مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح غربالگری ملی کرونا، گفت: ۷۰ درصد از شهروندان پایتخت تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

غربالگری

به گزارش همشهری آنلاین، زینب نصیری با اعلام این خبر گفت: ستاد ملی کرونا در ادامه سیاست‌ها و برنامه‌های خود برای مقابله با این بیماری با توجه به بحث‌های معیشتی مردم، فاصله‌گذاری اجتماعی را به عنوان پروتکل در کشور به خصوص شهر تهران مطرح کرد به این معنا که ما بر خلاف کشورهای دیگر برای مقابله با کرونا تعطیلی کامل شهر و قرنطینه خانگی نداریم.

وی گفت: بر این اساس یکی از بهترین روش‌های مقابله و کنترل این بیماری ارتباط گرفتن با مردم، بررسی علائم بالینی آنان، شناسایی مبتلایان، بررسی سابقه و زنجیره ارتباطات آنان با افراد دیگر و پیگیری روند درمان است.

نصیری افزود: بخشی از شهروندان تهرانی با مراجعه به سامانه‌های http://sib.sbmu.ac.ir/home/login و https://salamat.gov.ir/  وزارت بهداشت و تماس با سامانه ۴۰۳۰ و ثبت اطلاعات بالینی خود تحت پوشش طرح غربالگری قرار گرفتند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران بیان کرد: با این وجود، بخش قابل توجهی از شهروندان از جمله طبقه متوسط رو به بالا که معمولا از خدمات وزارت بهداشت کمتر و از خدمات بخش خصوصی بیشتر استفاده می‌کنند، اتباع خارجی، افرادی که در حاشیه‌های شهر زندگی می‌کنند، افرادی که از لحاظ اقتصادی اجتماعی در وضعیت مناسبی نیستند به پایگاه‌های وزارت بهداشت مراجعه نمی‌کنند، اطلاعاتی از آنان در دسترس نیست و تحت پوشش غربالگری قرار نگرفته بودند.

وی اظهار داشت: طی جلساتی با وزارت بهداشت، با توجه به سابقه اقدامات مشترک میان شهرداری و این نهاد در برنامه‌های مختلف، مقرر شد به واسطه ۳۵۲ خانه سلامت در سرای محلات که کامل‌ترین شبکه نیروی انسانی حوزه سلامت در پایتخت است، طرح غربالگری کرونا با همکاری شهرداری، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی اجرا شود.

نصیری گفت: در راستای اجرای طرح طبق توافق با وزارت بهداشت، بانک اطلاعاتی و شماره تماس شهروندانی که به سرای محلات، مجموعه‌های ورزشی و سایر بخش‌های شهرداری مراجعه کردند در اختیار این نهاد قرار بگیرد تا طی تماس تلفنی با شهروندان بخشی از افرادی که شناسایی نشدند، تحت پوشش قرار بگیرند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: همچنین اطلاعات گروه‌هایی همچون افراد بی‌خانمان، مددجویان در گرمخانه‌ها، کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان، کارگران در محل اسکان کارگری‌ که بسیاری از آنان اتباع خارجی هستند، در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در اجرای طرح غربالگری علاوه بر پایگاه‌های وزارت بهداشت و فعالیت کارکنان وزارتخانه و افراد داوطلب در این پایگاه‌ها، ۵۰۰ نفر در ۲۴۰ خانه سلامت در سطح محلات نیز در این طرح مشارکت می‌کنند.

نصیری خاطرنشان کرد: بر اساس بانک اطلاعاتی که در اختیار پایگاه‌ها قرار گرفته، طی تماس تلفنی با شهروندان علائم بالینی آنان بررسی شده، افراد در صورت داشتن علائم به نزدیک‌ترین درمانگاه محل سکونت‌شان که در حال حاضر در تمامی مناطق شهر تهران، درمانگاه‌های ۱۶ ساعته فعال شده، ارجاع داده می‌شوند و سایر فرایندها از جمله نیاز به آزمایش، بستری شدن و روند درمان انجام می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره آمار افرادی که تاکنون تحت پوشش طرح غربالگری قرار گرفتند، اظهارداشت: با توجه به جمعیت حدود ۱۲ میلیونی پایتخت، بر اساس آمار مناطق زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۷۶ درصد شهروندان و آمار مناطق زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهیدبهشتی حدود ۶۵ درصد شهروندان غربالگری شدند.

وی گفت: در بعضی از مناطق شهر تهران به خصوص مناطق جنوبی، بیش از ۹۰ درصد افراد تحت پوشش قرار گرفتند و در مقایسه درصد پایینی از شهروندان مناطق شمالی غربالگری شدند و به طور متوسط ۷۰ درصد شهروندان تهرانی تاکنون تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

نصیری با تاکید بر اینکه تکمیل طرح غربالگری کرونا نیازمند تعامل و مشارکت شهروندان است، افزود: اگر فردی تاکنون به پایگاه‌ها و سامانه‌های وزارت بهداشت، مجموعه‌های شهرداری و سرای محلات مراجعه نکرده، اطلاعاتی از او در دست نیست و طرح به صورت مناسب اجرا و تکمیل نمی‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی دارند باید بدانند با ثبت اطلاعات خود در سامانه‌های وزارت بهداشت کمک می‌کنند تا در راستای ریشه‌کنی بیماری کرونا گام بهتری برداشته بشود.

وی بیان کرد: در صورت اتمام فاز نخست غربالگری، فاز دوم طرح که تکرار تماس‌های تلفنی و بررسی مجدد علائم افراد است، انجام می‌شود، به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت داشتن علائم بیماری سریع با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا ضمن مشاوره اقدامات لازم برای درمان آنان انجام شود.

نصیری با تاکید بر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا گفت: اگر فردی به دلیل شرایط کاری مطرح شده مبنی بر اینکه باید دو سوم افراد در محل کار حضور داشته باشند یا به هر دلیل ضروری دیگر مجبورند در محیط عمومی حضور پیدا کنند ضمن رعایت فاصله یک و نیم متری باید با ماسک و دستکش تردد کنند، رعایت نکردن این موارد هم می‌تواند شیوع کرونا را در روزهای آینده چندین برابر کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به خدمات این نهاد به سالمندان، افراد دیابتی و دارای معلولیت برای مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: پیش از عید نوروز، مسئولان خانه‌های سلامت محله‌های ۳۵۲گانه پایتخت با ۲۰ هزار نفر از سالمندان، افراد دیابتی و دارای معلولیت عضو کانون‌های مربوطه تماس گرفتند.

وی گفت: مسئولان خانه‌های سلامت در این تماس‌های تلفنی ضمن احصای نیازهای ضروری افراد، آموزش‌های لازم را برای مقابله با بیماری کرونا به آنان دادند.

نصیری افزود: تاکنون بیش از ۱۰ هزار بسته حمایتی و بهداشتی به درب منزل این افراد به خصوص افرادی که تنها زندگی می‌کنند و دسترسی به اقلام بهداشتی ندارند، ارسال شد و در چند روز گذشته نیز سه هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی ویژه افراد دارای معلولیت عضو کانون‌های معلولان پایتخت توزیع شد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران بیان کرد: پیش از عید نوروز نیز با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار، ۳هزار بسته میوه به درب منزل سالمندان ارسال شد، با توجه به تاکید بر در خانه ماندن این افراد، در تلاش هستیم بتوانیم خدماتی را به آنان ارائه دهیم تا این هدف محقق شود.

وی با اشاره به اینکه سالمندان به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند، گفت: بر این اساس، طی مذاکراتی با وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای ملی سالمندان زیرنظر سازمان بهزیستی قرار است اطلاعات سایر سالمندان تهران نیز در اختیار اداره کل سلامت شهرداری قرار گیرد تا خدماتی را به آنان ارائه کنیم.

نصیری افزود: همچنین با توجه به مشکلات معیشتی و تامین مایحتاج بیماران کرونایی و تاکید بر خانه ماندن این افراد برای جلوگیری از انتقال بیماری طی مذاکراتی با وزارت بهداشت قرار است بانک اطلاعات این افراد نیز در اختیار اداره کل سلامت قرار بگیرد تا ضمن ارائه بسته‌های بهداشتی و تامین مایحتاج آنان از طریق خریدهای آنلاین، خانه‌های سلامت محلات خدمات مشاوره‌ای و سلامت روان به آنان ارائه کنند.

کد خبر 502364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha