جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
۰ نفر

اکنون می‌دانیم ویروس جدید کرونا می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن به جز ریه‌ها از جمله مغز هم آسیب برساند.

Brain

به گزارش همشهری آنلاین نتایج بررسی اخیری که نتایج آن در ژورنال پزشکی Brain منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ می‌تواند باعث التهاب مغز شود، حملات «روان‌آشفتگی» یا «هذیان‌گویی» (اختلال حافظه و روانپریشی) ایجاد کند، با ایجاد لخته خونی سکته مغزی را باعث شود و با آسیب زدن به رشته‌های عصبی باعث ایجاد درد، بیحسی و فلج شود.

یک یافته مهم دیگر این پژوهش این است که بروز عوارض مغزی و عصبی محدود به بیمارانی دچار بیماری شدید کرونا نمی‌شود و حتی در موارد خفیف‌تر بیماری هم ممکن است رخ دهد.

همچنین عارضه سکته مغزی به دنبال عفونت با ویروس کرونا فقط در افراد سالمند بروز نمی‌کند و ممکن است افراد جوانتر هم دچار آن شوند.

بالاخره اینکه آسیب‌های مغزی ناشی از کووید-۱۹ ممکن است خودشان را مدت‌ها پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان نشان دهند.

علت این آسیب‌های مغزی و عصبی ممکن است ناشی از عفونت مستقیم با ویروس کرونا، پاسخ التهابی شدید و نابجای دستگاه ایمنی به عفونت با ویروس و بسته شدن رگ‌های خون‌رسان به مغز به علت لخته‌های خونی ناشی از التهاب پوشش درونی رگ‌های بوسیله ویروس یا افت اکسیژن شدید خون در بیماران باشد.

اخیرا پژوهشگران آلمانی در بررسی ۱۱ بیمار کووید-۱۹ اتوآنتی‌بادی‌هایی (پادتن‌هایی که دستگاه ایمنی بر ضد بافت‌های خود بدن ساخته ش است) را در مایعی که در اطراف مغز و نخاع در گردش است، یافته‌اند. به نظر می‌رسد که ویروس کرونا از این طریق باعث حمله دستگاه ایمنی به مغز می‌شود.

نگرانی دانشمندان این است که همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا باعث شود با موجی از عوارض مغزی و نقصان‌های توانایی شناختی در میان بیماران بهبودیافته دنبال شود.

پاندمی قبلی آنفلوانزای اسپانیایی در سال‌ ۱۹۱۸ نیز در سال‌های بعد باعث شیوع عارضه‌ای مغزی در سال‌های بعدازآن شد که «انسفالیت لتارژیک» نامیده شد و با خواب‌آلودگی شدید و زوال مغزی شدید همراه بود، به‌طوری‌که برخی از بیماران را ناتوان می‌کرد.

کد خبر 529592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha