خانه‌نشینی در روزهای قرنطینه و کرونا کارآفرینی در محله‌های تهران را هم تحت تأثیر قرار داده است.

کارآفرینی

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی: کارگاه‌ها تعطیل شده‌ و چرخ تولید این کسب و کارهای خرد محلی هم از حرکت ایستاده اند. کارگرانی که در این کارگاه‌ها مشغول کار بودند این روزها خانه‌نشین شده‌ و درآمدی ندارند.

مشکلات اقتصادی هم باعث شده شهروندان دست به عصاتر از قبل خرید کنند و اولویت‌های آنها برای خرید تغییر کند. با ایجاد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قرار است کارگاه‌ها یکی یکی باز شوند اما پیدا کردن راه و روش کسب و کار در دوره کرونا چالش پیش روی این کارگاه‌هاست.  

  • گل‌هایی که مشتری نداشتند

یک سالی است که کسب و کار تازه‌ای در زمینه گل و گیاه راه انداخته و 3 نفر از دوستان و هم‌محله‌ای‌های خود را در آن مشغول کار کرده است. پرورش گل و گیاه علاقه‌مندی همیشگی او بوده و به همین دلیل آن را برای شروع کسب و کار انتخاب کرده است. «عباس حسین‌پور» می‌گوید: «از اواسط بهمن ماه برای شب‌عید برنامه‌ریزی می‌کردیم که کرونا از راه رسید. ماه‌های اسفند و فروردین برای ما بیشترین زمان فروش بود و از قبل گل و گیاه زیادی را قلمه زده و کاشته بودیم. اما امسال خبری از بازار شب‌عید نبود و همه گلدان‌های شب بو و سنبل و لاله و گل‌های فصلی دیگر روی دستمان ماند و بسیاری از آنها از بین رفت.» 3 دانشجوی هم‌محله‌ای از اهالی ده‌ونک هم در کارآفرینی او فعالیت می‌کردند که با شیوع کرونا خانه‌نشین شدند. رسیدگی به گل‌های گلخانه او را اغلب روزهای هفته به گلخانه می‌کشاند تا مراقب اندک گل‌های باقیمانده در کارگاه باشد: «کاری مثل پرورش گل و گیاه نیاز به رسیدگی دائم دارد و تعطیلی نمی‌شناسد. به همین دلیل مجبور بودم در روزهایی که مردم در قرنطینه بودند خودم را به اینجا برسانم و به گل‌ها آب بدهم و مراقبشان باشم.»

  • خبری از سفارش نیست

کارگاه چاپ در سرای محله اختیاریه کار خود را از صبح زود آغاز می‌کرد و جنب‌وجوش بچه‌های کارگاه روح تازه‌ای به سرای محله داده بود. با شیوع کرونا و تعطیلی سرای محله چراغ این کارگاه هم خاموش شد و اعضای جوانش خانه‌نشین شدند. «علی اکرامی» مسئول کارگاه کارآفرینی می‌گوید: «6 دانشجو همراه من در این کارگاه چاپ کار می‌کردند.

علی اکرامی_ مسئول کارگاه

سفارش بنر یکی از مهم‌ترین کارهای ما در اینجا بود. بچه‌ها با نرم‌افزار طراحی و چاپ یاد می‌گرفتند و به این کارگاه به چشم کار پاره وقت نگاه می‌کردند که هزینه‌های روزمره آنها را تأمین می‌کرد. اما بعد از شیوع کرونا نه سفارشی بود و نه امکان حضور در کارگاه. به همین دلیل بچه‌ها را به خانه فرستادیم.» درهای کارگاه را باز کرده تا بعد از خانه‌تکانی چند روزه، دوباره کار را راه بیندازد. اما این بار با تعداد نیروی کار کمتر: «کسب و کار در هر زمینه‌ای از رونق افتاده است. ما هم مجبوریم با حضور نیمی از افراد، کارگاه را دوباره راه‌اندازی کنیم. می‌دانیم که برای مدت نامشخصی درآمد بسیار کمتری داریم و ممکن است به دلیل به صرفه نبودن کار، همچنان اینجا را تعطیل نگه داریم. یکی از مشکلات من و دیگر کارآفرینان این است که برای تأمین هزینه‌های جاری دچار مشکل هستیم. برای مثال ما برای تأمین جا باید مبلغی را به‌عنوان اجاره پرداخت کنیم در حالی که هیچ درآمدی در ماه‌های گذشته نداشتیم. شهرداری و سرای محله می‌تواند با دریافت نکردن اجاره کمک زیادی به ما کند تا بتوانیم از عهده هزینه‌ها برآییم.»

  • بازار خرید تعطیل است

قالیبافی از دیگر کارگاه‌های منطقه است که در سرای محله قبا دایر بوده و افراد زیادی بعد از آموزش،‌دار قالی را در کارگاه یا خانه برپا کرده‌اند. «علیرضا عطاپور» مسئول کارگاه کارآفرینی فرش‌بافی سرای محله قبا می‌گوید: «ما در این کارگاه کارآفرینی، آموزش به علاقه‌مندان را داشتیم و بعد از آموزش اگر کسی علاقه به کار داشت می‌توانست‌دار قالی تهیه کند و سفارش‌های ما را ببافد. گرچه آموزش‌های ما در این مدت به دلیل کرونا تعطیل شده است اما بافنده‌ها در خانه مشغول بافت هستند. مشکلی که من با آن مواجه بودم تعطیلی بازار خرید بود. بافنده‌هایی که سفارش گرفته بودند با اتمام کار، حق‌الزحمه خود را مطالبه می‌کردند در حالی که خریداری در بازار وجود نداشت. من مجبور بودم فرش‌ها را با قیمت بسیار پایینی بفروشم تا تنها بتوانم دستمزد بافنده‌ها را پرداخت کنم. آنها هم روزمزد هستند و برای گذراندن این روزهای سخت به این دستمزد نیاز دارند.» دارهای قالی در خانه بافنده‌ها بالا می‌رود و فرش‌های آماده روی هم تلنبار می‌شود. با این حال نبود خریدار برای این فرش‌ها به چالشی برای کارگاه‌های کارآفرینی تبدیل شده است. 

  • مسئول کارآفرینی منطقه 3: شهرداری از کارگاه‌های کارآفرینی حمایت می کند

تأمین فضای کارگاهی برای کارآفرینان یکی از اقداماتی است که معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 3 برای رونق کسب و کارهای خرد انجام داده است. این کارگاه‌ها گرچه رایگان در اختیار کارآفرینان نیستند اما نسبت به اجاره‌بهای معمول، مبلغ پایینی به شمار می‌رود. حذف مبلغ اجاره‌بهای کارگاه در روزهایی که کرونا کسب و کار این کارگاه‌ها را به تعطیلی کشانده یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باری از دوش کارآفرینان در این روزها بردارد. «شبنم امیرطائمه»

مسئول کارآفرینی منطقه 3 می‌گوید: «تعیین اجاره‌بها و تصمیم‌گیری درباره بخشش این مبلغ در این ماه‌ها موضوعی است که مدیریت سرای محله و شورایاران محله باید درباره آن تصمیم بگیرند. شهرداری اجازه تعیین تکلیف به سرای محله‌ها در این زمینه را نداده است. با این حال ما ازسراهای محله خواسته‌ایم تا جای ممکن این موضوع را در نظر داشته باشند. مبلغی که به‌عنوان اجاره‌بها از کارآفرینان دریافت می‌شود بسیار کمتر از اجاره‌بهای هر ملکی در منطقه است. این مبلغ بیشتر برای تأمین هزینه‌های ساختمان سرای محله دریافت می‌شود. با این حال تعدادی ازسراهای محله اعلام کرده‌اند که نصف اجاره‌بهای این ماه را دریافت می‌کنند.»

برپایی نمایشگاه‌های مختلف کارآفرینی و دعوت از کارآفرینان برای حضور در این نمایشگاه‌ها از حمایت‌هایی است که شهرداری در طول سال از کارآفرینان منطقه انجام می‌دهد. حضور کارآفرینان منطقه در این نمایشگاه‌ها رایگان است. امیرطائمه می‌گوید: «در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که ما غرفه‌هایی را به‌صورت رایگان در اختیار کارگاه‌های کارآفرینی منطقه قرار می‌دهیم تا دستاوردهای خود را در آن نشان دهند و به فروش برسانند. این کارگاه‌ها محصولات متنوع و مختلفی دارند که اگر در شهرداری نیاز به خرید این محصولات باشد و تولیدی کارگاه‌ها کیفیت لازم را داشته باشد، اولویت ما خرید از این کارگاه‌هاست.

همچنین نمایشگاه‌های دست‌آفرین در تعدادی از مناطق تهران فعالیت می‌کنند که کارآفرینان محصولات خود را در آن به نمایش و فروش می‌گذارند. سازمان‌ها و نهادها نیازهای خود را از این نمایشگاه تأمین می‌کنند. هر کارآفرینی که تمایل به شرکت در این نمایشگاه‌ها را داشته باشد ما از او حمایت می‌کنیم و غرفه‌ای در نمایشگاه به او اختصاص می‌دهیم. حمایت‌های این چنینی از کارآفرینان در منطقه انجام می‌شود تا به بازاریابی آنها کمک کند و کارآفرینی رونق بیشتری داشته باشد.»

کد خبر 508786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha