مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

طرح ساماندهی وضعیت ترافیکی حلقه مرکزی بازار تهران با حفظ بافت سنتی این محدوده و در اولویت قرار داشتن عبور عابرین پیاده و حمل و نقل عمومی در این محدوده اجرا خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک گفت: دکتر شهریار افندی زاده با بیان این مطلب اظهار کرد: بازار تهران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز اقتصادی پایتخت، چندین خیابان مهم از جمله خیابان مصطفی خمینی، 15 خرداد، خیام و میدان امام خمینی(ره) را درگیر ترافیک سنگین کرده است که به همین دلیل طرح ساماندهی ترافیک محدوده بازار پس از ماه ها کارکارشناسی تهیه شد و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس این طرح تردد عابران پیاده، چرخ دستی‌ها، وانت بارها، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه شخصی ساماندهی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک با تاکید برآنکه ساماندهی تردد عابران پیاده نخستین اولویت اجرایی این طرح است، گفت: عرض ضلع جنوب خیابان 15 خرداد برای تردد عابران پیاده مناسب نیست که بر این اساس عرض 5 متر و 20 سانتی متری این مسیر باید به 8 متر و 80 سانتی متر برسد و به وسیله نرده کشی از ورود موتورسیکلت و چرخ دستی‌ها در پیاده رو جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: همچنین سنگ فرش‌های سنتی برای پیاده‌روهای محدوده بازار به کار خواهد رفت تا پیاده‌روها به مکانی مناسب برای تردد عابران تبدیل شوند.

دکتر افدی زاده گفت: در این طرح اولویت تردد با عابران پیاده است و با گسترش حمل ونقل عمومی و ساماندهی ایستگاه‌های آنها در محدوده بازار باید این امکان به وجود آید که شهروندان برای تردد در این محدوده با مشکلی مواجه نباشند.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در ادامه گفت: برای جابه جایی خریدهای شهروندان از بازار هم تمهیداتی اندیشیده شده است که براساس آن شهروندان یا به وسیله گاری دستی‌ها که در خطوط مخصوص حرکت می‌کنند خرید‌های خود را تا وسایل نقلیه عمومی و یا وسایل شخصی خود که در پارکینگ‌ها پارک شده است، حمل خواهند کرد و یا از طریق پیک بادپا خریدهای خود را در منزل تحویل خواهند گرفت.

وی با اشاره به ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در محدوده بازار اظهار کرد: نرده‌های ویژه ای به نرده های پیاده‌روها اتصال خواهد یافت تا مسافران تاکسی و اتوبوس با حفظ نظم در محوطه تعیین شده در صف بیاستند و وارد خیابان نشوند.

وی تاکید کرد: مکان ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس به گونه‌ای تنظیم شده که شهروندان از هر یک از خروجی‌های اصلی بازار کمتر از 250 متر با ایستگاه ها فاصله داشته باشند.

دکتر شهریار افندی زاده ادامه داد: همچنین تردد موتورسیکلت ها در محدوده بازار ساماندهی خواهد شد که براساس این طرح ورود موتورسیکلت ها در محوطه یک کیلومتری حلقه بازار ممنوع است و برایشان پارکینگ های حاشیه ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین برای توقف خودروهای شخصی 3 پارکینگ اطراف بازار ساماندهی خواهد شد تا ظرفیت پارک در آن ها افزایش یابد و خودروهایی که مجهز به آرم طرح ترافیک هستند با کمبود فضای پارک مواجه نباشند.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در ادامه گفت: پیشنهاداتی مبنی برآنکه از ورود خودروهای شخصی دارای آرم طرح ترافیک در ساعات خاص به محدوده جلوگیری شود نیز ارایه شده است که بر این اساس تنها خودروهای ویژه مانند خودروی پلیس و آتش نشانی در ساعات خاص حق ورود به محدوده بازار را داشته باشند.

وی با تاکید برآنکه برای تخلیه بار در خارج از محدوده بازار محل هایی درنظر گرفته شده است، گفت: بارهایی که ضرورت دارد در طول روز به بازار حمل شود در نقاطی که در خارج محدوده بازار در نظر گرفته شده است می تواند تخلیه و به وسیله گاری دستی ها به مغازه ها منتقل شود.

دکتر افندی زاده در ادامه گفت: همچنین برای تردد راحت شهروندان در محدوده بازار پیشنهاد احداث تراموا با تاکید بر حفظ بافت سنتی بازار داده شده است که به صورت یک حلقه دور محدوده بازار در حرکت باشد و مسافران را در کوتاه ترین زمان ممکن در این محدوده جابه جا کند.

وی تصریح کرد: براساس پیشنهاد ارایه شده این 3 تراموا تک واگنه با سر فاصله 4 دقیقه در این خط می‌توانند خدمات‌رسانی کنند و طول این تراموا 13 تا 15 متر خواهد بود که 8 ایستگاه برای آن در نظر گرفته شده است و در واقع هر یک از ایستگاه ها حدود 300 متر از یکدیگر فاصله دارد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در ادامه اظهار کرد: مسیرهای عبوری از شمال به جنوب و شرق به غرب برای تردد خودروها مشخص شده است اما براساس این طرح تنها محدوده بازار که به صورت یک حلقه است محدود می‌شود.

وی تاکید کرد: براساس آمارگیری که اخیرا صورت گرفته است تنها در ضلع جنوبی خیابان 15 خرداد در طول یک ساعت 8 هزار و 694 نفر جابه جا شده اند و در ضلع شمالی این خیابان نیز 2 هزار و 373 نفر که این ارقام نشان از تردد تعداد زیادی از شهروندان در طول روز در محدوده بازار دارد.

افندی زاده افزود: همچنین براساس این آمار حجم تردد موتورسیکلت‌ها در طول یک ساعت از خیابان 15 خرداد به خیابان ناصر خسرو 3 هزار و 157 دستگا ه بوده است.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک طرح ساماندهی بازار تهران را طرحی جامع و کامل دانست و گفت: از 15 سال پیش طرح های زیادی برای ساماندهی ترافیک بازار تهران ارائه شده است اما این طرح از تمام طرح ها کامل تر و جامع تر بوده است و براساس این طرح ابتدا امکانات و تجهیزات تردد آسان شهروندان به این محدوده فراهم خواهد شد و بعد محدودیت‌هایی برای ساماندهی ترافیک محدوده اعمال می شود.

وی افزود: این طرح نیاز به برنامه‌های اجرایی مرحله ای دارد که قرار است با حضور مسئولین اجرایی شهرداری تهران مراحل اجرایی آن صورت گیرد.

دکتر افندی زاده در پایان تاکید کرد: پس از اجرای طرح نیاز به اعمال مقررات است که امیدواریم با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی که در جلسات کارشناسی مراحل تصویب طرح حضور داشته اند این کار به خوبی صورت گیرد.

کد خبر 42356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز