شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

علی‌اصغرمحمدی: مشکلات معلمان حق‌التدریس، امروز تبدیل به یکی از معضلات بزرگ نظام تعلیم و تربیت کشور شده است.

اکنون 48 هزار معلم تنها به ازای ساعاتی که در کلاس‌ها حضور می‌یابند، فقط حق‌التدریس می‌گیرند و مزایایی مانند بیمه و بازنشستگی شامل آنها نمی‌شود؛ این در حالی است که پرداخت حقوق ناچیز آنها نیز دچار وقفه شده است.

به گفته حداد عادل، مجلس اصولا با استفاده از معلمان حق‌التدریسی به جای معلمان دوره‌دیده دانشگاهی مخالف است و نظر مساعدی در این باره ندارد. حق‌التدریسی‌‌ها سال‌ها است به شیوه‌های مختلف نسبت به مشخص نشدن وضعیت خود اعتراض کرده‌اند.

 آنان چند بار در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود تجمع کردند و خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که آموزش و پرورش باید نیازها را بداند و براساس آن به جذب معلم در مراکز تربیت معلم اقدام و سپس از آنها در آموزش و پرورش استفاده کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: اصولا ما روال وجود حق‌التدریسی‌ها در آموزش و پرورش را روال درستی نمی‌دانیم.

برخی معلمان حق‌التدریسی معتقدند اگر آنها صلاحیت لازم را برای استخدام در آموزش و پرورش ندارند، چرا مجلس مجوز جذب 40 هزار معلم حق‌التدریسی را صادر کرد.

رئیس مجلس دلیل این مصوبه مجلس را علاقه نمایندگان به محدودیت شیوه انتخاب معلم در آموزش و پرورش بیان کرد. عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما هم مایلیم مشکلات معلمان حق‌التدریسی حل شود و هم آموزش و پرورش به‌دنبال اتخاذ روش صحیح استخدام معلم باشد.

به گفته رئیس مجلس، تا کنون آموزش و پرورش به مجلس اعلام نکرده است که مشکلات این معلمان مربوط به قانون است و اگر روزی دولت و آموزش و پرورش از مجلس بخواهد مشکل قانونی این موضوع را رفع کنیم، آن را بررسی می‌کنیم.

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش بهمن سال گذشته درباره مشکلات حق‌التدریسی‌ها گفت: حق‌التدریسی‌ها بدانند که مشکلات آنها را می‌دانیم و برای حل این مشکلات اقدام کرده‌ایم. علی‌احمدی قول داد طرح‌هایی را برای حل مشکلات معلمان حق‌التدریس ارائه دهد.

اولویت حق‌التدریسی‌ها

یکی از معلمان حق‌التدریسی معتقد است وزارت آموزش و پرورش باید وضعیت معلمان حق‌التدریسی را مشخص کند. چون این معلمان سال‌ها است با حقوقی ناچیز ‌و بدون دریافت مزایا به امید استخدام در آموزش و پرورش سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند.

وی گفت: تابستان، عید و تعطیلات رسمی به ما حقوق نمی‌دهند که موجب بروز مشکلات معیشتی شده است. نکته مهم‌تر اینکه پرداخت حقوق ناچیز را به‌صورت نامنظم و چند ماه یک بار انجام نمی‌دهند.

از طرفی سابقه خدمت حق‌التدریسی‌ها در آموزش و پرورش لحاظ نمی‌شود.

مهناز رضایی، یکی دیگر از معلمان حق‌التدریسی گفت: براساس قانون، مرخصی زایمان ۶ ماه است، اما به من فقط ۲ روز مرخصی زایمان دادند. آیا این تبعیض نیست.

ممنوعیت تغییر وضعیت حق‌التدریسی‌ها

به گفته معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش در ورودی آموزش و پرورش باید به جای حق‌التدریس، قرارداد کار معین شود که در این صورت حقوق و مزایای این افراد نیز براساس قانون وزارت کار پرداخت می‌شود.

البته این کار نیز با مخالفت دولت روبه‌رو شد. براساس آخرین مصوبات هیات دولت در روزهای پایانی سال ۸۶، وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا بودجه حق‌التدریس در سال تحصیلی آینده را به میزان ۱۵ درصد در کل کشور کاهش دهد. همچنین تغییر وضعیت معلمان حق‌التدریس به قرارداد معین ممنوع اعلام شد.

براساس ضوابط اجرایی بودجه ۸۷، وزارت آموزش و پرورش موظف شد تا با استفاده بهینه از نیروی انسانی رسمی و پیمانی خود به نحوی مدیریت کند که عملکرد ریالی حق‌التدریس در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ در شهر تهران حداقل به میزان ۴۵ درصد و در کلانشهرها حداقل ۲۵ درصد نسبت به سال تحصیلی ۸۶-۸۷ کاهش یابد.

بدین ترتیب، سقف ریالی حق‌التدریس در کل کشور به‌صورت میانگین حداقل ۱۵ درصد نسبت به سال تحصیلی ۸۶-۸۷ کاهش می‌یابد.

همچنین براساس ابلاغیه دولت و با اجرای ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری تغییر وضعیت افراد حق‌التدریسی به قرارداد کار معین ممنوع است.

چرا حق‌التدریس

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، دلیل اینکه در گذشته از معلمان حق‌التدریسی استفاده می‌شد، نبود معلم تحصیل‌کرده و دوره دیده بود که به ناچار از حق‌التدریسی‌ها استفاده شد که ما هم این روش را قبول نداریم.

براساس ضوابط آموزش و پرورش معلم حق‌التدریسی به فردی اطلاق می‌شود که طبق ابلاغ رسمی از سوی مسئولان ذی صلاح ادارات آموزش و پرورش در یکی از سمت‌های آموزشی و پرورشی در واحدهای آموزشی دولتی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت معلم اشتغال داشته باشد.

همچنین برابر اسناد و مدارک ثبت شده از بودجه جاری دولتی حق‌التدریس دریافت کرده باشد و در سال تحصیلی ۸۲-۸۳ یا ۸۳-۸۴ در یکی از این سمت‌ها شاغل بوده باشد.

مشکل پرداخت معوقه حق‌التدریسی‌ها

پرداخت حقوق معوقه معلمان حق‌التدریسی، مشکلی است که با وجود وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش، رفع نشده است.

در حالی که وزیر آموزش و پرورش قول پرداخت حقوق معوقه حق‌التدریس طی ماه بهمن‌ ۸۶ را داد، این قول عملی نشد.

علیرضا علی احمدی در پاسخ به اعتراض معلمان حق‌التدریسی به پرداخت نشدن حقوق گفته بود: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که طی این ماه (بهمن ۸۶) مطالبات معوقه این دسته از فرهنگیان را پرداخت کنیم.

کد خبر 50000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز