی به نام «ناظر افتخاری» برای شهرندان در نظر گرفته شده است. همایونی با اشاره به ارائه آموزش‌های مختلف به ناظران افتخاری می‌افزاید: «ناظران افتخاری شهروندان داوطلب و علاقه‌مندی هستند که با کسب آگاهی در زمینه چگونگی ارتباط با سامانه ۱۸۸۸ و چگونگی ثبت پیام مطالعه داشته و سی‌دی‌های آموزشی را در این زمینه دریافت کرده و در نهایت در کلاس‌های آموزشی که قبلاً تدارک دیده شده شرکت کرده‌اند. در واقع در زمینه ثبت پیام حرفه‌ای و بدون نقص عمل می‌کنند. این افراد دارای یک کد نظارت هستند که بعد از تماس دیگر لازم نیست اطلاعات فردی و نشانیی ثبت کنند بلکه همان کد نظارت برای رسیدگی به درخواستشان کفایت می‌کند و در واقع به پیام‌های ناظران ویژه‌تر رسیدگی می‌شود از این حیث که ناظران افتخاری بدون نقص و مسلط‌تر پیام‌شان را ثبت می‌کنند.»

  • مشکل تغییر و تبدیل کاربری در صدر 

بیشترین پیام ثبت شده در سال گذشته مربوط به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان توسط بازار روز شاهد بود. همایونی می‌گوید: «مشخصاً از اواخر سال ۹۸ تاکنون بیشترین پیام ثبت شده در زمینه فعالیت روزبازارها در منطقه بوده و بیشترین فراوانی پیام مربوط به روز بازار شاهد بوده که به دلیل وجود بازار میوه و تره‌بار در آن محدوده فعالیت این روزبازار مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. همچنین بخشی از پیام‌ها درباره تأخیر در پرداخت حقوق کارگران فضای سبز بود و مورد سوم تبدیل و تغییر کاربری‌های غیرمجاز بود.» همایونی با اشاره به مشکلات کلی منطقه ۱۵ از سال‌های اخیر تاکنون می‌افزاید: «سد معبر و تغییر و تبدیل کاربری غیرمجاز از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۱۵ است و بیشترین پیام‌ها در این زمینه دیده می‌شود.»

  • ثبت ۷۷۳ پیام در سامانه نظارت همگانی 

«محمد صحرایی» کارشناس سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ شهرداری منطقه ۱۵ در خصوص آمار پیام‌های ثبت شده در این سامانه می‌گوید: «از سال ۹۸ تاکنون تعداد ۷۷۳ پیام در این سامانه ثبت شده که از این تعداد ۷۲۱ پیام جنبه انتقادی، ۳۵ پیام تقدیر و تشکر و ۱۶ پیام شکایت و یک پیام پیشنهاد بوده است.» صحرایی ادامه می‌دهد: «بیشترین پیام ثبت شده مربوط به تبدیل و تغییر کاربری‌هاست که در بیشترین پیام در این زمینه مربوط به ناحیه ۳ و کمترین مربوط به ناحیه ۵ است.»

  • اطلاع‌رسانی وظیفه فرهنگی ۱۸۸۸

«احمد رضا بنایی» کارشناس فرهنگی و اجتماعی سامانه نظارت همگانی ۱۸۸۸ هم در این‌باره می‌گوید: «یکی از وظایف ما اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت سامانه نظارت همگانی شهرداری منطقه ۱۵ است. اطلاع‌رسانی و تبلیغات ثابتی درسراهای محله، نواحی ۷‌گانه و کلیه ساختمان‌های شهرداری منطقه ۱۵ است که بالای ۱۰۰ مورد را در برمی‌گیرد به‌صورت مستمر انجام می‌شود. تبلیغات ثابت در قالب تخته شاسی و پلکسی که با تاریک شدن هوا روشن می‌شود صورت گرفته و تابلوهایی هم در حریم و نقاط مختلف معابر نصب شده است که شهروندان بیش از گذشته با این سامانه نظارت همگانی آشنایی پیدا کنند و ارتباط داشته باشند.» 
 

کد خبر 544867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha