یک بررسی جدید نشان می‌دهد «روزه‌داری متناوب» گزینه مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن طبیعی داشته باشند.

intermittent fasting

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز مارک متسون، متخصص علوم اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور آمریکا می‌گوید: «دانش مربوط به روزه‌داری متناوب به نقطه‌ای رسیده است که اکنون دیگر می‌توان آن را به عنوان رویکردی به همراه ورزش و غذای سالم برای بهبود و حفظ سلامت به عنوان یک گزینه سبک زندگی در نظر گرفت.»

به گفته متسون دو شیوه اصلی برای به کار گرفتن شیوه روزه‌داری متناوب وجود دارد:

۱- غذا خوردن روزانه در مدت محدود: محدود کردن مدت‌زمانی که در روز می‌توانید غذا بخورید معمولاً به ۶ تا ۸ ساعت در روز.

۲- روزه‌داری متناوب ۵ به ۲: در این شیوه در آن افراد در پنج روز هفته به طور معمول غذا می‌خورد و در درو روز هفته  فقط یک وعده غذایی متوسط می‌خورد.

به گفته متسون در هنگامی‌که افراد روزه‌داری می‌کنند، به‌تدریج قند ذخیره‌شده در کبد را می‌سوزانند. کبد حاوی حدود ۷۰۰ کالری قند است.

او می‌گوید:‌ «حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد که کبد ذخایر انرژی خود را مصرف کند. بعد، چربی‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند.»

به گفته متسون، این فرآیند را «تغییر سوخت‌وساز» (metabolic switching) می‌نامند و شیوه معمول سه وعده غذا خوردن در روز اجازه نمی‌دهد بدن ذخایر انرژی کبد را مصرف کند و بعد به سمت چربی سوزی پیش رود.

متسون و همکارانش در مقاله‌شان شواهد علمی موجود دراین‌باره را خلاصه کرده‌اند. به گفته آن‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهند که روزه‌داری متناوب می‌تواند:

- میزان‌های قند خون را ثابت نگه‌دارد، باعث افزایش مقاومت در برابر استرش شود و التهاب را مهار کند.

- میزان‌های فشارخون و کلسترول خون را کاهش دهد و سرعت ضربان قلب در حال استراحت را ببود بخشد.

- سلامت مغز و حافظه را بهبود دهد.

کارشناسان می‌گویند انتخاب شیوه روزه‌داری متناوب می‌تواند گزینه کاملاً معقولی باشد. در این شیوه هیچ‌کدام از گروه‌های غذایی حذف نمی‌شود، در این شیوه به شما گفته نمی‌شود کربوهیدرات نخورید یا چربی نخورید. در این روش فقط مدت‌زمانی را که شما غذا می‌خورید، تغییر می‌دهد.

  • چطور روزه‌داری را با زندگی روزمره تلفیق کنیم

متسون در این مقاله چند نمونه از تلفیق روزه‌داری با زندگی روزمره را ارائه می‌دهد.

افرادی که می‌خواهد روش تغذیه با محدودیت زمانی را امتحان کنند، می‌توانند خودشان به دوره‌های ۱۰ ساعته با امکان غذا خوردن در ۵ روز هفته برای یک ماه محدود کنند و بعد مدت مجاز غذا خوردن در روز را در ماه‌های بعدی به ۸ و بعد ۶ ساعت کاهش دهند. هدف نهایی این است که به دوره مجاز غذا خوردن ۶ ساعته در هفت روز هفته برسید.

شیوه دیگر این است که با روزه‌داری در یک روز هفته شروع کنید، به‌این‌ترتیب در آن روز فقط یک وعده غذایی به میزان ۱۰۰۰ کالری بخورید و بعد در ماه دوم این کار را برای ۲ روز در هفته انجام دهید. هدف نهایی است که در هر هفته برای ۲ روز هرروز یک وعده غذایی ۵۰۰ کالری بخورید.

این کارشناسان می‌گویند که در ابتدا ممکن است رعایت این روش ناراحت‌کننده باشد، اما به‌تدریج بدنتان با این شیوه جدید غذا خوردن عادت می‌کند. به گفته آن‌ها ممکن است چند ماهی طول بکشد تا فرد با شیوه روزه‌داری متناوب احساس راحتی کند.

  • اثرات روزه‌داری به تدریج ظاهر می‌شود

البته به گفته متسون نباید انتظار اثرات فوری با این رژیم غذایی را داشت- او می‌گوید ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن تا حدی خود را تطبیق دهد که شروع از دست دادن کیلوهای اضافی کند و شاخص‌های سلامتی رو به بهبود بگذارد.

البته کسانی که روزه می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که در زمان مجاز برای غذا خوردن آزاد نیستند که هر چه دلشان می‌خواهد بخورند. در این مورد هم باید در زمان مجاز غذاهای سالم مصرف کرد.

گرچه این دانشمندان روزه‌داری متناوب را یک گزینه معقول می‌دانند، اما می‌گویند چیزهای زیادی درباره آن باید آموخت. ازجمله، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بدن برخی از افراد به دلایلی که هنوز روشن نیست، بهتر به روزه‌داری پاسخ می‌دهد.

کد خبر 473695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha