محققان دانشگاه ایالتی آریزونا از کشف جهشی خاص در کروناویروس جدید خبر دادند که تاکنون مشاهده نشده بود و می‌تواند سرنخ‌های جدیدی در مورد این ویروس و تولید دارو و واکسن برای آن فراهم کند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از مدیکال‌اکسپرس نوشت: از آنجا که ویروس جدید کرونا یا ویروس سارس کوو-۲ در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شده است، علاوه بر پیگیری تعداد موارد ابتلای روزانه، جامعه علمی در سراسر جهان به ردیابی این ویروس نیز می‌پردازد.

ارفم لیم گروهی را در دانشگاه ایالتی آریزونا هدایت می‌کند که به بررسی چگونگی شیوع، جهش و سازگاری ویروس در گذر زمان می‌پردازد.

گروه لیم برای ردیابی دنباله کروناویروس جدید در سراسر جهان از فناوری جدیدی به نام «توالی‌یابی نسل بعدی» در آزمایشگاه ژنومیک دانشگاه آریزونا استفاده می‌کند تا به سرعت تمام ۳۰ هزار حرف شیمیایی کد ژنتیکی ویروس را بخواند.

هر دنباله در یک بانک ژن جهانی ذخیره می‌شود که توسط یک سازمان علمی غیر انتفاعی به نام GISAID اداره می‌شود. تا به امروز بیش از ۱۶ هزار دنباله از ویروس جدید کرونا در این بانک ژن ثبت شده است.

داده‌های توالی نشان می‌دهد ویروس سارس-کوو-۲ دارای منبعی واحد از ووهان چین است و از آنجا سرچشمه گرفته است در حالی که بسیاری از اولین موارد ابتلا به کروناویروس در آریزونا که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اروپا را به عنوان محتمل‌ترین منبع نشان می‌دهد.

اکنون محققان با استفاده از ۳۸۲ نمونه مخاط بینی که از مبتلایان به کوویدـ۱۹ در آریزونا به دست آمده است، یک جهش را در ویروس-سارس-کوو-۲ شناسایی کرده‌اند که قبلاً هرگز پیدا نشده بود؛ جایی که ۸۱ حرف شیمیایی از بین رفته‌ و به طور دائم از ژنوم حذف شده‌ است.

لیم بیان کرد: به محض این‌که داده‌های خود را در دسترس قرار داد، این امر مورد توجه جامعه علمی جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از دلایلی که این جهش مورد توجه است به این دلیل است که حذف (deletion) بزرگی را که در ژنوم ویروس بیماری سارس (یا ویروس سارس-کوو-۱) در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد، یادآور می‌شود. طی مراحل میانی و اواخر اپیدمی سارس، این ویروس جهش‌هایی را تجربه کرد که باعث تضعیف آن شد. دانشمندان بر این باورند ویروس تضعیف‌شده که باعث بیماری خفیف‌تری می‌شود، اگر توسط افرادی که آلوده شده‌اند گسترش یابد، می‌تواند مزیت انتخابی داشته باشد. 

گروه ویروس‌شناسی دانشگاه آریزونا برای انجام تحقیقات در مورد ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی آماده شده بود، اما هنگامی که مورد سوم ابتلا به بیماری کوویدـ۱۹ در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ در آریزونا پیدا شد، آنها می‌دانستند که توانایی‌های فنی و علمی دارند تا بتوانند به سرعت روی کروناویروس جدید و گسترش آن تحقیق کنند.

در این مطالعه جهش‌هایی دیده شد که قبلاً در پایگاه داده GISAID ثبت نشده بود و می‌تواند سرنخی در مورد چگونگی آلوده کردن بیماران توسط ویروس فراهم کند. 

این مطالعه همچنین می‌تواند یک نقطه شروع جدید برای سایر دانشمندان برای تولید داروهای ضد ویروسی یا تهیه واکسن جدید باشد.

ویروس سارس-کوو-۲ از پروتئین‌های جانبی کمک می‌گیرد تا میزبان انسانی خود را آلوده کند، تکثیر شود و در نهایت از فردی به فرد دیگر منتقل شود. حذف ژنوم، ۲۷ بلوک ساخت پروتئین به نام اسیدهای آمینه را از پروتئین جانبی کروناویروس جدید موسوم به ORF۷a حذف می‌کند. این پروتئین بسیار شبیه به ضد ایمنی ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ است.

محققان در حال حاضر برای درک عواقب عملکردی جهش ویروس در تلاش هستند تا آزمایش‌های بیشتری انجام دهند. تصور می‌شود که این پروتئین به ویروس کمک کند تا از دفاع انسانی بگریزد و در نهایت سلول را نابود کند. این پروتئین، ویروس را آزاد می‌کند تا سلول‌های دیگر را در یک واکنش زنجیره‌ای آلوده کند که می‌تواند به سرعت باعث شود ویروس تکثیر شود و در نهایت ۸ تا ۱۴ روز پس از عفونت اولیه باعث ایجاد علائم جدی شود.

لیم خاطرنشان کرد: تاکنون فقط ۱۶ هزار ژنوم ویروس سارس-کوو-۲ توالی‌یابی شده است که کمتر از ۰.۵ درصد از سویه‌های در گردش است. در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون مورد ابتلای تأیید شده به کوویدـ۱۹ در سراسر جهان وجود دارد.

کد خبر 508403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha