در شهر تهران تعداد بیمارستان تخصصی کودکان بسیار کم است. از طرفی همین تعداد محدود از مراکز درمانی هم بیشتر در مرکز و شمال شهر تهران قرار دارند و در دسترس همه شهروندان به‌ویژه ساکنان جنوب شهر نیستند و خانواده‌ها برای درمان کودکان خود به رنج و زحمت می‌افتند.

بیمارستان

همشهری آنلاین/ مریم قاسمی: اما خانواده‌های جنوب شهر دیگر نباید غمی در دل داشته باشند؛ چراکه ساخت بیمارستان تخصصی برای بستری و درمان کودکان با گنجایش ۲۵۰تخت درخیابان شهید منصور عمرانی منطقه۱۸ توسط فردی نیکوکار و گمنام آغاز شده است.  

موقعیت جغرافیایی بیمارستان تخصصی کودکان ویژه و خاص است. اگر از بزرگراه آزادگان به سمت شمال بروید و وارد خیابان شهید منصور عمرانی شوید، به زمین‌های وسیع و تپه‌های خاکی می‌رسید که در جای‌جای آن کارگاه‌های ساختمانی دیده می‌شود و کارگران مشغول کار هستند. انگار مسئولان از قبل فکر همه چیز را کرده‌اند و برای تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان، ساخت یک ایستگاه از خط۳ مترو کنار بیمارستان کودکان را در دست اجرا دارند.  ساخت بیمارستان کودکان در منطقه۱۸ به حدود ۲سال قبل و زمان بازدید «پیروز حناچی» شهردار تهران و «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران از منطقه۱۸ برمی‌گردد. آن زمان مدیران شهری تهران به بررسی ظرفیت‌های موجود در این بخش از پایتخت پرداختند. براساس مصوبه کمیسیون ماده۵ قانون شهرداری‌ها نیز نسبت به تغییرکاربری و واگذاری زمینی بایر در این منطقه به وزارت بهداشت اقدام شد تا صرف ساخت بیمارستان و مرکز درمانی موردنیاز ساکنان جنوب شهر شود. پس از اینکه مدیریت شهر تهران نخستین قدم را برای ساخت این مرکز درمانی به نفع اهالی جنوب شهر برداشت، فرد نیکوکاری همه هزینه‌های ساخت این پروژه را تقبل کرد، البته تنها شرط همکاری این فرد نیکوکار برای ساخت بیمارستان کودکان این بود که برای همیشه گمنام بماند.  

بیمارستانی تخصصی با اهداف فرامنطقه‌ای
محلی که برای ساخت بیمارستان تخصصی کودکان در نظر گرفته شده، از لحاظ جانمایی و دسترسی در شرایط خوبی است. «امیر محمدی» شهردار ناحیه۲ منطقه۱۸ دراین‌باره می‌گوید: «این مرکز درمانی می‌تواند برای ساکنان مناطق مختلف جنوب شهر از جمله مناطق۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ساکنان شهرک‌های اطراف تهران یک امتیاز ویژه محسوب شود. پس از ساخت این مرکز درمانی، دیگر نیازی نیست شهروندان برای مداوای کودکان خود راهی بیمارستان‌های مناطق دیگر شهر شوند و در نزدیک‌ترین نقطه به محل زندگی خود، این خدمات را دریافت می‌کنند.»
او در ادامه به وضعیت درآمدی و معیشتی شهروندان اشاره و عنوان می‌کند: «درصد بالایی از ساکنان جنوب شهر از اقشار کم درآمد هستند. بنابراین با اجرای چنین پروژه‌هایی می‌توان به کم کردن هزینه‌های زندگی این خانواده‌ها کمک کرد. »
 محمدی ادامه می‌دهد: «این بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه تهران است. ساخت این بیمارستان در چند فاز دنبال می‌شود. در فاز اول با کسب پروانه ساخت از شهرداری منطقه۱۸، ساخت آن در زمینی به مساحت ۵هکتار با زیربنای ۲۶هزارمترمربع آغاز شده و از پیشرفت خوبی نیز برخوردار بوده است.»

باورکردنی نیست


«مهدی محمودیان» از ساکنان شهرک ولی‌عصر(عج) با شنیدن خبر ساخت بیمارستان تخصصی کودکان می‌گوید: «برای من باورکردنی نیست که بیمارستانی برای درمان تخصصی کودکان در منطقه ما ساخته می‌شود. با این کار دیگر مجبور نیستیم برای درمان بچه‌هایمان راهی مناطق دیگر شویم. » وی اجرای این پروژه را در این نقطه از شهر ضروری می‌داند و می‌گوید: «اگر ساعت‌ها وقت بگذارید و کل منطقه را محله به محله بگردید، یک مرکز درمانی تخصصی برای کودکان پیدا نمی‌کنید.»

خاطره فراموش نشدنی

«اسماعیل بینایی» از دیگر هم‌محله‌ای‌هاست که می‌گوید: «بدون‌ تردید مدیریت شهری و متولیان حوزه بهداشت و درمان کار بزرگی را در منطقه۱۸ شروع کرده‌اند و این خاطره شیرین در ذهن و یاد اهالی باقی خواهد ماند. تا پیش از این بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مجهز کودکان در مناطق مرکزی و شمالی شهر ساخته می‌شد، اما این بار می‌بینیم که نمونه‌ای از این بیمارستان‌ها در جنوب شهر ساخته می‌شود که برای شهروندان موهبت بزرگی است.»
 

تصمیم خوب مسئولان


«نازنین خدایاری» از بانوان شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه۱۸ است و با کمبودهای درمانی اهالی آشنایی دارد. او می‌گوید: «اطلاعی از ساخت بیمارستان تخصصی کودکان در این نقطه از شهر نداشتم. خیلی خوشحالم که این اتفاق به‌زودی می‌افتد و خانواده‌ها می‌توانند از خدمات درمانی آن استفاده کنند.» خدایاری عقیده دارد که اجرای این پروژه در منطقه۱۸ که کم برخوردار است، بهترین تصمیمی بود که مسئولان شهرداری و وزارت بهداشت و درمان گرفتند.  
 

کد خبر 506012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha