سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر چین، دالای لاما را به طراحی خشونت‌های اخیر در لهاسا متهم کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ون چیابائو طی سخنانی در جلسه اختتامیه پارلمان چین گفت: ادعای دالای لاما رهبر مذهبی در تبعید تبت مبنی بر وقوع نسل‌کشی فرهنگی چیزی جز دروغ نیست.

ون جیابائو که این اظهارات را در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران غربی درباره اظهارات اخیر دالای لاما بیان می‌کرد، از نحوه کنترل خشونت‌ها در تبت توسط دولت چین نیز دفاع کرد و معترضان به حاکمیت چین در تبت را به دزدی، آتش سوزی و خشونت متهم کرد. ون جیابائو گفت: تبتی‌های نبعیدی محرک خشونت‌ها در تبت بوده‌اند.

ون جیابائو افزود: شواهد زیادی مبنی بر این که دالای لاما به سازماندهی و طراحی حوادث اخیر در تبت پرداخته است، وجود دارد.

نخست وزیر چین، اظهارات دالای لاما مبنی بر آنکه تبعیدی‌های خواستار گفت‌وگو‌های مسالمت آمیز هستند و در پی کسب استقلال از چین نیستند را چیزی جز دروغ ندانست. ون جیابائو همچنین پاسخ دولت چین به خشونت‌های اخیر در تبت را مهار شده توصیف کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که دولت چین ادعا کرده است: 13 نفر در جریان درگیری‌ها در لهاسا پایتخت تبت کشته شده‌اند.

در مقابل اما تبتی‌های در تبعید ادعا کرده‌اند که دست کم 80 نفر بر اثر درگیری نیرو های امنیتی چین با مردم تبت کشته‌شده اند.[تلفات در تظاهرات لهاسا]

اظهارات دالای لاما

ون جایابائو این ادعاها را در پاسخ به اظهارات اخیر دالای لامادرباره وقایع اخیر تبت مطرح کرده است. دالای لاما رهبر مذهبی تبت در گفت و گو با بی بی سی ضمن محکومیت  اعمال حاکمیت وحشت از سوی دولت چین در تبت و متهم کردن دولت این کشور به نسل کشی فرهنگی اعلام کرده بود: در صورتی که دولت چین سیاست‌هایش را نسبت به تبت عوض نکند، بیم آن می‌رود که آمار کشته‌ها در تبت بالا رود.

دالای لاما افزوده بود: اوضاع در تبت به شدت به وخامت گراییده است. وقایع امروز و دیروز نشان داد که دو طرف تبتی و چینی مصمم هستند. این به معنای کشتار و زجر بیشتر است.

رهبر مذهبی تبت در ادامه با اشاره به دولت چین گفته بود:  اخیرا دولت بر سیاست خود پافشاری می‌کند و به واقعیت توجهی ندارد. آن‌ها تصور می‌کنند چون اسلحه دارند می‌توانند اوضالع را کنترل کنند. واضح است که می‌توان اوضاع را تحت کنترل درآورد، اما نمی‌توان ذهن انسان را کنترل کرد.

با این حال دالای لاما بر این نکته تاکید کرده بود که همچنان از برگزاری بازی‌های المپیک  در پکن حمایت می‌کند. او افزود: برگزاری‌ بازی‌های المپیک در چین فرصتی را برای دولت این کشور پدید خواهد آورد تا بتواند حمایت خود را از اصل آزادی اعلام کند.

دالای لاما در سال 1989 به دلیل مخالفت مستمر خود با استفاده از خشونت جهت دستیابی به خودمختاری در تبت برنده جایزه صلح نوبل شد. دالای لاما به کرات بر مذاکره با دولت چین تاکید کرده است.

درگیری‌ها در تبت که گفته می‌شود، خشونت بار ترین درگیری‌ها از سال 1989 در این منطقه بوده‌اند، در روز جمعه و پس از پنج روز تظاهرات مسالمت آمیز به اوج خود رسیدند. اعتراضات در تبت از روز دوشنبه 10 مارس و در سالروز قیام مردم این منطقه در سال 1959 علیه حاکمیت چین آغاز شده بود.

کد خبر 46789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز