مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: تعجیل برخی از مسئولان بیرون از بدنه شهرداری برای ساخت هر چه سریع‌تر زیرگذر آزادی- بهبودی سبب شده تا مسئولان ترافیکی شهر معترض شوند که نمی‌توان برای اجرای چنین طرح مهمی بدون مطالعات کارشناسی، تصمیم گرفت.

 پس از مخالفت شورای شهر تهران برای ساخت رو گذر آزادی و مطرح شدن ایده زیر گذر از سوی برخی از اعضای شورای شهر، گرچه مسئولان شهرداری عنوان می‌کنند در حال انجام مطالعات این پیشنهاد هستند؛ اما برخی از اعضای شورای شهر و همچنین عواملی بیرون از مجموعه کارشناسان خواستار اجرای هر چه سریع‌تر این طرح هستند.

این تعجیل‌ها درصورتی است که ممکن است مطالعات شهرداری و معاونت ترافیک در نهایت به این نتیجه برسد که ساخت زیر گذر آزادی - بهبودی با معارضانی چون تاسیسات زیر‌زمینی روبه‌رو بوده و ساخت این مسیر منتفی شود.

مطالعات زیرگذر زمان می‌خواهد

همین اما و اگر و شاید و بایدها سبب شده تا تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری هم روی مطالعات احداث زیرگذر بهبودی با هزینه زمانی چند ماه تاکید کند چرا که شناسایی و رفع معارض‌های این طرح، روند خاص خود را دارد که ممکن است زمانبر باشد.

حتی تشکری هاشمی در پاسخ به برخی تعجیل‌ها عنوان کرده که چند هفته مطالعات بیشتر، مشکلی برای مردم پیش نمی‌آورد. به گفته وی، پیشنهاد اصلی شورای شهر تهران ایجاد زیرگذر است و شهرداری در حال پیگیری مشکلات و محدودیت‌های آن است و نمی‌تواند بدون مطالعات پیش‌زمینه، آغاز طرحی را شروع کند که ممکن است با موانع جدی روبه‌رو شود. به گفته وی نمی‌توان برای احداث زیرگذر زمان اعلام کرد:چرا که هنوز معلوم نیست چه برنامه‌ای  باید در آنجا پیاده شود.

 یکی از پیشنهادهای مطرح این است که زیرگذر از بزرگراه یادگار امام (ره) شروع شود و تا بزرگراه نواب ادامه یابد و پیشنهاد دیگر این است که فقط به اندازه عبور خط تندرو اتوبوسرانی زیرگذر ایجاد شود که هر دو صورت با محدودیت‌های خاص خود مواجه بوده و هنوز هیچ‌یک قطعی نشده است. 

البته حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر هم عنوان کرده که شورای شهر در مورد کلیات این طرح نظر داده و وارد جزئیات طراحی‌ها نمی‌شود: قرار است شهرداری تهران گزینه‌های مختلف را بررسی و گزینه برتر را معرفی کند؛ البته از نظر شورای شهر تهران زیرگذر گزینه برتر بوده و قرار است، شهرداری جزئیات بررسی احداث زیرگذر را در اختیار شورا قرار دهد.

گرچه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تاکید دارد که هیچ فشاری برای ساخت این طرح وجود ندارد اما خود در گفت‌وگو با مهر تاکید می‌کند که از نظر شورای شهر تهران زیرگذر گزینه برتر است.

البته در حالی شورای شهر گزینه رو‌گذر را منتفی دانست که هم چنان برخی از مسئولان شهری معتقدند اگر ساخت زیرگذر با معارضین متعدد روبه‌رو شود نمی‌توان از گزینه روگذر چشم‌پوشی کرد.

شهریار افندی‌زاده، مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک بهترین گزینه یا گزینه‌ها را احداث زیرگذر یا روگذر برای تقاطع آزادی‌–بهبودی می‌داند و اعتقاد دارد هیچ روش دیگری نمی‌تواند ترافیک سنگین این محدوده را از روی دوش شهر بردارد.

وی با توجه به مخالفت با احداث روگذر برای مسیر به‌دلیل شکستن حریم منظر برج آزادی براساس قوانین میراث فرهنگی، تنها گزینه باقی مانده را احداث روگذر می‌داند اما به شرطی که ساخت آن به خاطر نوع زمین منطقه و برخی تاسیسات مهم شهری منتفی نشود.

افندی‌زاده نیز مانند بسیاری دیگر از مسئولان اعتقاد دارد احداث زیر گذر نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد و شاید این مطالعات به موانعی برسد که باعث شود مسئولان احداث زیر گذر در این مسیررا منتفی و به ناچار به گزینه‌ای دیگر بیندیشند:آنچه مسلم است شهرداری پیش از انجام هرکاری باید مطالعات دقیق این مسیر را انجام دهد و با توجه به سیستم‌های تاسیساتی شهرهای ایران و عدم‌وجود نقشه‌های این تاسیسات تاپیش از انجام این مطالعات نمی‌شود راهکار دقیقی ارائه کرد.

البته شهردار تهران هم چندی پیش عنوان کرده بود که شاید ادامه دادن زیر گذر یادگار امام(ره) به سمت آزادی بتواند از بار ترافیکی بهبودی کم کند.

گذر از مانع مترو

گرچه انتخاب گزینه زیر‌گذر در حال حاضر بهترین گزینه برای رفع بار ترافیک این تقاطع است اما بسیاری از کارشناسان شهری عنوان می‌کنند که با توجه به عبور خط 2 و4 مترو در این مسیر و احتمال برخورد این دو در تقاطع و همچنین وجود تاسیسات زیرزمینی چون برق، آب و گاز سبب می‌شود تا به این گزینه با دیده تردید نگاه کنند. برای مثال براساس اظهارات پیشین محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها ساخت پل زیر گذر درخیابان آزادی مطابق با استانداردها، نیاز به بررسی بیشتر و ظرافت در طراحی پل ضمن رعایت ایمنی تونل‌های مترو دارد.

محسن هاشمی، فاصله تونل خط ۲متروی تهران تا سطح خیابان آزادی را نزدیک ۵/۵ تا ۶ متر می‌داند که همین شرایط مسئولان را موظف می‌کند درصورت انتخاب این مسیر برای ساخت پل زیرگذر، این مسیر با ظرافت‌های خاص مهندسی و فنی طراحی شود.

براساس استانداردها ارتفاع مورد نیاز برای احداث زیرگذر در تهران ۵/۵ متر است.ارتفاع مورد نیاز برای عبور کامیون نیز ۵/۵ و اتوبوس ۵/۳ متر است.

به همین دلیل احتمال عبور ماشین‌های سنگین در این مسیر سبب شده تا هاشمی هم مانند بسیاری با دیده تردید به این مسیر بنگرد که رفع یا اثبات این تردید نیاز به مطالعات دقیق و زمان بر دارد.برای همین است که وی خواستار طراحی و احداث زیر گذر مطابق با استاندارهای مترو و رعایت ایمنی تونل‌های خطوط ۲و ۴ است.

بر همین اساس زیرگذر باید به گونه‌ای احداث شود که بار تردد خودروها بر تونل‌های مترو تحمیل نشود.  به هر حال آنچه مسلم است برتری داشتن مطالعات به عجله‌های غیرکارشناسی است تا زیر گذر آزادی یا هر گزینه دیگری به سرنوشت طرح‌هایی دچار نشود که بدون پشتوانه مطالعات ساخته شده و امروز به جز پشیمانی، چیز دیگری برای مدیران و شهروندان ندارد.

کد خبر 50795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز