پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود آنزیم‌هایی را در بدن شناسایی کرده‌اند که ممکن است در شیوع ویروس کرونا نقش داشته باشند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از فلیپبرد نوشت: پژوهشگران انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند شاید آنزیم‌هایی که آران‌ای ویروس کرونا را در بدن اصلاح می‌کنند عامل افزایش تکامل ویروس باشند.

این پژوهش نشان می‌دهد هنگامی که ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود دو آنزیم دآمیناز، آران‌ای آن را اصلاح می‌کنند و به تکامل ویروس و گسترش عفونت می‌انجامند.

نتایج این پژوهش می‌تواند نخستین گام به سوی درک اثر اصلاح آران‌ای بر تکثیر ویروس و گسترش کوویدـ۱۹ باشد.

سالواتوره دی جورجیو سرپرست این پژوهش و همکارانش نشان دادند که شاید دانشمندان بتوانند با مقایسه قسمت‌هایی از ژنوم ویروس کرونا که اصلاح شده‌اند با قسمت‌های جهش‌یافته راهبردهایی را برای هدف قرار دادن ویروس با درمان‌های جدید ارائه دهند.

در پستانداران، دو دآمیناز متفاوت بیان می‌شود که بلوک‌های نوکلئوتید آران‌ای ویروس را تغییر می‌دهند. اما هنوز مشخص نشده که است آیا این ‌روند تعاملی‌ در برابر کروناویروس واکنش نشان می‌دهد یا خیر.

دی جورجیو و گروهش برای بررسی تاثیر اصلاح آران‌ای در واکنش بدن نسبت به عفونت ناشی از کروناویروس، متغیرهای نوکلئوتید را در مجموعه داده‌های مربوط به توالی آران‌ای که از مایع خارج شده از ریه بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دست آمده بود، ارزیابی کردند. آن‌ها هنگام بررسی جهش‌ها، تغییرات نوکلئوتیدی را شناسایی کردند که می‌توانند در اصلاح آران‌ای نقش داشته باشند.

پژوهشگران برای درک بهتر تاثیر اصلاح آران‌ای بر جهش‌هایی که هنگام تکامل رخ می‌دهند، ژنوم‌های ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲)، ویروس کرونای عامل مرس و ویروس کرونای عامل سارس را با یکدیگر مقایسه کردند. آن‌ها جهش‌هایی را در هریک از این رشته‌های ویروس کرونا یافتند که از آنزیم‌های دآمیناز ناشی می‌شوند.

ایده پژوهشگران این است که اگر این آنزیم‌ها در واکنش انسان نسبت به عفونت ناشی از ویروس کرونا نقش داشته باشند شاید یک تنوع ژنتیکی به گسترش آن کمک کند.

کد خبر 513319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha