اگر فشار خون بالا دارید، باید مراقبت بیشتری از لحاظ جلوگیری از دچار شدن به ویروس کرونا عامل بیماری کووید-۱۹ انجام دهید.

high blood pressure

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی بررسی‌های اولیه در چین و ایتالیا نشان می‌دهند که افرادی که پرفشاری خون دارند با احتمال بیشتری ممکن است دچار بیماری کووید-۱۹ شوند، علائم شدیدتری را تجربه کنند و در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از این بیماری هم هستند.

در چین، ۲۵ تا ۴۰ درصد افرادی که با علائم کروناویروس به بیمارستان مراجعه کردند، فشار خون بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند سرطان، دیابت یا بیماری ریوی داشتند. در ایتالیا بیش از ۹۹ درصد از افراد فوت‌شده به علت کووید-۱۹ یکی از این بیماری‌های مزمن را داشتند، از جمله ۷۶ درصدشان دچار فشار خون بالا بودند.

بر اساس این داده‌ها افراد دچار پرفشاری خون همچنین با احتمال اندکی بیشتر از جمعیت عادی (حدود ۶ درصد بیشتر)‌ در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند.

  • علت چیست؟

یک علت می‌تواند دستگاه ایمنی ضعیف‌تر در افراد دچار فشار خون بالا و سایر مشکلات پزشکی مزمن باشد. سالمندی نیز ممکن است در این ضعف ایمنی دخیل باشد، به خصوص اینکه  اینکه دو سوم افراد بالای ۶۰ سال فشار خون بالا دارند.

یک فرضیه دیگر تاثیر ناشی از برخی داروهای ضد فشار خون (مهارکننده‌های ACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین یا ARB) است. این داروها به طور نظری ممکن است میزان‌های آنزیمی به نام ACE2 را در سلول‌های بدن افزایش دهند که گیرنده ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ها هم هست. البته این فرضیه هنوز باید بررسی شود و متخصصان توصیه می‌کنند افراد دارای پرفشاری خون که این داروها را دریافت می‌کنند، به مصرف آنها ادامه دهند، چرا که قطع این داروها آنها را در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.

  • تاثیر کرونا بر افراد دچار پرفشاری خون

با اینکه ذات‌الریه یک عارضه شایع عفونت ویروس کرونا است، اما این ویروس می‌تواند به دستگاه قلبی-عروقی هم آسیب بزند. به همین علت است که افراد دارای فشار خون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی در معرض خطر بیشتر هستند.

فشار خون بالا با آسیب زدن به رگ‌های خونی، خونرسانی به عضله قلب را کاهش می‌دهد و قلب نیز باید در مقابل فشار بالاتری خون را پمپ کند. بنابراین در درازمدت قلب دچار نارسایی می‌شود.

بنابراین افراد دارای فشار خون بالا از پیش دارای قلبی ضعیف‌شده هستند، حال اگر ویروس کرونا مستقیما هم به قلب حمله کند و باعث التهاب عضله آن شود، کار قلب باز هم سخت‌تر خواهد شد.

همچنین ویروس ممکن است باعث شود پلاک هایی که در شریان‌ها به علت بیماری تصلب شرایین (سخت‌شدن سرخرگ‌ها) بوجود می‌آیند، از جای خود کنده شوند و با انسداد رگ‌های خون‌رسان به عضله قلب حمله قلبی ایجاد کنند. بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که افراد دارای بیماری قلبی که به یک بیماری تنفسی ویروسی مانند آنفلوانزا یا یا انواع قبلی کروناویروس مبتلا شده بودند، در معرض خطر بیشتر حمله قلبی هستند.

اگر فشار خون بالا دارید به جز احتیاطاتی که همه باید برای پیشگیری از عفونت با ویروس کرونا (فاصله‌گیری اجتماعی، شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح) انجام دهند، به این توصیه‌ها هم توجه کنید:

- مقدار کافی داروهای ضد فشار خون و سایر داروهایی را که مصرف می‌کنید، در خانه داشته باشید.

- داروهای بدون نسخه برای درمان تب و سایر علائم در صورت بیمار شدن را ذخیره کنید.

- در خانه بمانید و تا جایی که می‌توانید تماس‌هایتان با افراد دیگر را محدود کنید.

کد خبر 501897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha