چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

ورود ویروس «کرونا» به کشور، بی شک امسال، متفاوت ترین «نوروز» را برای ما ایرانی ها رقم زد. شیوع بیماری ویروسی «کوید 19» در عصری که پیشرفت علم پزشکی و سطح آگاهی عمومی برای رعایت بهداشت و حفظ سلامتی در حد بالایی قرار دارد، تا همین چند ماه پیش، بیشتر شبیه یک شوخی بود.

فرهاد بشارتی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی :اما این اتفاق افتاد. بیماری کرونا، از مرز کشورهای زیادی گذر کرد و قربانی گرفت. خانه نشینی و رعایت نکات بهداشتی، مهم ترین راه پیشگیری و عدم انتقال کرونا ویروس به دیگران است. این خانه نشینی و راهکارهای پر کردن اوقات فراغت نوروزی، بهانه ای شد تا با «فرهاد بشارتی»، بازیگر تئاتر،تلویزیون سینما و رادیو، که این روزها با برنامه رادیویی کوی نشاط از رادیو ایران و برنامه عیدانه عمو پورنگ و سریال نوروزی «کامیون» میهمان خانه هایمان است، درباره راهکارهای خانه نشینی و خاطرات نوروزی دوران کودکی اش، گفت و گو کنیم.


عید دیدنی مجازی 
دید و بازدید و دست بوسی بزرگان یکی از سنت های زیبا و حسنه نوروزی است. اما عید امسال برای حفظ سلامتی عزیزانمان، انجام همه این سنت ها و رسم های عیدانه ممنوع شد. البته به مدد پیشرفت تکنولوژی می توانیم از طریق مکالمه تصویری روی ماه عزیزان مان را ببینیم. فرهاد بشارتی، این را می گوید و ادامه می دهد: «نوروز امسال برای حفظ سلامتی عزیزانم، به زادگاهم شهر «رشت» سفر نمی کنم. اما بی تردید برای تبریک و سال نو، از طریق فضای مجازی و تماس تصویری جویای احوال آنها می شوم. سلامتی یکی از بزرگ ترین نعمت های زندگی است که می توانیم به عزیزانمان هدیه کنیم. این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم تا با در خانه ماندن و حمایت از این زنجیره، نعمت سلامتی و آرامش را به زندگی عزیزانمان هدیه کنیم.»
به گفته این هنرمند، بخش مهمی از مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی امروزی به ما حکم می کند با ترویج فرهنگ خانه نشینی و پرهیز از سفر به ویژه سفرهای غیر ضروری، به سلامت جامعه و مردم کمک کنیم.
قصه گویی برای کودکان 
پر کردن اوقات فراغت کودکان در این روزهای خانه نشینی، یکی از مشغولیت های ذهنی بیشتر والدین است. اینکه چه راهکاری می تواند موجب کاهش بهانه گیری کودکان و قانع کردن آنها برای خانه ماندن باشد؟! «گیل خان» محله «گل و بلبل»، قصه گویی و تعریف داستان های جالب و جذاب از ادبیات کهن ایرانی را پیشنهاد می دهد و می گوید: «این خانه نشینی فرصت خوبی است برای والدین تا در کنار فرزندانش کمی به دنیای کودکی سفر کنند. با تعریف قصه های کهن ایرانی از اساطیر و اسطوره ها به زبان کودکانه، بچه ها را با فرهنگ اصیل و قهرمان های قصه های ایرانی بیشتر آشنا کنند. با روایت این قصه ها، بچه ها غیر مستقیم به دنیایی از نکته های اخلاقی و تربیتی سفر می کنند.» 


کتاب خوانی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم در کنار اعضای خانواده، از دیگر راهکارهای غنی سازی اوقات خانه نشینی به پیشنهاد فرهاد بشارتی است.
عید و مشق شب زودتر از موعد
مشق شب عید! واژه غمبار تعطیلات نوروزی برای بچه های قدیم است که اگر اهل تنبلی و کار را به فردا انداختن بودند، در آخرین روز تعطیلات، به مصیبت بزرگی تبدیل می شد. بشارتی با یاد آوری خاطرات نوروزی دوران کودکی اش در زادگاهش شهر رشت، لبخندی می زند و یادی از مشق نوشتن های نوروزی اش می کند: «یکی از کارهای بچه های قدیم، نوشتن مشق در ایام نوروز بود. کاری که بسیاری از بچه ها از آن فراری بودند. باید در ایام نوروز از کل کتاب های درسی یک بار رونویسی می کردیم و دیکته شب می نوشتیم. من همیشه همان یکی دو روز اول به سرعت، همه تکالیفم را می نوشتم تا به شب آخرین روز تعطیلات نرسد. همین مشق نوشتن کلی لذت داشت.»
توپ سال نو کجا می رود؟
رسم شلیک کردن «توپ» در لحظه تحویل سال، از آن گونه خاطرات مشترک میان چندین نسل است. بسیاری از پدران و پدربزرگ های ما با شنیدن همین صدای شلیک، نوید نوروز و آمدن بهار را به اهل خانه می دادند. اما آیا تا کنون به این موضوع فکر کردید که توپ شلیک شده سال نو کجا می رود؟ بشارتی با اشاره به این موضوع خاطره جالبی را تعریف می کند و می گوید: «از کودکی به فکر عاقبت توپ شلیک شده سال نو بودم. همیشه می پرسیدم عاقبت این توپ چیست؟! این توپ با آن همه سر و صدا کجا می رود.» بازیگر محبوب و دوست داشتنی نقش گیل خان، لبخندی می زند و ادامه می دهد: «هنوز هم نمی دانم بقایای باروت این توپ، کجا پخش می شود!»

کد خبر 494997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha