جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی به رغم توافق گروه‌های فلسطینی جهت تحقق آتش‌بس بار دیگر با بهانه‌تراشی‌های جدید، پذیرش طرح آتش بس را مشروط کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه‌ الوطن، چاپ عربستان، رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی این رژیم اعلام کرد: اسراییل نسبت به طرح پیشنهادی آتش‌بس عمر سلیمان وزیر اطلاعات مصر که با موافقت گروه‌های فلسطینی روبه‌رو شده، محافظه‌کارانه عمل می‌کند و معتقد است که این طرح آتش‌بس شش ماه پس از سفر سلیمان به اسراییل جای بحث و بررسی دارد. [حماس پیشنهاد آتش بس 6 ماهه داد]

این منابع تاکید کردند که موافقت با طرح آتش بس مستلزم پایبندی گروه‌های فلسطینی به سه شرط سخنگوی وزارت امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف حملات به جنوب سرزمین‌های اشغالی، توقف حملات در داخل این سرزمین‌ها و مرزهای مشترک با غزه و همچنین توقف قاچاق سلاح به نوار غزه است.

منابع رژیم صهیونیستی عنوان داشتند: در صورت موافقت اسراییل با این شروط، آتش بس قابل تداوم خواهد بود.

مائیر شتریت وزیر داخلی رژیم صهیونیستی نیز هر گونه آتش با جنبش حماس را رد کرد.

وی مدعی شد: تحت هیچ شرایطی نمی‌توان با جنبش تروریستی حماس به توافق رسید زیرا این جنبش از هر فرصت آتش‌بس برای تحکیم قوانین جهت انجام حملات جدید استفاده می‌کند.

وی از بین بردن کامل حماس و عدم مذاکره با این جنبش را خواستار شد و از ارتش رژیم صهیونیستی خواست تا با تمام قوا با حماس مقابله کند.

یووال دیسکین رییس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز مخالفتش را با طرح آتش بس اعلام کرده و آن را به سود جنبش حماس دانست.

این در حالی است که حسنی مبارک رییس‌جمهور مصر، در تماسی تلفنی با ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در خصوص راهکارهای موجود جهت ایجاد آتش بس بین فلسطین و اسرایل و لغو تحریم علیه نوار غزه گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، زیاد نخاله معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی، اعلام کرد که این جنبش طرح آتش بس با اسراییل را امضاء نخواهند کرد زیرا این رژیم با اجرای آتش بس در کرانه‌ باختری مخالف است.

وی تاکید کرد: ما تنها آتش بسی را می‌پذیریم که به گشایش گذرگاه‌ها و کاهش مشکلات مردم فلسطین منجر شود.

اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت بر کنار شده‌ فلسطین نیز از مصر به دلیل تلاش‌هایش جهت ایجاد توافق بین گروه‌های فلسطینی در خصوص پذیرش طرح آتش بس تقدیر کرده و این تلاش‌ها را ارزشمند توصیف کرد.

وی همچنین تاکید کرد: این اقدام گامی مهم جهت انجام مذاکرات ملی فراگیر برای بازگرداندن وحدت ملی به فلسطین است. هنیه خاطرنشان کرد که گروه‌های فلسطینی موضع خود را در خصوص آتش‌بس اعلام کرده‌اند و اکنون توپ در زمین اسراییل است.

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رهبران سازمان اطلاعات مصر در خصوص راهکارهای موجود جهت لغو تحریم علیه غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها بحث وتبادل نظر کرد.

در همین حال، صائب عریقات مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین، موافقت کاملش را با طرح مصر جهت ایجاد آتش بس بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو صدای فلسطین، تاکید کرد: ما به برادرانمان در مصر به دلیل تلاش‌های بی‌شائبه‌شان جهت ایجاد آتش بس تبریک می‌گوییم.

وی افزود: این اقدامات در راستای درخواست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از حسنی مبارک صورت گرفته که تلاش بیشتر جهت تحقق آتش‌بس در نوار غزه را خواستار شده بود.

عریقات گفت: این طرح به دلیل حمایت از مردم جزو منافع عالی فلسطینیان است و ما از هر طرح و پیشنهادی در این خصوص استقبال خواهیم کرد.

عریقات در خصوص واکنش رژیم صهیونیستی به این طرح تصریح کرد: اسراییل به خوبی می‌داند که این آتش‌بس به سودش است و باید این موضوع را نیز دریابد که ادامه‌ حملات، دستگیری‌ها و ترورها جز افزایش خشونت و خونریزی نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین گفت: ما خواهان تحقق آتش بس متقابل در غزه و سپس انتقال آن به کرانه‌ باختری هستیم تا به این ترتیب فرصت پیشبرد روند صلح فراهم شود و طبیعتا با شرایط موجود، توپ در زمین اسراییل است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که جامعه‌ی بین‌المللی با دولت مصر جهت ایجاد آتش بس و اجرای آن همکاری کند. عریقات تاکید کرد: تحریم علیه غزه باید لغو شود و تمامی نیازهای این منطقه برآورده شود. این مساله جزو مهمترین اولویت‌های ماست.

عریقات همچنین از جنبش حماس خواست تا از اقدامش مبنی بر سیطره بر غزه عقب‌نشینی کرده و به جبهه‌ متحد فلسطین برای رویارویی با مشکلات موجود در غزه و کرانه‌ی باختری بپیوندد، زیرا تداوم اختلافات داخلی مصالح و منافع عالی فلسطینیان را نابود می‌کند.

از سوی دیگر، منابع امنیتی رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا موضوع سرنوشت گلعاد شلیط، اسیر اسراییلی را به یکی از بندهای مهم توافق‌نامه‌ آتش بس با گروه‌های فلسطینی تبدیل کنند.

این منابع همچنین در تلاش هستند تا این مساله در نشست روز یکشنبه‌ (15 اردیبهشت) ایهود المرت با رییس اطلاعات مصر به عنوان اصلی‌ترین بند آتش‌بس بررسی شود.

پدر شلیط نیز از دولت اسراییل خواسته تا موضوع آزادی فرزندش را در اولویت امور مربوط به آتش بس قرار دهد.

در نحولی دیگر، ‌المرت نیز اعلام کرد که هرگز تا پیش از نشست با ایهود باراک، وزیر جنگ و دیگر رهبران نظامی اسراییل در خصوص این آتش بس تصمیم‌گیری نخواهد کرد.

در همین حال، رییس آژانس بین‌المللی حمایت از آوارگان فلسطینی، طی اظهاراتی که از طریق ویدیو کنفرانس در نشست کمیته‌ توسعه‌ بین‌المللی در مجلس عوام انگلیس پخش شد، وضعیت غزه را نزدیک به انفجار توصیف کرد.

وی تاکید کرد: تمامی طرح‌های توسعه‌ای که تحت نظارت تونی بلر نماینده‌ ویژه کمیته‌ چهار جانبه صلح در دست اجرا بود، به دلیل مخالفت اسراییل با ورود کمک‌ها به غزه متوقف شده است.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه‌ سازمان ملل متحد نیز افزایش مواضع امنیتی رژیم صهیونیستی در مراکز اطراف بیت‌المقدس را موجب هدر رفتن ساعات کاری کارمندان سازمان ملل متحد دانست که کار امدادرسانی را نیز با مشکل روبه‌رو ساخته است.

کد خبر 50591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز