پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند با توجه به شواهد فزاینده درباره خطر ایجاد لخته‌های خونی در بیماران کووید-۱۹ داروهای رقیق‌کننده خون ممکن است به بهبودی آنها کمک کنند.

blood thinner

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  هلث‌دی نیوز  دکتر والنتین فوستر، پزشک ارشد در بیمارستان مونت‌سینایی در نیویورک در این باره گفت: «استفاده از داروهای ضد انعقادی هنگامی که افراد با آزمایش مثبت ویروس کرونا در بخش اورژانس پذیرش می‌شوند، برای بهبود پیامدهای درمانی در نظر گرفته شود.»

گروه پزشکی به سرپرستی دکتر فوستر دریافتند که احتمال بروز عارضه جانبی مهم داروهای ضد انعقادی یعنی خونریزی در گروه بیماران مورد مطالعه آنها کم بوده است. فوستر تاکید کرد: «با این حال هر مورد بیماری باید بر اساس شخصی‌شده از لحاظ خطر بالقوه خونریزی ارزیابی شود.»

پزشکانی که در بیماران بستری کووید-۱۹ را درمان می‌کنند، در چند هفته اخیر درباره ایجاد لخته‌های خون مرگبار و سکته مغزی در بیماران جوانتر دچار عفونت ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

پژوهش‌های اخیر در دانشکده پزشکی ایکان در مونت‌سینایی نیویورک نیز نشان داده است که شمار بالایی از بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده میزان‌های بسیار بالای لخته‌های خونی بالقوه مرگبار داشته‌اند.

پزشکان در نظام بهداشتی مونت‌سینایی در نیویورک نیز رشته‌ای از پنج مورد بروز لخته‌های خونی خطرناک را که باعث سکته مغزی شده بود، در ۲۸ آوریل در مقاله‌ای در «ژورنال پزشکی نیو انگلند» گزارش کردند.

این بیماران در سنین ۳۳ تا ۴۹ بودند که برای دچار شدن به سکته مغزی خیلی پایین است.

بروز موارد سکته مغزی مربوط به کووید-۱۹ قبلا در دو بیمارستان دیگر در فیلادلفیا و نیویورک نیز گزارش شده بود.

 بروز لخته‌های خونی ناشی از کووید-۱۹ آنقدر بارز است که پزشکان به این فکر افتاده‌اند هر بیمار کووید-۱۹ را که در بیمارستان پذیرش می‌شود، از همان آغاز با داروهای ضد انعقادی یا رقیق‌کننده خون درمان کنند.

گروه دکتر فوستر پیامدهای درمانی در تقریبا ۲۸۰۰ بیمار کووید-۱۹ را که در پنج بیمارستان در نظام بهداشتی مونت سینایی در نیویورک پذیرش شده بودند، بررسی کردند.

۲۰ درصد از این بیماران کووید-۱۹ درمان با دوز کامل داروهای رقیق‌کننده خون دریافت کرده بودند که معمولا برای افرادی که دچار لخته خون شناخته شده هستند یا در معرض لخته‌های خونی هستند، به کار می‌رود.

این پژوهشگران دریافتند درمان با داروهای رقیق‌کننده خون با بهبود میزان‌های زنده‌ ماندن بیماران کووید-۱۹ چه در زمان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و چه پس از خروج از آن همراهی دارد.

بر اساس گزارش این پژوهشگران در میان بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده بودند، میزان مرگ‌ومیر در بیمارانی که داروی رقیق‌کننده خون دریافت نکرده بودند، ۶۳ درصد بود، در حالیکه در بیماران دریافت‌کننده داروهای رقیق‌کننده خون میزان مرگ‌ومیر فقط ۲۹ درصد بود.

نکته مهم‌تر این که در بیمارانی که داروی ضد انعقادی دریافت کرده بودند، نسبت به بیمارانی که این داروها برایشان تجویز نشده بود، تفاوتی از لحاظ بروز خونریزی وجود نداشت.

دکتر فوستر، سرپرست این پژوهش می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهند تجویز خوراکی، زیرپوستی یا داخل‌وریدی داروهای ضد انعقادی ممکن است نقش عمده‌ای در مراقبت درمانی بیماران کووید-۱۹ داشته باشد و از بروز عوارض مرگبار مربوط به ویروس کرونا مانند حمله قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریوی (وارد شدن لخته‌های خونی به رگ‌های ریه) جلوگیری کند.»

یافته‌های این بررسی در ژورنال انجمن متخصصان قلب آمریکا (Journal of the American College of Cardiology) منتشر شده است.

کد خبر 509147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha