پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرارداد کلان شرکت اروپایی EADS با وزرات دفاع امریکا و ارتش این کشور برای فروش هواپیماهای سوخت‌رسان نه تنها در آمریکا سر و صدای زیادی به پاکرده است بلکه به تازگی در اروپا نیز اعتراضهایی را برانگیخته است.

به گزارش شبکه فرانس24، تحلیلگر اقتصادی این شبکه گفت، هرچند این قرار داد کلان برای شرکتی اروپایی ممکن است برای اتحادیه اروپا بسیار مهم باشد اما در اروپا برخی‌ها یادآور شده‌اند دوهزار فرصت شغلی ممکن است از اروپا به امریکا منتقل شود.

شرکت نورفورک گرومن از زیر مجموعه‌های EADS برای اطمینان خاطر دادن به کنگره امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دو هزار فرصت شغلی از اروپا به امریکا منتقل خواهد شد.

این بیانیه خشم اتحادیه‌های کارگری اروپایی را برانگیخت.

اما EADS بلافاصله این خبر را تصحیح کرد و یاد اور شد دو هزارفرصت شغلی جدید در امریکا ایجاد می شود و مشاغل اروپایی محفوظ می ماند.

این در حالی است که در اوج تبلیغات انتخاباتی در امریکا، اعطای قرار دادی کلان به اروپا به جای شرکت امریکایی بوئینگ، بحث‌های زیادی به پا کرده است و کنگره امریکا تهدید کرده است یارانه های پرداختی خود به پنتاگون را قطع می کند.

پنتاگون یادآورشده‌است قرار داد خود را عادلانه با اروپایی‌ها امضا کرده است.

حمایت گیتس از قرارداد

در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا اعلام کرد از تصمیم پنتاگون برای اعطای قراردادی سی و پنج میلیارد دلاری به شرکت هواپیمایی اروپا حمایت می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، گیتس گفت طبق اطلاعاتی که من به‌دست اورده ام اعطای این قرارداد به شرکت مذکور رقابتی عادلانه و یک تصمیم شایسته است.

در همین حال مایکل وین عضو کمیسیون نیروهای مسلح سنای امریکا گفت هواپیمای تولیدی شرکت دفاع هوایی اروپا و شریک امریکای ان یعنی شرکت نورتروپ گرومن به مراتب بهتر از هواپیمای ساخت شرکت بوئینگ عمل می کند.

این در حالیست که مقامات شرکت بوئینگ از این تصمیم وزارت دفاع انتقاد کرده اند و جیم آلبو رییس اتحادیه سامانه های دفاعی بوئینگ در نشستی در نیویورک اعلام کردکه تفسیر انها از محتوای مناقصه متفاوت بوده است و نمی دانسته اند که وزارت دفاع سفارش ساخت هواپیمایی بزگتر از هواپیمایی که را که این شرکت ساخته است داده اند.

بر اساس قرارداد یادشده وزارت دفاع امریکا امتیاز ساخت صد و هفتاد و نه هواپیمای سوخت رسان در پانزده سال اینده را به یک شرکت اروپایی واگذار کرده است.

کد خبر 45895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز