همشهری آنلاین: دولت چین آمادگی خود را برای گفتگوهای مشروط با دالایی لاما اعلام کرد و از رهبر معنوی بودایی‌های تبت خواست در گفته‌های خود صداقت داشته باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری شین هوا از پکن، سخنگوی وزارت خارجه چین که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: دولت مرکزی چین برای برگزاری هرگونه تماس با گروه طرفدار دالایی‌لاما از خود صداقت و صبر فراوانی نشان داده‌است و این در حالی است که دالایی لاما هرگز واکنش مثبت و جامعی را برای این نوع مذاکرات از خود نشان نداده‌است.

جیانگ یو در ادامه گفت: ما همواره گفته‌ایم زمانی که دالایی‌لاما از تلاش‌های تجزیه‌طلبانه، اقدام برای ایجاد اختلال در روند برگزاری بازی‌های المپیک و تشویق به خشونت و خرابکاری دست بکشد، آمادگی لازم را برای ادامه تماس‌ها و گفتگوها را با وی خواهیم داشت.

اظهارات این مقام چینی در حالی‌است که دالایی‌لاما چندی پیش گفته بود، از میزبانی چین برای برگزاری بازی‌های المپیک استقبال می‌کند.[سابقه موضوع]

چین هم اکنون از سوی بسیاری از کشورها برای مذاکره با رهبر معنوی تبت تا پیش از افتتاحیه بازی‌های المپیک تخت فشار است.

پارلمان اروپایی چندی پیش در قطعنامه‌ای حضور رهبران اروپایی در افتتاحیه این بازی‌ها را منوط به مذاکرات چین با دالایی‌لاما کرده بود.[در همین ارتباط]

کد خبر 49078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز