نیلوفر شهسواریان: من هم اعصابم از این قرنطینه‌ی دست و پاگیر و طولانی خرد شده است. کاش قدر نمایشگاه‌ها و موزه‌ها را می‌دانستیم که حالا درهاشان را به‌روی همه بسته‌اند!

جهان‌گردى با یك كلیك!

اشکالی ندارد، هنوز به‌لطف اینترنت می‌توانیم هزار کیلومتر سفر کنیم و روی فلش‌ها کلیک کنیم تا ما را به سالن‌های دیگر بناها ببرند و در فضایی قرار بگیریم که تا به‌حال پایمان به آن نرسیده است و نمای ۳۶۰ درجه‌ای را تماشا کنیم. مگر سفر مجازی چه عیبی دارد؟ مختصر و مفید و کم‌هزینه است و قول می‌دهم ویروس کرونا نمی‌تواند هم‌سفرمان شود.

بناهای زیادی در سراسر دنیا در این‌روزها بازدید مجازی گذاشته‌اند، از بینشان سه تا را انتخاب کردم که در سه کشور هلند، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. برای این سفر فقط به این چیزها نیاز داریم: حوصله، علاقه‌داشتن به گردش، رایانه یا تلفن همراهی متصل به اینترنت!

مــــــــوزهی  ریـــــــــکس هــــــــلند

موزه‌ای که نقاشی‌های «ونسان ون‌گوگ» و «رامبرانت» در آن نگه‌داری شود، حتماً تماشایی است، اما جذابیت آن فقط این نیست. در موزه‌ی ریکس آمستردام که نام‌های دیگر آن موزه‌ی ملی و موزه‌ی امپراطوری است، بیش از یک میلیون اثر هنری نگه‌داری می‌شود که شامل بیش از ۸۰۰ سال هنر و تاریخ هلند است. آثاری از قرون وسطی، عصر رنسانس، عصر طلایی هلند در قرن هفدهم، دوران طلایی یونان و... در آن به‌نمایش درآمده است.

در نشانی urlzs.com/sNGBF ، سالن‌هایی از این موزه را برای تماشای مخاطبان به‌نمایش گذاشته‌اند که باعث می‌شود با یکی از هنرمندان عصر طلایی هلند آشنا شوم. حتماً نقاشی «دختری با گوشواره‌ی مروارید»و «دختر شیردوش» اثر «یوهانِس فِرمیر» را دیده‌اید؟! این دو اثر در موزه‌ی ملی هلند نگه‌داری می‌شود. فرمیر معمولاً صحنه‌هایی از زندگی روزمره را نشان می‌دهد که ممکن است در نگاه اول عادی به‌نظر بیاید. این نقاش در دوران زندگی فقیرانه‌اش در قرن هفدهم چندان شناخته شده نبود و آثارش در قرن نوزدهم دیده شد و مورد توجه قرار گرفت.

تماشاخانهی  کلوسئوم ایتالیا

پیش خودم فکر می‌کنم یعنی چند گلادیاتور در این تماشاخانه نبردهای خونین داشته‌اند؟ کدام نمایش‌ها از همه بیش‌تر مخاطب داشته؟ چه‌قدر جان حیوانات وحشی در خطر بوده تا امپراتور و تماشاچی‌ها سرگرم شوند؟ نمی‌دانم، اما این را متوجه می‌شوم که همه‌ی این کارها راهی بوده تا قدرت و ثروت امپراتوری به همه ثابت شود. تماشاخانه‌ی کلوسئوم روم، از پشت صفحه‌ی مانیتور باشکوه است و برایم کنجکاوی ایجاد کرده، چه برسد به بازدید از نزدیک!

تماشاخانه‌ی کلوسئوم در زمان امپراتوری «تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس» و جانشینش (پسرش) در حدود سال ۷۲ میلادی در قسمت شرقی رُم ساخته و پس از هشت سال تکمیل شد. این تماشاخانه، هدیه‌ای به مردم بود و برنامه‌ها معمولاً رایگان اجرا می‌شد. این بنای بیضی‌شکل، بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر در دنیاست و برای ۵۰هزار تماشاچی ظرفیت دارد! جالب این‌جاست که۸۰ در ورودی در آن طراحی شده است. برایم سؤال پیش می‌آید که چه‌طور این بنا تا حالا سرپا مانده است. کارشناسان علتش را نوع مصالح و  بتن‌های باستانی در دیواره‌های آن اعلام کرده‌اند.

برای تماشای این تماشاخانه به نشانی urlzs.com/SvWZe بروید و حسابی از قدم‌زدن در این بنا لذت ببرید.

کاخ ورسای فرانسه

به آن بزرگ‌ترین قلمروی سلطنتی جهان می‌گویند. حالا این‌که چه‌طوری ساخته شد باید گفت لویی‌سیزدهم، چون به شکار علاقه داشت، قطعه‌ای از زمین‌های ورسای راخرید و به شکارگاه خودش تبدیل کرد. در آن زمان بیش‌تر زمین‌های ورسای خالی از سکنه و پر از حیوانات وحشی بود. سال‌ها بعد لویی چهاردهم دستور داد شکارگاه را به‌کاخی زیبا تبدیل کنند. مثل تماشاخانه‌ی کلوسئوم، هدف ساختن این بنا نمایش قدرت پادشاه بود. لویی چهاردهم درباریان را مجبور کرد تا در ورسای زندگی کنند. به‌خاطر همین در کنار کاخ سلطنتی، منزل درباریان هم قرار داشت.

این بنا مثل یک کاخ جادویی است! از شگفتی‌های آن، راه‌ها و غار مخفی در محوطه‌ی کاخ است. همین‌طور در ساختمان نوعی فناوری به‌کار رفته که پنجره‌ها را به دیوار تبدیل می‌کند! یعنی با یک دکمه‌ی مخفی، پنجره‌ی جدیدی در ساختمان خودش را نشان می‌دهد. چند باغ با طرح‌های گوناگون و با آب‌نماها و فواره‌های زیبا در کنار ساختمان‌های کاخ ساخته شد. سیستم هیدرولیکی اکثر آب‌نماهای جهان، امروزه هم مثل آب‌نماهای کاخ ورسای است که ۳۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند.

اگر خواستید بخشی از کاخ را تماشا کنید، به نشانی urlzs.com/HZs1N بروید.

 یادتان باشد حتماً به زمین و سقف هم نگاهی بیاندازید چون معمولاً پر از جزئیات است.

کد خبر 506338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha