علی کهن‌نسب: تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران برای راهیابی به بازی‌های جام‌جهانی نیجریه که سال 2009 در این کشور آفریقایی برگزار می‌شود، راه دشواری را پیش‌رو دارد.

تیم ایران پس از صعود مقتدرانه از مرحله مقدماتی رقابت‌های انتخابی جام جهانی، این بار در گروه اول این رقابت‌ها، در حالی به مصاف حریفان می‌رود که در گروه ایران، ازبکستان
به عنوان میزبان و یکی از مدعیان صعود به جام جهانی حضور دارد.

با این حال تیم ملی نوجوانان بسیار خوش‌شانس بود که در گروه سوم و یا چهارم این رقابت‌ها قرار نگرفت، به‌خصوص  گروه سوم که با حضور چین، عربستان، استرالیا و ترکمنستان گروه مرگ لقب گرفت و از بین تیم‌های چین، عربستان و استرالیا که از تیم‌های بسیار قدرتمند حاضر در رقابت‌ها به شمار می‌روند، ناگزیر باید دو تیم حذف شوند.

تیم ایران در گروه دوم این رقابت‌ها با سنگاپور، بحرین و ازبکستان هم‌گروه شده است و این بهترین قرعه‌ای بود که می‌توانست برای نوجوانان ایران در جریان قرعه‌کشی این رقابت‌ها اتفاق بیفتد.

 البته پیش از این تیم ملی نوجوانان بارها در مسابقه‌های آسیایی و انتخابی جام جهانی حضور داشته است و تیم کم‌تجربه‌ای نیست، ولی فقط یک بار و در سال 2000، که این رقابت‌ها در کشور ویتنام برگزار می‌شد، توانست تا دیدار پایانی پیش برود و به عنوان نماینده دوم قاره آسیا در جام جهانی 2001 ترینیدادوتوباگو شرکت کند؛ ولی بعدها مشخص شد که برخی از بازیکن‌های ایران سن نوجوانی را گذرانده‌ بودند و همین باعث شد تا تیم ملی فوتبال نوجوانان با چهار سال محرومیت بین‌المللی مواجه شود و پس از آن مربیگری این تیم به محمد احمدزاده سپرده شد تا با تیمی بدون صغر سن و پاک در رقابت‌های سال 2006 شرکت کند.

تیم ایران هر چند در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها در ضربات پنالتی در برابر ژاپن مدعی حذف شد، ولی همگان معتقد بودند که تیم ایران با توجه به حضور بازیکنان واقعی نوجوان شایستگی حضور در دیدار پایانی جام را داشت. در این رقابت‌ها ژاپن با شایستگی قهرمان جام شد.

تیم ملی نوجوانان برای راهیابی به مسابقه‌های جام‌جهانی نیجریه در مرحله مقدماتی با قدرت ظاهر شد و با شکست حریفان امیدوارانه به مرحله دوم این رقابت‌ها قدم گذاشت. خوشبختانه تا زمان آغاز رقابت‌ها فرصت کافی برای تشکیل یک تیم مقتدر و هماهنگ وجود دارد و با توجه به قرعه‌ مناسبی که دارد، می‌تواند یکی از نمایندگان قاره آسیا در رقابت‌های جام‌جهانی باشد.

کد خبر 49295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز