روح الله حسینیان چهره نزدیک به جبهه پایداری گفته است: «اینکه فردی به مجلس برود و سپس نامزد ریاست‌جمهوری شود، موضوع قبیحی نیست؛ کمااینکه در گذشته هم دیده‌ایم که آقای هاشمی از مجلس برای ریاست‌جمهوری نامزد شد؛ بنابراین اگر آقای قالیباف هم نامزد ریاست‌جمهوری شود اتفاق عجیبی رخ نداده است.»

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، یک عضو شورای مرکزی مؤتلفه، یک عضو جبهه پایداری و یک حامی احمدی‌نژاد صراحتا از نامزدی قالیباف برای ریاست مجلس حمایت کرده‌اند. این در حالی است که حزب مؤتلفه رسما پشت نامزدی مصطفی میرسلیم ایستاده است و جمعی از مدیران احمدی‌نژادی در مجلس هم به دنبال نامزدی نیکزاد یا حسینی‌اند. حسن غفوری‌فرد، محمدجواد ابطحی و روح‌الله حسینیان از شانس بالای قالیباف در برابر دیگر رقبا خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد ریاست قالیباف بر کرسی ریاست مجلس از حالا دیگر کاملا قطعی است.

حسن غفوری‌فرد با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد شرایط فعلی آقای قالیباف برای کسب کرسی ریاست بهتر از بقیه است، به خبرآنلاین گفته است: «چراکه از قبل تمهیداتی دراین‌باره اندیشیده و با بسیاری از نمایندگان و منتخبان دیدار، رایزنی و هماهنگی‌هایی داشته است. البته به این منظور سفرهایی هم به برخی استان‌ها داشته است. بنابراین به نظرم اگر آقای میرسلیم برای ریاست مجلس نامزد نشود یا کنار بکشد، شرایط برای آقای قالیباف بهتر و راحت‌تر از سایرین خواهد بود».

محمدجواد ابطحی، عضو جبهه پایداری هم با اشاره به اینکه با تصمیم آقای زاکانی و انصراف از کاندیداتوری برای ریاست مجلس، راه برای ریاست قالیباف هموار شده، گفته است: «اینکه فشارهایی بوده یا نبوده مشخص نیست. اگر آقای قالیباف رئیس مجلس شود، بحث نواب رئیس زیاد مهم نیست. قالیباف مدیریت می‌کند و معاونت‌های قوانین و نظارت و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش را هم با نظر خودش تعیین خواهد کرد و  وعده‌ای که در انتخابات برای خیزش اقتصادی و اینکه مجلس را به رأس امور برگرداند و پرسشگری و مطالبه‌گری را نهادینه کند، ان‌شاءالله محقق می‌شود. اگرچه در راه رسیدن به ریاست مجلس شورای اسلامی شمس‌الدین حسینی جلساتی داشتند و آقای حاجی‌بابایی هم رایزنی جدی انجام می‌دهد. اما به نظر بنده با انصراف زاکانی، شانس قالیباف برای ریاست مجلس بیشتر شد».

با کنارکشیدن زاکانی از دور رقابت‌های ریاست مجلس و استقبال قالیباف از این کناره‌گیری به نظر می‌رسد جبهه پایداری هم دیگر سودای رقابت با شهردار سابق را ندارد. برخی اخبار حاکی از این است که سهم زاکانی در ازای این کناره‌گیری، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس یا نایب‌رئیسی مجلس است.

درحالی‌که پیش‌تر گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری هم یکی از گزینه‌های نامزدی مجلس برای رقابت با قالیباف از سوی طیف جبهه پایداری است، اما این احتمال هم در روزهای اخیر کم‌رنگ شده تا جایی که ابطحی هم گفته که فکر نمی‌کند آقاتهرانی به صحنه رقابت بر سر کرسی ریاست ورود کند.

او گفته: «بالاخره همین که جبهه پایداری همراه با شورای ائتلاف لیست واحد دادند و توافق کردند که آقای قالیباف سرلیست واحد باشد، نشان می‌دهد که جبهه پایداری مصالح کلی را در نظر می‌گیرد».او گفته همان‌طور که آقای زاکانی کنار رفتند، چند نفر دیگر از کاندیداهای ریاست مجلس با پادرمیانی ریش‌سفیدانی مانند حدادعادل و حاج‌آقا تقوی کنار بروند. 

در حالی به نظر می‌رسد که اصولگرایان برای نشستن قالیباف بر صندلی ریاست مجلس به اجماع رسیده‌اند که احتمال پرش او از سکوی بهارستان به پاستور همچنان محتمل است. چندی قبل مرتضی طلایی، از چهره‌های نزدیک به قالیباف و عضو سابق شورای شهر، در واکنش به نامزدشدن قالیباف برای انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: «گاهی شرایط کشور به‌گونه‌ای اقتضا می‌کند که نخبگان، بزرگان و دلسوزان در جریان اصولگرایی به این نتیجه برسند که یک نفر از افراد شاغل در مجلس باید در صحنه ریاست‌جمهوری حضور یابد، آن یک اجماع و اتفاق جمعی و جزء استثنائات است، بنابراین نمی‌شود آن را رد یا تأیید کرد».

او آبان‌ماه هم در نامزدشدن قالیباف برای مجلس تشکیک وارد کرده، اما گفته بود که قالیباف اگر احساس تکلیف کند، برای ۱۴۰۰ خواهد آمد.

حالا روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و حامی سابق احمدی‌نژاد هم درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفته است: «اینکه فردی به مجلس برود و سپس نامزد ریاست‌جمهوری شود، موضوع قبیحی نیست؛ کمااینکه در گذشته هم دیده‌ایم که آقای هاشمی از مجلس برای ریاست‌جمهوری نامزد شد؛ بنابراین اگر آقای قالیباف هم نامزد ریاست‌جمهوری شود اتفاق عجیبی رخ نداده است. از سوی دیگر به‌هرحال آقای قالیباف فردی عمل‌گراست و تجربه کار جدی و مستمر در حوزه عمران و آبادانی شهر تهران داشته است و می‌توانیم او را نمونه و الگوی خوبی برای کار اجرائی بدانیم». 

این در حالی است که اخیرا در یک گعده خصوصی میان مدعیان نامزدی ریاست بهارستان، مطرح شده بود که فردی که بر کرسی ریاست مجلس جلوس خواهد کرد حق ترک مجلس و نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را ندارد. این طرحی بود که پیش‌تر جبهه پایداری برای محدودکردن قالیباف به دنبالش بود. اگرچه قالیباف هم در آن گعده خصوصی حضور داشته، اما مشخص نیست که با این خواسته همسو شده یا نه. باشگاه خبرنگاران جوان، فرازهایی را به‌عنوان مصوبات آن نشست منتشر کرده بود که یکی از آنها عبارت بود از: «شرط کاندیداتوری برای ریاست مجلس آن باشد که فرد موردنظر، خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری سال ١٤٠٠ نکند».

کد خبر 509447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha