یک بررسی در چین نشان می‌دهد که سکته مغزی، تغییر وضعیت هشیاری و سایر مشکلات عصب‌شناختی در موارد وخیم‌تر کووید-۱۹ نسبتا شایع هستند.

brain coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پزشکان چینی در بررسی ۲۱۴ مورد بیماری شدید کووید-۱۹ که در مرحله اول پاندمی ویروس کرونا در شهر ووهان درمان شده بودند، گزارش کردند ۳۶.۴ درصد بیماران علائم عصب‌شناختی بروز داده بودند.

به گفته این پزشکان، گاهی این علائم عصب‌شناختی در غیاب نسبی علائم «معمول» کووید-۱۹ یعنی تب، سرفه، اسهال و تنگ‌نفس رخ داده بود.

کارشناسان می‌گویند پزشکان در چین موارد باید عفونت کروناویروس را به عنوان علت بالقوه مشکل در نظر داشته باشند تا از تاخیر تشخیص یا تشخیص نادرست جلوگیری شود.

نتایج این بررسی بوسیله پزشکان در بیمارستان یونیون در ووهان در ۱۰ آوریل در ژورنال JAMA Neurology منتشر شده است.

این گمان که ویروس جدید کرونا می‌تواند وارد مغز و دستگاه عصبی مرکزی شود و بر آنها اثر بگذارد جدید نیست. ماه پیش چندین گزارش درباره یک نشانه کلیدی عفونت ویروس کرونا یعنی از دست رفتن حس بویایی منتشر شد که نشان می‌داد ویروس به نحوی می‌تواند بر مسیرهای عصبی تاثیر بگذارد.

پژوهشگران چینی در این گزارش جدید بیش از ۲۰۰ فرد درمان‌شده در سه بیمارستان در ووهان، کانون ابتدایی شیوع کووید-۱۹ را دنبال کردند. همه این بیماران علائمشان آنقدر شدید بود که نیاز بستری شدن داشتند و بین ۱۶ ژانویه و ۱۹ فوریه درمان شدند. میانگین سنی این افراد ۵۳ سال بود.

این پژوهشگران به طور خاص به دنبال علائم مربوط به مغز و دستگاه عصبی در این بیماران گشتند و دریافتند که هر چه شدت بیماری بیشتر می‌شود این علائم عصبی شایع‌تر می‌شوند و گاهی حتی در غیاب علائم  معمول کووید-۱۹ بروز می‌کنند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «برخی بیماران بدون علائم معمول کووید-۱۹ و فقط با علائم عصب‌شناختی به عنوان تظاهرات اولیه به بیمارستان آماده بودند.» در برخی موارد این علائم مربوط به عوارضی مرگبار بودند: دست کم شش مورد سکته مغزی یا خونریزی مغزی در میان این گروه بیماران مشاهده شده بود.

به گفته این پژوهشگران، معلوم نیست که عفونت با ویروس کرونا به طور مستقیم در ایجاد سکته مغزی نقش داشته است یا نه، اما در موارد شدید کووید-۱۹ «بدتر شدن وضعیت بالینی ممکن است با یک عارضه عصب‌شناختی مانند سکته مغزی همراه شودکه در میزان بالای مرگ‌ومیر دخیل است.»

سایر مشکلات عصب‌شناختی هم ممکن است در بیماران بروز کنند. بسیاری از بیماران با گیجی و سردرگمی به بیمارستان آمده بودند یا دچار سردرد و حتی تشنج بودند. از دست رفتن حس چشایی و بویایی نیز مشاهده شده است.

این بررسی همچنین نشان داد که بیماران سالمندتر که بسیاری از آنها بیماری‌های مزمن زمینه‌ای دیگر دارند، در معرض خطر بیشتر مشکلات عصب‌شناختی مربوط به کووید-۱۹ هستند.

کارشناسان می‌گویند این علائم عصب‌شناختی ممکن است مربوط به درگیری مستقیم مغز، ساقه مغزی و اعصاب محیطی با ویروس باشد. سایر علائم ممکن است مربوط به استرس‌هایی باشد که بدن به علت خود بیماری متحمل می‌شود.

البته کارشناسان می‌گویند یک بررسی آینده‌نگر مشاهده‌ای با شمار بزرگتر بیماران که شامل شیوه‌های تصویربرداری اختصاصی‌تر مغزی و سایر آزمایش‌های تشخیصی باشد لازم است تا شواهد قطعی‌تر در این باره به دست آید.

کد خبر 499746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha