جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر غلامحسین زرگری نژاد که پیش از این دو کتاب از مجموعه رسائل مشروطیت را انتشار داده بود، به تازگی، کتاب «سیاست نامه‌های قاجاری» را از سوی انتشارات موسسه تحقیقات علوم انسانی به بازار نشر عرضه کرده است

به گزارش همشهری آنلاین در این کتاب دوجلدی که به نوشته دکتر زرگری نژاد به رساله‌هایی اختصاص دارد که در قالب اندرزنامه قرار می‌گیرد، اندرزنامه‌های بسیاری آورده شده و به دلیل تعدد این اندرزنامه‌ها وی سعی کرده از برخی از آنها که به نوعی تکرار مطالب اندرزنامه‌های دیگر بود و یا اهمیتی کمتر داشتند، چشم پوشی کند.

اندرز نامه‌های ارائه شده در دو جلد بالغ بر نوزده اندرز نامه است که ترتیب ارائه آنها هم تاریخی است. برخی از آنها نگاشته دولتمردان قاجاری است، ‌تعدادی نیز حاصل قلم علمای شرع است، چه علمای مردمی‌و چه وعاظ السلاطین. برخی هم نگاشته دراویش این دوران است. چند رساله نیز حاصل اندیشه و قلم نویسندگانی بدون وابستگی رسمی‌به حکومت قاجار.

به گفته دکتر زرگری نژاد در انتخاب این اندرزنامه‌ها تنوع شخصیت و گوناگونی کلی گرایش‌های کم و بیش متفاوت نویسندگان آنها اصالت داشته است و نه صرفا محتوای انها.
در مقدمه 95 صفحه‌ای دکتر زرگری نژاد ویژگی‌های نویسندگان و نیز نوع وشیوه نگارش‌آنها توضیح داده شده و سعی شده نسبت آنها هم با دربار بیان شود. از این منظر این مقدمه خود رساله‌ای مفصل است که تصویری دقیق و جزیی از اوضاع رساله نویسی در دوران قاجار به دست می‌دهد.

در جلد اول رسایل شمیم عباسی، تحقه عباسی، آثار عقل در سیاست مدن، میزان الملوک و الطوایف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف، داستان سوال و جواب حکیمانه، شمس الانوار، چهار فصل سلطانی، مشکوه محمدیه، کتاب خصایل الملوک جهان آرا آمده است.
در جلد دوم سیاست نامه‌های قاجاری رساله‌های؛ تحفه الناصریه، قوام الملک، احکام المدن، روح الاسلام و صراط المستقیم علی الانام،رساله توضیح المسائل، قانون ناصری، رساله وجوب سلطنت ناصرالدین شاه، عاده الملوک محمد حسن ابن محمد جعفر،آداب ناصری، رساله در وجوب دعای پادشاه، تحفه خاقانیه، سلوک و ملوک مظفری، تحفه الملوک و قانون مظفری.
در انتهای هرجلد هم فهرست نمایه شامل آیات، روایات و مواعظ، ‌اشخاص، کتاب‌‌ها و رسایل و مکان آمده است.

دو جلد این کتاب در قطع وزیری (جلد اول 765 صفحه و جلد دوم  674صفحه) و قیمت دوره دوجلدی 16 هزار تومان است.

دکتر زرگری نژاد همچنین اضافه کرده است که در دفتر دوم رسایل و کتابچه‌های جدید و متاثر از فضا و مبانی تفکر نوین اروپایی و ارایه خواهندشد.

دفتر سوم این آثار هم شامل رساله های انتقادی و رساله های اقتصادی واجتماعی خواهند بود.

به گفته دکتر زرگری نژاد انتشار تمامی‌این رساله ها در شاخه های مختلف موضوعی خود به ده جلد خواهد رسید.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست که دکتر زرگری نژاد پیش از این هم در انتشار رسائل مربوط به دوران مشروطیت اهتمامی ‌جدی داشت و از اوایل دهه هفتاد به شکلی مستمر و به تناوب به انتشار این رساله‌ها همت ورزید که از جمله مهم‌ترین آنها رسائل مشروطیت(انتشارات کویر-1374) و رسایل سیاسی عصر قاجار (کتابخانه ملی ایران- 1380) را می‌توان نام برد.

نگارش مقدمه‌های محققانه و شرح تفضیلی به همراه تصحیح و تحشیه‌نگاری بر تک تک این رسائل از جمله ویژگی‌های کارهای دکتر زرگری نژاد به شمار می‌رود

کد خبر 49122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز