یکی از خطرات بسیار کووید-۱۹ توانایی اسرارآمیز آن برای افزایش احتمال لخته شدن خون در سراسر بدن است. اکنون یک بررسی جدید نشان می‌دهد کروناویروس با تحریک ایجاد آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های ویژه‌ای که محرک لخته شدن خون هستند، این کار را انجام می‌دهد.

blood

در بیماری‌های خودایمنی اتو-آنتی‌بادی‌هایی (خودپاتن‌هایی) تولید می‌شوند که بافت‌های خود شخص حمله می‌کنند. انواع خاصی از این خوپادتن‌های که «خودپاتن‌های ضد فسفولیپیدی» نامیده می‌شوند، به شیوه‌ای به سلول‌ها حمله می‌کنند که ایجاد لخته خون را تحریک می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس پژوهشگران در این بررسی که نتایج آن در ژورنال Science Translational Medicine  منتشر شده است، چنین خودپادتن‌هایی را در حدود نیمی از بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ یافتند.

پیش از عالمگیری کووید-۱۹ این خودپادتن‌ها معمولا در افراد دچار یک نوع بیماری خودایمنی به نام نشانگان ضد فسفولیپید (APS) یافت می‌شدند. این نشانگان که حدود یک نفر در هر ۲۰۰۰ نفر را مبتلا می‌کند و باعث ایجاد لخته‌های خونی خطرناک در شریان‌ها و وریدهای بیمارن می‌شود.

دکتر یوگن کانتی، استادیار مرکز قلب عروق فرانکل در ایالت میشیگان آمریکا، یکی از این پژوهشگران گفت: «بر اساس آنچه ما یافته‌ایم این خودپادتن‌ها ممکن است مقصر باشند.»

به گفته کانتی، این خودپادتن‌ها ممکن است در ایجاد چرخه معیوب لخته شدن و التهاب نقش داشته باشند، که باعث می‌شود بیماری در افراد دچار کووید-۱۹ شدت بگیرد.

پژوهشگران در این بررسی جدید بر روی ۱۷۲ بیمار بستری‌شده به علت کووید-۱۹ در ۵۲ درصد بیماران خودپادتن‌ها آزمایش خون پیدا شدند.

هنگامی که این پژوهشگران این خودآنتی‌بادی‌ها به موش‌ها تزریق کردند، مقدار زیادی لخته در بدن آنها تشکیل شد.

هم در کووید-۱۹ و هم در APS روشن نیست که چرا بدن این پادتن‌های ایجادکننده لخته  تولید می‌کند. دانشمندان درباره APS معتقدند که ترکیبی از ترکیب ژنتیکی و عوامل محیطی – ازجمله قرار گرفتن در معرض برخی ویروس‌ها باعث ایجاد خودپادتن‌ها می‌شود.

این دانشمندان همچنین میان میزان‌های خودپادتن‌ها میزان‌های یک ماده دیگر در خون به نام «دام‌های خارج سلولی نوتروفیل» (NET) رابطه‌ای پیدا کردند. این ساختارها شبیه تار عنکبوت که بوسیله گروهی از سلول‌های سفید خون (به نام نوتروفیل‌ها) آزاد می‌شوند، می‌توانند ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا به دام بیندازند. این پژوهشگران معتقدند خودپادتن‌ها و NET‌ها ممکن است همراه با هم باعث تحریک لخته شدن خون شوند.

در حال حاضر بیماران شدید کووید-۱۹ در بسیاری موارد با داروهای ضد لخته شدن خون درمان می‌شوند تا خطر ایجد لخته‌های خونی مرگبار در آنها کاهش یابد. به گفته این پژوهشگران ممکن است مهار کردن یا خارج کردن این خودپادتن‌ها هم بتواند به بهبود بیمار کمک کند.

کد خبر 562785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha