جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه‌ورزشی:‌ تقدیر سرانجام به چلسی لبخند زد و پس از 2 بار ناکامی مقابل لیورپول در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، تیم ثروتمند لندنی توانست به فینال معتبرترین جام اروپا صعود کند.

فینال مسکو که با برتری 3 بر 2 در پایان وقت اضافه به دست آمد، بزرگترین موفقیت اروپایی چلسی به شمار می‌رود و پیش از این حتی مورینیو هم نتوانسته بود به آن دست یابد. با این وجود آینده آورام گرانت، سرمربی چلسی هنوز مبهم است و حتی نزدیکان آبراموویچ، مالک باشگاه هم نمی‌دانند که او برای فصل آینده چه برنامه‌ای دارد.

کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی، فرصت خوبی برای این مربی بود تا دفاعیاتش را بازگو کند: «از روز اول زیر ذره‌بین بودم. انتقاداتی که قبل از انتخاب من وجود داشت را درک می‌کنم، ولی بعد از آن را نه. من بیشتر از هر مربی دیگری باید لیاقتم را ثابت می‌کردم. گذشته برای من  محترم است، ولی من برای زمان حال و‌آینده کار می‌کنم. ما در حال حاضر فوتبال خوبی بازی می‌کنیم.انجام 3 بازی در این سطح در فاصله 8 روز کار آسانی نیست، به‌ویژه اینکه بازیکنان لیورپول هم استراحت کرده بودند.»

گرانت در مورد اولین فینال لیگ قهرمانان تاریخ باشگاه که مقابل منچستریونایتد در ورزشگاه لوژینکی مسکو خواهد بود، اضافه می‌کند: «ما تاریخ جدیدی رقم  زدیم. این موضوع بسیار مهمی است ولی هنوز کارمان تمام نشده و برای قهرمانی می‌جنگیم.  عجیب است که دو تیم انگلیسی باید فینال  را در مسکو برگزار کنند. فینال فوق‌العاده‌ای خواهد بود. ما در بازی‌های مهم مقابل آرسنال، منچستریونایتد و لیورپول بهتر از دیگران بوده‌ایم.»

پیروزی‌های اخیر چلسی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان، وضعیت گرانت در داخل تیم را بهتر کرده و به‌تازگی لمپارد هم به جمع موافقین او اضافه شده است.

جان‌تری که از روز اول به عنوان کاپیتان تیم، همکاری خوبی با این مربی گمنام  داشت، می‌گوید: «معتقدم که آورام شایسته احترام است. فکر می‌کنم که این نتایج برای حفظ او در این شغل کافی باشد. همه چیز به خوبی پیش می‌رود و نتایج دروغ نمی‌گویند. اگر جدول لیگ برتر را ببینید، از زمان آمدن این مربی نتایج خوبی داشته‌ایم. نقش مربی در رسیدن به این نقطه، غیرقابل انکار است. البته همه در این موفقیت نقش داشتند و بازیکنان و کادر فنی را نباید فراموش کرد.»

انگیزه فوق‌العاده بازیکنان چلسی هم در این موفقیت نقش بزرگی داشت. در میان ستارگان چلسی تنها 4 بازیکن، قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کرده‌اند (ماکه‌له‌له و آنلکا با رئال‌مادرید، کاروالیو و فررا با پورتو) و سایر آنها اشتیاق زیادی برای بالا بردن این جام دارند. از بالاک و اشلی‌کول (به‌ترتیب با بایرلورکوزن و آرسنال در فینال مغلوب شده‌اند) گرفته تا دروگبا که به احتمال فراوان در پایان فصل از چلسی جدا می‌شود و سایر بازیکنان که قبلاً با مورینیو تا نزدیکی فتح جام پیش رفته بودند.علاوه بر این، بازیکنانی مانند دروگبا و لمپارد انگیزه‌های شخصی برای درخشش در این بازی داشتند و گل‌های همین 2 بازیکن بود که چلسی را به فینال رساند.

مهاجم ساحل عاجی که قبل از بازی از سوی بنیتس متهم به شیرجه زدن برای فریب داوران شده بود، در یکی از بهترین بازی‌هایش در این فصل، 2 بار دروازه رینا را باز کرد. لمپارد هم که هفته گذشته مادرش را از دست داده بود، شخصاً خواسته بود که در این مسابقه حساس بازی کند و علاوه بر اینکه در گل اول نقش مهمی داشت، پنالتی سرنوشت‌ساز تیمش را در وقت اضافه تبدیل به گل کرد.

تمجید از لمپارد

جوکول در تمجید از لمپارد که با وجود این غم بزرگ حاضر به بازی شد، می‌گوید: «حتی بازی کردن هم در چنین شرایطی دشوار بود، ولی او نه تنها نمایش فوق‌العاده‌ای داشت بلکه مسئولیت پنالتی را هم پذیرفت و آن را وارد دروازه کرد.نمی‌توانم کلمه‌ای برای بیان احساسم نسبت به فرانک پیدا کنم.»

دروگبا که پس از گل اول شادی طولانی مقابل نیمکت لیورپول داشت، تاکید می‌کند که حرف‌های بنیتس به او انگیزه مضاعفی داده است: «بنیتس مربی فوق‌العاده‌ای است و من از حرف‌های او کمی ناراحت شدم ولی فکر می‌کنم او می‌دانست که تیمش توان کافی ندارد و چلسی آنها را شکست می‌دهد.»

دروگبا اضافه می‌کند که هدف اصلی تیمش از ابتدای فصل رسیدن به فینال لیگ قهرمانان بوده است: «در این فصل مشکلاتی داشتیم و دوران سختی برای باشگاه  بود، ولی هدف ما تغییر نکرد.  یونایتد بهترین تیم انگلیس است، ولی ما هم تیم  بدی نیستیم.»

فینال مسکو زمانی برگزار می‌شود که سرنوشت قهرمانی لیگ برتر مشخص شده است. با این حال عنوان قهرمانی جزیره، محک مناسبی برای بررسی احتمال تیم برنده در فینال نخواهد بود. هرچند منچستریونایتد شانس بیشتری برای فتح لیگ برتر دارد، ولی نتایج هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که چلسی آماده‌ترین تیم فعلی جزیره است.

فرگوسن که در استمفوردبریج حاضر بود، دید که چلسی پس از بازی سنگین روز شنبه مقابل منچستریونایتد، چگونه 120 دقیقه مقابل لیورپول مبارزه کرد. در مجموعه بازیکنان چلسی، تنها جوکول در این فصل بیش از 40 بازی انجام داده و سایر آنها به دلایل مختلف، زمان کافی برای استراحت داشته‌اند. نباید فراموش کرد که در سال‌های قبل، تیم‌هایی برنده فینال لیگ قهرمانان شده‌اند که در انتهای فصل شاداب‌تر بوده‌اند.

کد خبر 50618

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز