جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

گروه ورزشی: در پایان سی‌ونهمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا که طی 6 روز در شهر کانازاوای ژاپن برگزار شد، تیم ملی ایران با کسب 6 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت.

در این دوره وزنه‌برداران چینی با به دست آوردن 12 مدال طلا، 6 نقره  و 2 برنز  قهرمان‌ شدند. بعد از تیم‌ملی کشورمان تیم عراق با 3 مدال طلا در جایگاه سوم ایستاد. نکته مهم این دوره از رقابت‌های آسیایی وزنه‌برداری کسب سهمیه‌های المپیک از سوی تیم‌هایی بود که تاکنون سهمیه المپیک کسب نکرده بودند.

براساس قوانین فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری  تیم‌هایی که تاکنون حتی نتوانسته بودند یک سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک کسب کنند، می‌توانستند در این رقابت‌ها المپیکی شوند.

بر این اساس در بخش مردان تیم‌های ازبکستان و ترکمنستان توانستند هرکدام دو سهمیه و تیم‌های قرقیزستان، عراق و عربستان هرکدام یک سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک کسب کردند. در بخش زنان هم تیم‌های اندونزی، ویتنام، مغولستان و هند جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست آوردند.

درخشش دو وزنه‌بردار فوق سنگین تیم ایران رشید شریفی و محمد صالحی در آخرین روز این رقابت‌ها تا حد زیادی خلاء موجود بابت غیبت نامداران آسیایی این وزن از جمله حسین رضازاده، جابر سالم قطری و دونگ فین چینی را پر کرد. عنوان قهرمانی در این وزن به رشید شریفی جوان شایسته وزنه‌برداری ایران رسید.

او در یک‌ضرب با بالای سر بردن وزنه 190 کیلوگرمی مدال زرین این حرکت را به دست آورد و در دوضرب نیز وزنه 236 کیلوگرمی را بالای سر برد که مجموع 426 کیلوگرم قهرمانی او را تضمین کرد. دیگر نماینده ایران، محمد صالحی هم با بالای سر بردن وزنه 185 کیلوگرمی در حرکت یک‌ضرب و 235 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 420 کیلوگرم مدال‌های نقره این وزن را از آن خود کرد.

نفر سوم فوق‌سنگین اوتا کازومی ژاپنی بود که او نیز با 175 کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب و
210 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 385 کیلوگرم روی سکوی سوم ایستاد. اختلاف 35 کیلویی کازومی ژاپنی با صالحی و 41 کیلویی با شریفی نشان می‌دهد که دو وزنه‌بردار شرکت‌کننده کشورمان بدون آن که از سوی حریفی تهدید شوند، به راحتی وزنه‌های انتخابی خود را بالای سر برده و قهرمان شدند.

چه بسا اگر در جریان برگزاری مسابقات رقابت نزدیک‌تری بین نفرات این وزن وجود داشت، دو نماینده ما شریفی و صالحی نیز می‌توانستند با انتخاب وزنه‌های سنگین‌تر رکوردهای بهتری را هم به جا بگذارند. البته این دوره از مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا بار دیگر نشان داد که مشکلات فنی و رکوردی وزنه‌برداران ما در اوزان پایین همچنان به قوت خود باقی است و برعکس همواره بر توانایی‌های نفرات حاضر در اوزان بالا افزوده می‌شود.

بازگشت دوباره اصغر ابراهیمی به تیم‌ملی و درخشش این وزنه‌بردار نکته مهم دیگری برای وزنه‌برداری ایران بود که در این فاصله کوتاه تا شروع بازی‌های المپیک پکن بیش از همیشه به درخشش او در این بازی‌ها امیدوار باشیم. ابراهیمی با 3 مدال طلایی که در وزن 94 کیلوگرم به دست آورد بلافاصله از سوی بهمن زارع سرمربی تیم‌ملی به اردوی 5نفره المپیکی‌های ایران دعوت شد تا در کنار حسین رضازاده پرامیدترین وزنه‌بردار ما برای کسب مدال در المپیک حضور داشته باشد.

در مجموع رکورد 180 کیلویی ابراهیمی در حرکت یک‌ضرب در حال حاضر می‌تواند رکورد قابل‌قبولی برای خودش و وزنه‌برداری ایران باشد اما این وزنه‌‌بردار برای آنکه بتواند خود را در جمع 3 نفر اول این وزن در جهان ببیند، باید بر میزان رکورد 205 کیلویی دوضرب خود بیفزاید. او حالا با حضور در جمع المپیکی‌ها به راحتی می‌تواند به این مهم دست یابد.

تکرار میزبانی ناموفق اردنی‌ها

در حاشیه برگزاری مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در ژاپن، مسئولان کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا نشستی را در کانازاوا برپا کردند تا ضمن بررسی شرایط کشورهای داوطلب، تکلیف میزبانی رقابت‌های قهرمانی این قاره در سال آینده میلادی را مشخص کنند.

در پایان این جلسه تصویب شد تا رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال آینده در کشور کره‌جنوبی و رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در کشور اردن برگزار شود. اردنی‌ها سال گذشته نیز میزبانی همین مسابقات را برعهده داشتند که طبق آثار و شواهد موجود نتوانستند میزبانان خوبی باشند، به همین دلیل تکرار این میزبانی کمی سئوال‌برانگیز شده است.

کد خبر 50622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز