مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

به قول حضرت شاعر که در وصف طلیعه بهار و روزهای آغازین نو شدن طبیعت می‌فرماید: " نوروز بمانید که ایام شمایید" اما این روزها برای همراهی با یک پویش بزرگ اجتماعی که سهم هر ایرانی در آن ماندن در خانه است، باید گفت: هموطن در خانه بمانید که " آغاز و سرانجام شمایید".

نوروز در خانه بمانید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع کرونا نوروز امسال را برای مردم استان مرکزی نیز متفاوت کرده چراکه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ناخوانده و قطع زنجیره ابتلا، میهمانی و دید و بازدید برای اولین بار در سنت ایرانی تغییر پیدا کرد و شهروندان با در خانه ماندن و میزبانی نکردن، سلامت خود را برهر سنتی ترجیح داده‌اند.

 استان مرکزی با پیشینه هفت هزار ساله و ۲ هزار مقصد گردشگری و اقلیم‌های کوهستانی، بیابانی، دشت و تالاب و عرصه‌های جنگلی را در کنار هم دارد و علاوه بر این مزیت‌ها، هر یک از ۱۲ شهرستان این استان گنجینه‌ای ارزشمند از جاذبه‌های تاریخی، صنعتی، طبیعی و خرده فرهنگ‌های زیبا و دیدنی است.

این استان، بخشی از عراق عجم است که در شکل گیری تحولات تاریخی ایران نقش موثری داشته و از این منظر گلوگاه مهم فرهنگی در مستندات تاریخی و عادات و رسوم پیشینیان محسوب می‌شود.
استان مرکزی علاوه بر این‌که بر سومین کرسی تنوع زیستی کشور تکیه زده، به عنوان مهد نخبگان و مشاهیر نیز شهرت دارد و صدها چهره ماندگار ملی و بین‌المللی در عرصه تاریخ، اخلاق، علم، ادبیات، دین، سیاست و فلسفه را در آغوش خود پرورده است.  

اما با همه مزیت‌ها امسال این استان میزبان گردشگری میهمانان نوروزی نیست و همگام با سایر استان‌ها می‌کوشد به توصیه‌ها بهداشتی توجه کند تا هموطنان با ماندن در خانه و برقراری ارتباطهای تلفنی و مجازی، نوروز ۹۹ را به شکلی متفاوت برگزار کنند تا بتوان باشکست این ویروس کشنده سلامتی را به خود و عزیزانمان عیدی دهیم.

با انتشار ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان نکات بهداشتی یکی پس از دیگری به مردم گوشزد شد و از همه مهمتر تلاقی انتشار این بیماری با نوروز بوده است اما درک شرایط و فرهنگ ما ایرانیان باعث شد تا از سنت هزاران ساله خود گذر کنیم و با نرفتن به عید دیدنی سلامتی را بر هر آیین و سنتی هرچند دیرینه مقدم بداریم.

مدیران و مسوولان استان مرکزی نیز با فراهم کردن شرایطی در تلاشند تا مردم با ماندن در خانه در ایام نوروز امکانات را برای شکست کووید ۱۹ مهیا کنند و در این میان همکاری مردم و مشارکت آنان می‌توانند به این مهم منجر شود در غیر این صورت تلاش‌ها از جمله زحمات پزشکان و پرستاران خط مقدم جنگ با مهمان ناخوانده بی‌اثر و جان باختن فرشتگان سلامت در این جبهه بی‌نتیجه خواهد بود.

استان مرکزی به سبب مجاورت با قم به عنوان اولین کانون انتشار بیماری کرونا تدابیر مناسبی را برای پیشگیری اندیشیده است و در سال جدید برای حفظ سلامت مردم مهمان نواز این استان از پذیرش قدوم مهمانان با شرمندگی معذور است و به آنان تاکید دارد بعد از شکست کرونا مردم این خطه آماده هستند تا از آنان به نحو شایسته پذیرایی کنند.

کرونا را شکست می‌دهیم به شرط خانه نشینی شهروندان

استاندار مرکزی در این باره گفت: کرونا را شکست می‌دهیم به شرط آن‌که شهروندان فهیم با رعایت موازین ایمنی، سکنی در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری را در دستور کار داشته باشند.

آقازاده افزود: هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مراکز اقامتی استان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در تعطیلات نوروز هیچ مسافری را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: مرکزی دومین استان درگیر ویروس کرونا، بعد از قم بود، به همین دلیل اقدامات کنترلی از همان روزهای اول آغاز شده بود که در روزهای اخیر با ابلاغ دستورات لازم به فرمانداران، این اقدامات شدت بیشتری به خود گرفته است.

آقازاده افزود: مردم در ایام نوروز با ماندن در خانه و برقراری تماس تلفنی و تبریک سال نو به قطع زنجیره کرونا کمک کنند تا به زودی شاهد شکست بیماری و سلامت هم استانی‌ها باشیم.

وی اظهار داشت: مردم این خطه هرچند به مهمان نوازی شهره هستند اما شرایطی ایجاد شده که سلامت را بر هر چیزی مقدم کرده است و با ماندن در خانه مدت زمان رسیدن به پیروزی را اسان سازیم.

درخانه ماندن مهمترین راهبرد پیشگیری از کرونا ویروس در نوروز 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: مهمترین راهبرد پیشگیری از کرونا ویروس و کاهش تعداد مبتلایان، فراگیر کردن پویش " در خانه بمانیم" در این استان است.

«بهروز اکرمی» افزود: در روزهای اخیر زنجیره شیوع کرونا در استان مرکزی افت قابل توجهی داشته و این امر مرهون همراهی شهروندان است.

وی اظهار داشت: اگر شرایط موجود با همین روند به پیش رود و شهروندان کادر درمانی و خدمتگزاران جبهه سلامت را با رعایت موازین پیشگیرانه یاری دهند، به زودی کرونا را در این استان شکست خواهیم داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی از دیگر ابعاد مهم در راستای مقابله با این ویروس است که در این خصوص نیز اقدامات مناسبی در این استان صورت گرفته است.

اکرمی تصریح کرد: مرزبانی زیستی به صورت پایش و تب سنجی مسافران در ورودی برخی شهرها از جمله اراک، ساوه، تفرش، آشتیان و دلیجان در استان مرکزی در حال انجام است و موافقت مدیران با دورکاری کارمندان، افزایش ظرفیت‌های تولید الکل و مواد ضدعفونی، همکاری دستگاه قضایی و زندان در خصوص زندانیان، فعالیت تیم‌های مشترک بازرسی سازمان صمت، علوم پزشکی و تعزیرات برای کنترل عرضه و قیمت محصولات، استفاده از ظرفیت سمن‌ها از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با این ویروس در استان مرکزی است.

توجه به پویش «نوروز در خانه می‌مانیم» مسیر شکست کرونا را هموار می‌کند

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: «نوروز در خانه می‌مانیم» یک شعار نیست، یک واقعیت اثربخش اجتماعی است و باید در این شرایط با رعایت موازین پیشگیرانه به کمک کادر درمان آمد.

«یاسر قربانی » افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شروع موج سوم این ویروس در ایام عید، این پویش با هدف جلب نظر مردم و هم استانی‌ها راه‌اندازی شده تا اصلی‌ترین عامل مقابله با ویروس که قطع زنجیره انتقال است، محقق شود.

وی اظهار داشت: نقش اجتماعی شهروندان در کرونا مصداق عینی خانه نشینی در این روزهاست که باید با قوت دنبال شود.

قربانی تصریح کرد: والدین به عنوان الگوی فرزندان باید با محتواسازی و غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان خود پیشقراول تحقق پویش " نوروز در خانه بمانیم" باشند.

واحدهای بومگردی استان مرکزی میزبانی نمی‌کنند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۱۷ واحد بوم گردی این استان در آستانه نوروز آماده شده بود تا پذیرای اقامت مسافران نوروزی با هدف توسعه صنعت گردشگری باشد که با شیوع بیماری امسال نوروز نمی‌تواند پذیرا مهمانان باشد.

سید«حسن حسینی» افزود: واحدهای بوم گردی استان در روستاهای شهرستان‌های اراک، خمین، ساوه، دلیجان، شازند و نراق قرار دارند.
وی اظهار داشت: اگرچه بوم گردی یا اکوتوریسم شاخه‌ای باارزش از صنعت گردشگری است که بر جذب و اقامت گردشگر در مناطق بومی و روستایی تکیه دارد اما در ایام عید امسال به واسطه همراهی با برنامه " شکست کرونا" میزبانی ندارند.

تعطیلی بازارچه‌های صنایع‌دستی استان مرکزی در ایام نوروز

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال به خطر افتادن سلامتی مردم فعالیت تمامی بازارچه‌های صنایع‌دستی در ایام نوروز لغو شده است.

«قاسم کاظمی» افزود: فعالیت این مراکز به علت تجمع مردم و احتمال شیوع بیماری و براساس تصمیم پدافند زیستی استان اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: در ایام نوروز سال‌های گذشته بازارچه‌های صنایع‌دستی استان مکانی برای بازدید و فروش کالاهای هنرمندان بود اما امسال به خاطر شرایط ایجاد شده بعد از نابودی کووید ۱۹ بازارچه‌ها فعال و در خدمت بازدید کنندگان است.

ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهای توریستی استان مرکزی از جمله خمین

فرماندار خمین گفت: سفرهای نوروزی به زادگاه امام راحل با توجه به شیوع ویروس کرونا ممنوع است و هموطنان باید تماس تلفنی و ارتباط در فضای مجازی با بستگان را جایگزین سفر به این شهرستان کنند.

«احمد طهرانی» افزود: اگرچه در فرهنگ ایرانی و توصیه‌های دینی صله رحم تاکید شده اما با توجه به این‌که تجمع و ارتباط در تقویت زنجیره انتقال کووید ۱۹ نقش محوری دارد به‌منظور حفظ سلامت شهروندان نوروز امسال این شهرستان از پذیرش مسافران معذور است.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 494362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha