مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
۰ نفر

«روزه‌داری متناوب» یک نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن و مبارزه با چاقی و عوارض ناشی از آن است که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

intermittent fasting

گونه‌های متفاوتی از روزه‌داری متناوب وجود دارد، اما ایده کلی این است که در برخی از روزهای هفته سه وعده غذایی معمول را مصرف کنید و در برخی از روزهای دیگر شمار وعده‌های غذایی و درنتیجه میزان کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید.

چهار روش کلی روزه‌داری متناوب وجود دارد:

- روزه‌داری یک روز درمیان که در آن یک روز فرد سه وعده غذایی معمول را می‌خورد و روز بعد میزان کالری دریافتی غذایی‌اش را به یک‌چهارم حد معمول کاهش می‌دهد، یعنی یک وعده غذایی متوسط (۵۰۰ کالری یا کمتر) می‌خورد.

- روزه‌داری ۵ به ۲ که در آن فرد پنج روز هفته به‌طورمعمول غذا می‌خورد و ۲ روز در هفته روزه‌داری می‌کند، یعنی در طول ۲۴ ساعت فقط یک وعده غذایی متوسط مصرف می‌کند.

- روزه‌داری دوره‌ای که فرد برای چند روز پیاپی در ماه مثلا پنج روز کالری دریافتی‌اش را محدود می‌کند و در بقیه روزهای ماه به طور عادی غذا می‌خورد.

- روزه‌داری با محدودیت زمان غذا خوردن که در آن مدت‌زمانی که فرد می‌تواند در هرروز غذا بخورد، به ۶ ساعت محدود می‌شود.

هنگامی‌که افراد روزه‌داری می‌کنند، بدن به آهستگی قند ذخیره‌شده در کبد را می‌سوزاند. کبد حدود ۷۰۰ کالری قند را در خود ذخیره می‌کند.

حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد که این ذخایر انرژی در کبد سوزانده شوند، پس‌ازآن سوزاندن چربی‌ها شروع می‌شود. این فرآیند را «سوئیچ کردن سوخت‌وساز» می‌نامند.

 به نظر می‌رسد الگوی معمول سه وعده غذایی در روز به بدن اجازه نمی‌دهد ذخایر انرژی در کبد را بسوزاند و به بعد به سوزاندن چربی‌ها سوئیچ کند.

برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند که روزه‌داری متناوب دست‌کم در کوتاه‌مدت می‌تواند تأثیرات سودمندی داشته باشد  و ازجمله ممکن است باعث کاهش وزن، پایدار شدن قند خون، کاهش فشارخون، کاهش التهاب در بدن، کاهش کلسترول و بهبود کارکرد قلب شود.

در این نوع رژیم غذایی توصیه‌ای درباره نوع مواد غذایی نمی‌شود، بلکه زمان غذا خوردن است که تنظیم می‌شود.

ضمنا به یاد داشته باشید که پیش از رژیم گرفتن از هر نوعی باید با دکترتان مشورت کنید و رژیم گرفتن را با نظارت متخصص تغذیه انجام دهید.

کد خبر 505376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha