دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: سرویس اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته نوار ویدئویی را منتشر کرد که ادعا می‌شود توسط یک جاسوس اسرائیلی تهیه شده است

 این نوار، نیروهای فنی کره شمالی را در حال ساخت یک راکتور هسته‌ای در سوریه نشان می‌دهد. این همان محلی است که ادعا می‌شود راکتور در آن وجود دارد و 7 ماه پیش توسط جنگنده‌های اسرائیلی نابود شده است.

تاکنون اسرائیل و آمریکا درباره این حمله سکوت اختیار کرده‌ و سخنی نگفته‌اند.  واشنگتن هیچ مدرکی ارائه نکرده که نشان دهد این راکتور- البته اگر وجود داشته‌باشد - سلاح تولید می‌کرده است یا برق. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل هر 2تاکید کرده‌اند که سوریه توانایی تولید سلاح هسته‌ای را ندارد.

دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری و همکاران نومحافظه‌کار او، سیا را مجبور به انتشار این نوار ویدئویی کردند. این تلاش اقدامی برنامه‌ریزی شده برای تخریب توافقنامه‌ای است که به تازگی از مذاکرات 6 جانبه هسته‌ای با کره شمالی به دست آمده است. آنها این توافقنامه را بسیار سهل‌گیرانه در برابر کره شمالی می‌دانند و از همان ابتدا آن را رد کرده‌بودند.

نومحافظه‌کاران آمریکا مدت‌هاست که از احتمال فروش فناوری هسته‌ای از کره شمالی به یک کشور عربی ابراز نگرانی کرده و این احتمال را تهدیدی جدی برای اسرائیل می‌خوانند.
این احتمال و موضوعات پیرامون آن همچنین دستاویزی برای حمله حزب راستگرای لیکود، متحد نزدیک نومحافظه‌کاران آمریکایی به ایهود اولمرت و حزب کادیما رقیب سیاسی‌شان شده است.

اولمرت چند سالی است که با میانجیگری ترکیه با سوریه مذاکرات پشت پرده انجام می‌دهد. حزب لیکود و متحدان آمریکایی آن مصمم هستند تا مانع هرگونه توافق با دمشق بر سر بلندی‌های جولان شوند. پیشنهاد دولت اولمرت به سوریه این است که بلندی‌های جولان را در مقابل حمایت نکردن از ایران، حزب‌الله لبنان و حماس بازپس بگیرد.

سوریه همچنین از امتیاز دسترسی به آب برخوردار است که این هم انگیزه مهمی برای گفت‌و‌گو و معامله با این کشور به شمار می‌آید. سرنوشت بیش از 250 هزار شهروند سوری که از جولان بیرون رانده شده‌اند همچنان نامشخص است و صحبتی درباره آینده و وضعیت آنها صورت نگرفته‌است.

اسرائیل همواره از موضوع بازگرداندن جولان به‌عنوان هویج تشویقی برای متقاعد کردن سوریه به دوری از ایران استفاده می‌کند  اما در این معامله یک چماق بزرگ وجود دارد و آن خطر حمله اسرائیل و آمریکا به سوریه است.

چنی و نظامی‌های نزدیک به او در واشنگتن به شدت دولت بوش را برای حمله به سوریه و لبنان تشویق می‌کنند. آنها حتی می‌گویند که چنین حمله‌ای برای پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند مفید باشد.

از سوی دیگر نومحافظه‌کاران آمریکایی و وابستگان آنها در کنگره و رسانه‌های این کشور، از ماجرای راکتور هسته‌ای سوریه برای مانع شدن از پیشرفت توافق هسته‌ای با کره‌شمالی استفاده می‌کنند. اکنون مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در امور کره شمالی بلاتکلیف و سردرگم مانده ‌است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی مفصل نوشت که پنتاگون در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از ژنرال‌های بازنشسته را تحت عنوان کارشناس نظامی مستقل جمع کرده و آنها را برای اظهار نظر به سراغ مطبوعات و رسانه‌ها  فرستاده‌است.

این کارشناسان به‌اصطلاح مستقل هم تحولات جنگ‌های عراق و افغانستان را با جانبداری و به دلخواه پنتاگون تحلیل و تفسیر می‌کرده‌اند.  عده‌ دیگری از همین گروه کارشناسان مشغول اظهار نظر و تحلیل تحولات اخیر مربوط به سوریه و کره شمالی در رسانه‌های آمریکا هستند.

آنتی وار- 27 آوریل 2008

گروه جاعل
در میانه این هیاهو و جنجال نباید فراموش کنیم که ماجرای انتشار فیلم ویدئویی راکتور هسته‌ای سوریه از جانب همان گروهی در واشنگتن کلید زده‌شده است که اطلاعات فعالیت هسته‌ای عراق در زمان صدام حسین را جعل کردند. آنها در آن زمان برای ادعای خود حتی مدرک و سند هم ارائه کردند. اما حالا معلوم شده که این ماجرا اصلا صحت نداشته‌است.

کره‌شمالی خطرناک است اما خطر و توانایی هسته‌ای این کشور بدون شک بزرگ‌نمایی شده‌است. سرویس‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و اروپا اکنون بسیار محتاطانه درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص همکاری هسته‌ای سوریه و کره‌شمالی موضع‌گیری می‌کند.

کد خبر 50268

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز