همشهری آنلاین: آنگونه که روزنامه نیویورک تایمز امروز گزارش داده است، آمریکا و اتحادیه اروپا به تکمیل توافقنامه‌ای جنجالی نزدیک شده‌اند که اجازه تبادل بسیاری از اطلاعات خصوصی افراد را میسر می‌سازد.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این روزنامه به نقل از یکی از صورتجلساتی که به دست آورده است، نوشت مذاکره‌کنندگان در خصوص بخش عمده لحن پیش‌نویس این توافقنامه که 12 موضوع عمده را برای یک «توافقنامه الزام‌آور بین‌المللی» پوشش می‌دهد، به توافق رسیده‌اند.

این توافقنامه به مقامات دو طرف اجازه می‌دهد اطلاعات خصوصی افراد را در دو سوی اقیانوس اطلس از جمله کارکرد حساب‌های اعتباری، سابقه مسافرتی و گشت‌وگذارهای اینترنتی آنان به دست آورند.

بر اساس این گزارش، ضمانت حفظ حریم خصوصی و جبران خسارت ناشی از نقض قوانین مربوط به حفظ این حریم همچنان محل بحث است.

مذاکره‌کنندگان شامل مقاماتی از اداره امنیت داخلی آمریکا، وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه و همتایان آنها در اتحادیه اروپا هستند.

در ماه مارس، آمریکا وآلمان معامله‌ای دوجانبه را برای تسهیل تبادل خودکار اطلاعات در خصوص مظنون‌های تروریستی داشتند.

این توافقنامه بنیادین که نقشه‌ای دقیق برای انعقاد پیمان‌های مشابه میان آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی محسوب می‌شد، قابل اعمال برای تبادل طیف گسترده‌ای از اطلاعات شامل اثر انگشت و DNA مظنونان است.

سال گذشته میلادی، اتحادیه اروپا و آمریکا درگیری سخت و معامله‌ای جنجالی را برای اشتراک اطلاعات کلیدی مسافران بین‌المللی پشت سر گذاشتند. واشنگتن خواستار کسب این اطلاعات به منزله بخشی از تدابیر گسترش‌یافته امنیتی پس از حملات 11 سپتامبر 2001 است.

کد خبر 56296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز