روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از اعمال نفوذ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون، بر کارشناسان نظامی رسانه ها پرده برداشت.

بر اساس این گزارش از 5سال پیش که آمریکا به عراق حمله کرد، شبکه های خبری مهم این کشور از ژنرال های بازنشسته به عنوان کارشناس نظامی برای توضیح و تفسیر تحولات جنگ استفاده کرده اند اما این افراد با نظرات خود برنامه های پنتاگون را تایید می‌کنند.
به عنوان نمونه، ژنرال های بازنشسته ای مثل ژنرال مک‌کفری به طور مرتب در شبکه های تلویزیونی ظاهر می‌شوند تا نظر خود را درباره جنگ عراق بیان کنند.

سال گذشته ژنرال مک کفری در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی، تعیین جدول زمانی برای خروج ارتش آمریکا از عراق را اقدامی نادرست دانست؛ به عبارتی از سیاست کاخ سفید در عراق حمایت کرد  اما این اتفاق نظر تصادفی نیست. آن طور که نیویورک تایمز نوشته دولت آمریکا طی برنامه ای منسجم و حساب شده از ژنرال مک کفری و بیش از 70افسر ارشد بازنشسته دیگر که در رسانه های گروهی فعالند، برای منعکس کردن نقطه نظرهای کاخ سفید و پنتاگون استفاده می‌کند.

نیویورک تایمز می نویسد از دوران وزارت دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا تاکنون، مقام های ارشد پنتاگون بارها اطلاعات محرمانه ای را در اختیار ژنرال های بازنشسته نزدیک به خود گذاشته اند تا بحث عمومی درباره جنگ عراق یا جنگ با تروریسم را به نفع دولت تغییر دهند. بسیاری از ژنرال های بازنشسته در مصاحبه با نیویورک تایمز اتهام وابسته بودن به پنتاگون را رد کرده اند و تاکید کرده اند وزارت دفاع آمریکا بر نظر آنها درباره وقایع جنگ تاثیری نداشته است اما نیویورک تایمز پس از بررسی نامه ها و مدارک مربوط به تماس های کارشناس های تلویزیونی با پنتاگون نوشت، رابطه آن ها به حدی نزدیک بوده است که برخی در پنتاگون آن ژنرال‌ها را به عنوان خود خطاب کرده اند.

پنتاگون از رابطه خود با ژنرال های بازنشسته دفاع کرده و می‌گوید همکاری با آنها در راستای خبررسانی به مردم بوده است اما آن طور که نیویورک تایمز می نویسد، بسیاری از این ژنرال های بازنشسته به لحاظ مالی هم از جنگ عراق نفع برده‌اند چرا که در شرکت های پیمانکاری خصوصی سهام دارند و این شرکت ها قراردادهای کلانی از پنتاگون برای فعالیت در عراق دریافت می کنند.

این در حالی است که بینندگان و حتی مدیران بیشتر شبکه‌های خبری آمریکایی از رابطه مالی این کارشناسان نظامی با شرکت های پیمانکار نظامی با خبر نیستند.

کد خبر 49509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز