بزرگراه های شریانی و محورهای مواصلاتی متعددی بیست و دومین تکه پایتخت را احاطه کرده است و اکنون این منطقه یکی از ورودی های شهر تهران محسوب می شود. بدون شک شناسایی نقاط حادثه خیز منطقه 22 می تواند در کاهش تصادفات منجر به فوت یا خسارتی در این منطقه تأثیر مطلوبی داشته باشد.

منطقه22

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: همچنین برای روان بودن حرکت در بزرگراه ها و خیابان های این منطقه باید به صورت مداوم دلایل و مشکلات ترافیکی، پایش و موانع برطرف شود. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این منطقه بزرگراه ها و معابر را مرتب  زیر ذره بین قرار می دهد و نقاط حادثه خیز را شناسایی می کند. اکنون در همین زمینه 17نقطه حادثه‌خیز در منطقه 22 که در مدت بیش از که 2سال شناسایی شده بودند، ایمن سازی و مشکلات ترافیکی آنها برطرف شده است تا آرامش و ایمنی را به رانندگان هدیه کند. 

رصد مداوم معابر و خیابان های منطقه 22 کاهش تصادفات در این منطقه را به دنبال داشته است. «مریم نخعی پور» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه 22  به انجام تدابیر ایمنی و حمل و نقلی گسترده در این منطقه اشاره می کند و می گوید: «از اوایل سال 1396 تاکنون 15نقطه به عنوان نقاط پرخطر و حادثه خیز منطقه شناسایی شده بود. عملیات های اجرایی برای ایمن سازی و اصلاح این نقاط در دستور کار این معاونت قرار گرفت. اکنون مشکلات و موانع حمل و نقلی و همچنین ترافیکی این 15نقطه حادثه خیز از جمله میدان ساحل، دوربرگردان مقابل استادیوم آزادی و سه‌راه زیبادشت برطرف شده است.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید: «بعد از شناسایی معابر حادثه خیز، این نقاط صورت جلسه می شود و عملیات ایمن‌سازی آنها در دستورکار قرار می‌گیرد. یکی از عمده‌ترین نقاط حادثه‌خیز منطقه محور همدانی، تقاطع پژوهش، محور همدانی، محدوده بلوار کاج یا زینعلی بود که در این نقاط دوربین کنترل سرعت نصب کردیم. همچنین در طول بزرگراه شهید خرازی در محدوده شهرک شهید باقری که از نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شود. در این محدوده برای کاهش تصادف‌ها رمپ و لوپ‌هایی، ایجاد و دوربین‌های کنترل سرعت نصب کردیم.» او به یکی دیگر از خیابان‌های حادثه‌خیز منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیابان جدی اردبیلی هم از جمله نقاط حادثه‌خیز منطقه است که عملیات ایمن‌سازی آن انجام شده است. در مقاطع مختلف هرجا که تصادف خسارتی یا جرحی گزارش شود، نقطه حادثه‌خیز، رفع و حادثه‌ها در آن نقطه کم می‌شود. ولی متأسفانه نقاط جدیدی پیدا می‌شود. یعنی باید دائم در طول مسیرهایمان از عوامل بازدارنده استفاده کنیم که راننده متوجه وخامت موضوع شود و رعایت کند. همچنین اگر آمار تصادفات محوری افزایش پیدا کند، پلیس راهور منطقه به ما اعلام می‌کند که این محور تصادفاتش در فلان مقطع افزایش پیدا کرده و اکنون باید رفع ایراد شود.» 

  • معابر منطقه زیر ذره بین نظارتی

معمولاً هر 3ماه یک بار نقاط حادثه خیز منطقه از طریق پلیس راهور منطقه، شناسایی و به معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه اعلام می شود. نخعی پور در این باره می گوید: «تاکنون نقاط جدیدی از سوی پلیس راهور معرفی نشده است. اما قطعاً امسال معاونت حمل و نقل محدوده های حادثه خیز جدید در منطقه را دوباره شناسایی می کند و عملیات اصلاح این نقاط هم با هدف کاهش تصادفات و حفظ جان رانندگان در دستور کار قرار خواهند گرفت. همچنین اگر پلیس راهور نقطه حادثه‌خیز دیگری معرفی کند، مطالعات و بررسی آن در کوتاهترین زمان انجام می شود و در صورت نیاز به اصلاح هندسی، مجوز تأییدیه‌های طرح هندسی را از مرکز دریافت خواهیم گرفت و اگر نیاز به اجرای عملیات آرام‌سازی داشت، تأییدیه آن هم از طریق منطقه، اعلام و ایمن سازی این نقاط هم اجرا می شود.» علاوه بر اصلاح و ایمن سازی 15 نقطه حادثه خیز شناسایی شده پلیس راهور، براساس اطلاعات کارشناسانه و مهندسی این معاونت، 2معبر دیگر به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی و دلایل بروز تصادف در این معابر هم در حال رفع شدن است. نخعی پور در این باره می گوید: «تقاطع خیابان های جهاد شمالی و جنوبی با بزرگراه حکیم یکی دیگر از نقطه حادثه خیز منطقه محسوب می شود که با توجه به اینکه جزو نقاط اعلامی از سوی پلیس راهور نبود اما این نقطه در بررسی های این معاونت به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده و انجام عملیات های هندسی این معبر در حال اجراست. به دلیل شعاع دید پایین رانندگان در بازوهای شمالی و جنوبی بزرگراه شهید حکیم با خیابان جهاد تصادفات متعددی اتفاق می افتاد. برای پیشگیری از بروز این تصادفات طرح هندسی آماده، تأیید و با برگزاری مناقصه ای در هفته آینده، پیمانکار این طرح مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین بلوار شهید خرازی قبل و بعد از خیابان کاشان هم به اصلاح هندسی نیاز دارد که طرح هندسی این نقطه هم تأیید و تا پایان سال عملیات اجرایی آن هم انجام می شود.» به گفته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 22 بعد از اجرای ایمن سازی و اصلاحات هندسی در نقاط حادثه خیز منطقه، تصادفات این بخش از پایتخت در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در زمینه بار ترافیکی هم با انجام اقدامات مؤثری مانند اضافه شدن تعداد پارکینگ ها در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس و ساماندهی آنها و تعامل بیشتر با پلیس راهور در ضلع شرق دریاچه و محدوه بام‌لند، کاهش بار ترافیکی در منطقه را در پی داشته است. 

  • میدانی به شکل اشک

میدان ساحل یکی از نقاط حادثه‌خیز منطقه بود. تصادفات به دلیل مسیر شمال به غرب و شمال به شرق یعنی چپ‌گرد و راست‌گردی که در میدان قرار داشت اتفاق می افتاد. برای ایمن سازی این مسیر یکی از رویکردهای میدان در مسیر شمال به شرق را مسدود و از طریق اصلاحات هندسی تغییراتی در این مسیر ایجاد شد. اکنون رانندگان برای حرکت در مسیر شمال به شرق، در بازوی غربی دور می زنند و به سمت سمت شرق ادامه مسیر می دهند و دیگر این گردش در  دور میدان این اتفاق نمی‌افتد. زیرا شکل هندسی میدان به حالت اشکی تغییر پیدا کرده و ایمن‌سازی شده است.  اکنون به یکی از نقاط کم‌حادثه و ایمن منطقه تبدیل شده و پلیس راهور هم به دلیل کاهش چشمگیر تصادفات در این مسیر از انجام این عملیات اصلاحی ابراز رضایت کرده است. 

  • خلاصی از سه راه «چه کنم »

 تقاطع خیابان های مظفر  و جرجانی یکی دیگر از نقاط تصادف خیز منطقه به شمار می رفت. این سه راه در بین اهالی و رانندگان به تقاطع «چه کنم» شهرت پیدا کرده بود. این سه راه از نظر مهندسی و هندسی اصولی و استاندار نبود. به همین علت رانندگان در این تقاطع برای ادامه مسیرشان سردرگم می شدند که منجر به تصادف می شد. اصلاح این تقاطع برای پیشگیری از بروز تصادفات در دستور کار قرار گرفت و با گرفتن تأییدیه از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نیمه دوم سال گذشته مراحل اجرای این طرح آغاز شد و اصلاح این پروژه در نوروز به پایان رسید. اکنون در همه مسیر این تقاطع از جمله حرکت شرق به غرب و غرب به شرق به طور مستقیم انجام می شود و حتی رانندگان به راحتی و بدون بروز تصادف از دوربرگردان های غرب به غرب و شرق به شرق در تقاطع استفاده می کنند. در واقع با اصلاح هندسی این تقاطع و عملیات های ترافیکی صورت گرفته رانندگان از سردرگمی در این تقاطع نجات پیدا کردند و تقاطع از وضعیت نابسامان خارج شده است. همچنین با همکاری معاونت عمران شهرداری قرار است در آینده خیابان مظفر جنوبی از طریق پل به خیابان مظفر شمالی که در بالادست منطقه واقع شده متصل شود. این مسیر ارتباطی از طریق نصب پل روگذر روی بزرگراه شهید خرازی ایجاد خواهد شد. با اجرای این عملیات تردد در خیابان مظفر که یکی از مسیرهای پرترافیک منطقه است به شدت کاهش می یابد و روان می شود. 

  • قدم به قدم تا کاهش تصادفات

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه برای شناسایی نقاط حادثه خیز محور به محور با پلیس مکاتبه می کند و با گرفتن آمار اقدامات لازم برای ایمن سازی را می سنجد و اجرا می کند. برای مثال پلیس، نقطه حادثه‌خیز منطقه را اعلام می‌کند و این معاونت براساس ضریب اهمیت آماری اولویت یک تا ۱۰ این نقاط را مشخص می کند و به برطرف کردن نقص می‌پردازد. اما این اقدامات مراحل و اقدامات متعددی دارد. برای مثال ‌آرام‌سازی، نصب و تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی مقدمات ایمن سازی است که با انجام آن در یک فاز چند ماهه، بازخورد علائم ایمنی سنجیده می شود و در صورت رضایت‌بخش نبودن و بالارفتن آمار تصادفات یا ثابت مانده همان عدد قبلی، عملیات آرام‌سازی آغاز می شود. در آرام‌سازی ۳ فاز وجود دارد. در فاز نخست علائم و تابلوها کامل می شود. اگر بازخورد خوب نبود یا خنثی بود، فاز ۲ اجرا می شود و اگر باز هم نتیجه مطلوب نبود، فاز ۳ تغییرات فیزیکی انجام می‌شود.
 

کد خبر 503012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha