نخستین مرکز تخصصی کسب و کارهای خرد محلی و کارآفرینی تهران در منطقه ۹ افتتاح شد تا در این روزهای بی‌سر و سامانی اقتصادی و «کرونا» یی، روزنه امیدی برای خانواده‌های بی‌بضاعت، افراد مستعد کارآفرینی و جویای کسب و کار باشد.

همه فن حريف ها در توتيا

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:  در این مرکز آموزشی و فرهنگی فرامنطقه‌ای قرار است با آموزش رشته‌های مختلف هنری و صنعتی، بستر مناسب اشتغال در بازار مصرفی کالاهای تولید شده فراهم شود. در این گزارش سری به نخستین مرکز «توتیای شهر تهران» زده‌ایم تا از نزدیک با فعالیت‌های آن آشنا شویم.  

پس از راه‌اندازی و البته موفقیت نسبی مراکز کارآفرینی «رشد» (حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها)، نوبت به افتتاح مراکز تخصصی کسب و کار کارآفرینی‌های محلی با نام اختصاری «توتیا» رسیده است. ساختمان این مرکز در خیابان «استاد معین»، نبش خیابان شهید «دستغیب» واقع شده که در حال حاضر با اعلام فراخوان جذب هنرجو و افراد صاحب مشاغل خرد محلی و خانگی، کارگاه‌های آموزشی آن به‌طور هفتگی برگزار خواهد شد.  

  • آموزش تخصصی و حرفه ای

«مجید کریمی»، یکی از اعضای شورایاری محله استادمعین درباره فعالیت این مرکز می‌گوید: «کانون‌های کارآفرینی بسیاری در منطقه فعال هستند که هرکدام به اندازه خود با آموزش یا اشتغالزایی، گره‌ای از مشکلات را باز می‌کنند. اما مرکزی که تخصصی به این مهم بپردازد، تاکنون نداشته‌ایم. به گمانم باید همه مراکز و کانون‌هایی را که در همین راستای کارآفرینی و کسب و کار فعالیت می‌کنند با هدف جلوگیری از موازی‌کاری ادغام کرد تا نتیجه بهتری حاصل آید. در این محله‌ها، خانواده‌های که نیاز به چند شغل برای امرار معاش داشته باشند، بسیار است.

مراکزی این چنین به خوبی می‌توانند راهگشا باشند.» «مریم موسوی»، مسئول کانون کارآفرینی محله «مهرآبادجنوبی» نیز می‌گوید: «یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های مراکز کارآفرینی، آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی آن است. آموزش‌هایی که قرار است افراد به پشتوانه آنها درآمدزایی کنند. مراکزی که چنین ویژگی‌ای داشته باشند، هم بازدهی مطلوب دارند و هم چرخ اقتصاد را می‌چرخاند.» «ابوالفضل ملاکی»، از اهالی محله «شمشیری» است که می‌گوید: «رونق کسب و کارهای خانگی علاوه بر کمک به معیشت خانواده‌ها، هزینه‌های رفت و آمد، آلودگی هوا و ترافیک را کاهش می‌دهد. بنابراین، گسترش این‌گونه مراکز هم به نفع افراد و هم به سود مدیریت شهری و دولتی است.»

  • راه‌اندازی بازار کارآفرینی

«صادق محمدی»، سرپرست معاونت خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۹، در تشریح برنامه­ها و فعالیت‌های نخستین مرکز تخصصی کسب و کارهای خرد محلی و کارآفرینی می‌گوید: «همان‌گونه که از عنوان مرکز پیداست، تمرکز فعالیت‌ها بر روی مشاغل خانگی و خرد محلی است. آموزش‌ها براساس جدیدترین شیوه‌نامه‌های روز دنیا آن هم به شکل کاملاً رایگان ارائه می‌شود تا با توسعه کسب و کار، توانمندسازی‌های محله‌محور و فن‌آموزی‌های نوآورانه، ظرفیت‌های بالقوه منطقه شناسایی و شکوفا شوند.

این مداخله پایدار تسهیلگران کارآفرینی، می‌تواند در بلندمدت ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی قابل توجه، شبکه فعالیت‌های اقتصادی محله را گسترش و رونق دهد.» محمدی می‌افزاید: «ظرفیت پذیرش هنرجو و کارآفرین در این مرکز، ۲۰۰ نفر در کارگاه‌هایی مختلف فرش‌بافی، عروسک‌دوزی، صنایع چوبی، ساخت زیورآلات، طراحی لباس و خیاطی، نمددوزی، چرم‌دوزی، آشپزی، شمع سازی، ویترای، شماره‌دوزی، مجسمه‌سازی، طراحی تی‌شرت، محصولات سرامیکی، سبدبافی، گل سازی، جوشکاری و ترمیم و رنگ‌آمیزی وسایل قدیمی است که در حال حاضر از طریق‌سراهای محله، شورایاری‌ها و دفاتر توسعه محلی، افراد متقاضی شناسایی می‌شوند.» او در ادامه می­افزاید: «مرکز توتیا به‌عنوان مرکزی فرامنطقه‌ای در فاز دوم، راه‌اندازی بازار مصرف ویژه محصولات کارآفرینان را پیگیری خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال، اجرایی شود.»

  • با رونق کارآفرینی، آسیب‌ها کاهش می‌یابد

«محمدجواد حق‌شناس»، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شــــــهر تهران، با بیان این مطلب که افزایش کمـی و کیفـی مراکـــز کارآفرینی می‌تـــــــواند از بروز آسیب‌های اجتماعـی جلوگیری کند، می‌گویـد: «توسعه فعالیت مراکز فرهنگی و کارآفرینی در واقع مجموعه اقداماتی پیشگیرانه و مسئولانه از انواع آسیب‌های اجتماعی است که هزینه بر است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با تعریف مشاغل خرد و نوین محلی، اقتصاد را گام به گام از حالت راکد خارج کنیم. برای این منظور، شورای‌شهر در کنار شهرداری تهران و مناطق تلاش خواهد کرد تا طرح‌هایی مانند مرکز توتیا از بستر منطقه در مناطق دیگر شهر تهران گسترش یابد و رشد و توسعه کارآفرینی به پیشرفت تعاملات محیطی و محلی و راه‌اندازی بازارچه‌های پویای محلی منتهی شود.»

  1.  ۵۰۰‌مترمربع مساحت مرکز توتیای منطقه ۹ است.
  2. ۲۰۰نفر ظرفیت کارگاه‌های آموزشی و کارآفرینی مرکز است.
  3. ۲۰کارگاه ویژه آموزش‌های رایگان در مرکز فعالیت دارند.
  4. ۱۵مربی در گروه تخصص‌های مختلف مرکز، آموزش ارائه می‌دهند.
  5. ۱۹رشته هنری و صنعتی در مرکز به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور متنوع‌تر می‌شود.
کد خبر 556405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha