یک بررسی کوچک در آلمان سازوکاری را یافته است که ظاهرا ویروس کرونا از طریق آن بدن را به حمله به مغز وادار می‌کند.

Brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز علائم عصبی گوناگونی از لرزش و حمله تشنجی گرفته تا از دست رفتن هشیاری گزارش شده است. پژوهشگران تا به حال ویروس کرونا را در مایع مغزی‌-نخاعی که به دور مغز و نخاع در گردش است، نیافته‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد که دستگاه ایمنی این بیماران «اتوآنتی‌بادی» تولید می‌کند که به اشتباه بافت‌ها و اندام‌های خود بدن از جمله مغز را هدف قرار می‌دهند.

این پژوهشگران نتیجه کارشان پیش از بازبینی بوسیله کارشناسان مستقل و انتشار در ژورنال‌های علمی در سایت medRxiv قرار داده‌اند.

دکتر کریستینا فرانک از بیمارستان دانشگاهی چاریته در برلین و یکی ازاین پژوهشگران گفت: «هر  ۱۱ بیمار در این بررسی دارای اتوآنتی‌بادی‌های قوی هدف‌ قراردهنده  مغز بودند که به طور طبیعی در مایع مغزی-نخاعی افراد سالم یافت نمی‌شوند.»

به گفته او، در غیاب توضیح دیگری برای علائم عصبی در این بیماران به نظر می‌رسد این اتوآنتی‌بادی‌ها عامل ایجاد علائم باشند.

این پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند چگونه این اتوآنتی‌بادی‌ها تولید می‌شوند و آیا آنها بر ضد سایر اندام‌های بدن هم تولید می‌شوند یا نه.

این پژوهشگران می‌گویند پس از پاندمی ویروس آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ نیز حدود یک میلیون نفر از بیماران دچار علائم عصبی پایدار شدند.

کد خبر 529565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha